آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

عکاسی مدلینگ در فضای باز

عکاسی مدلینگ در فضای باز

فهرست عناوین

هر چند که داشتن یک نور کامل را تحت هیچ شرایطی نمی توان تضمین کرد، اما با این وجود تابستان بهترین زمان برای گرفتن عکاسی مدلینگ در فضای باز است. در فصل تابستان چون روز ها طولانی تر هستند، زمان بیشتری برای عکاسی وجود دارد،  و همچنین گرمای هوا برای شما و مدلتان شرایط مساعدی را  فراهم می کند تا زمان بیشتری را در فضای باز سپری کنید و همچنین اغلب مردم در تابستان با نشاط تر از زمستان هستند و همین موضوع باعث آسان شدن گرفتن عکس های پرتره طبیعی و جذاب می شود. با وجود همه ی این شرایط برای گرفتن عکس های مدلینگ فوق العاده، به چیزهایی بیش از یک روز آفتابی و یک مدل فوق العاده احتیاج داریم.

لوازم مورد نیاز

برای گرفتن عکس های پرتره فوق العاده در محیط باز نیازی به تهیه تعداد زیادی وسایل گران قیمت نیست. لوازم اساسی مورد نیاز برای شروع کار عبارتند از:

  • صفحه منعکس کننده نور یا رفلکتور
  • فلاش
  • لنزهای زوم استاندارد

اصول اساسی عکاسی مدلینگ در فضای باز

  • از مزایای مهم عکاسی پرتره در فضای باز می توان به تنوع مکانی زیادی اشاره کرد.
  • امکان عکاسی در هر مکانی  وجود دارد.
  • مهم این است که بهترین استفاده  را از محلی که در آن عکاسی می کنید داشته باشیم.
  • در صورتی عکس پس زمینه خواهد داشت که فضای محل عکاسی به تصویر پرتره افزوده شود.
  • اگر پس زمینه عکس جالب نباشد، در این صورت مجبور به محدود کردن عمق میدان و یا بسته انتخاب کردن کادربندی تصویر هستیم تا تمرکز عکس فقط بر روی سوژه باشد و پس زمینه مات شود.
  • سعی کنید که از یک پس زمینه ساده و بدون طرح های اضافی مثل آسمان یا دیوار ساده و یا شاخ و برگ درختان برای عکاسی مدلینگ استفاده کنید تا سوژه کاملاً در عکس جلوه کند.
  • در زمانی که می خواهید در فضای باز عکس بگیرید و محیط اطراف به اندازه خود سوژه مهم است.

ترکیب و کادر بندی

  • در هنگام  عکس گرفتن تمام قد، باید در مورد کادر بندی آن خوب فکر کنید.
  • از بریدن پرتره جداٌ خودداری کنید این موضوع سبب می شود که زانو ها و آرنج ها خیلی به لبه کادر عکس نزدیک شوند.
  • سعی کنید قانون یک سوم را در مورد صورتیا چشم ها رعایت نمایید.
  • این نوع کادر بندی، از حالتی که سوژه در مرکز تصویر قرار می گیرد جذابیت و اثر بیشتری دارد.

طبیعی به نظر رسیدن نور عکس

نگاه کردن مستقیم به نور زیاد باعث لوچ به نظر رسیدن مدل شما می شود  و نتیجه عکس جالب نخواهد بود.نکات زیر را برای استفاده بهتر از نور به کار بگیرید:

  • منتظر بمانید تا آسمان نیمه ابری شود.
  • اگر سایه وجود نداشت و آسمان کمی ابری بود می توانید منتظر بمانید تا خورشید در پشت ابر قرار بگیرد.
  • باید در شرایط ناپایدار سریع تر عمل کنید و همینطور بررسی کنید تا نوردهی عکس مناسب باشد.
  • باید از تنظیم نوردهی مناسب مدل، پیشتر از روشنایی و یا تاریکی پس زمینه مطمئن شوید.

پیدا کردن یک مکان سایه دار

  • مدلتان را در یک مکان سایه دار جای دهید.
  • تنظیمات تراز سفیدی (WB) را در این شرایط بررسی کنید.
  • اگر پس زمینه تصویر هنوز در نور زیاد قرار دارد باعث آبی تر به نظر رسیدن پوست سوژه می شود.
  • چون دوربین در تنظیمات تراز سفیدی به جای سایه، تراز سفیدی روز را انتخاب می کند.

عکاسی به سمت نور

  • مدلتان را پشت به نور خورشید قرار دهید تا یک عکس کاملاً متفاوت داشته باشید و به سمت روشنایی عکس بگیرید.
  • نباید نوردهی را کاهش دهید (under-exposure)، چراکه پس زمینه روشن نورسنج دوربین را گول می زند.
  • جبران نوردهی را یک تا دو پله افزایش دهید.

پخش نور

  • می توانید با به کار گرفتن یک پخش کننده نور (diffuser) بین مدل و خورشید اثر دلخواه تان را ایجاد کنید.
  • اگر ابر برای ملایم کردن نورهای تند و خشن وجود نداشت، پخش کننده نوری به کار برید.
  • پخش کننده نوری می تواند یک پارچه سفید مات و یا یک وسیله که فقط برای این منظور ساخته شده است باشد.
  • کاربرد این روش برای عکاسی پرتره سر و شانه ها بسیار مناسب است.
  • برای عکس های پرتره نیمه یا تمام قد پیدا کردن وسیله پخش کننده با طول مناسب تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد.
  • داشتن یک همکار علاقمند برای نگه داشتن وسیله پخش نور برای گرفتن عکس های پرتره سر و شانه ها لازم است.

دکمه مشاهده لوازم نورپردازی

رفلکتور ها

  • از سطوح طلایی، نقره ای و یا سفید که هر یک اثرات متفاوتی دارند به عنوان رفلکتور استفاده نمایید.
  • اگر در بعضی قسمتهای صورت مدل سایه ایجاد شد و یا به طور ساده اندکی تاریک به نظر رسید، یک راه ساده به کار بردن یک رفلکتور برای افزایش نور می باشد.
  • لطیف ترین و ملایم ترین نتیجه را نوع سفید رفلکتور دارد.
  • طلایی شبیه به نوع نقره ای است اما با این تفاوت که اثر گرم تری در عکس ایجاد می کند.
  • رفلکتور را در جهت مخالف منبع نور قرار دهید تا قسمتهای تاریک را روشن و سایه های زشت تصویر را محو می کنید.

تنظیم عمق میدان در عکاسی مدلینگ در فضای باز

  • استفاده از عمق میدانی (DOF) کم عمق، حواس بیننده را بر قسمت های شارپ عکس (سوژه اصلی) متمرکز می کند.
  • اگر مقدار بیشتری از صحنه را واضح نگه داریم، حس و حال محیط اطراف سوژه را بیشتر به تصویر خواهیم کشید.

فاصله ی کانونی

  • لنزهایی با فاصله کانونی پیشتر، پس زمینه را بیشتر از لنزهایی با فاصله ی کانونی کوتاهتر تار می کنند.
  • سعی کنید فاصله کانونی را بین ۵۰mm-70mm انتخاب کنید، در این صورت پس زمینه خارج از فوکوس قرار می گیرد.

دریچه دیافراگم

  • یکی از ساده ترین روش های کنترل عمق میدان تغییر دریچه دیافراگم مورد استفاده می باشد.
  • برای داشتن عمق میدان کم، دریچه دیافراگم بازتر (عدد f کوچک) مثلاً f/2.8 یا f/4 را انتخاب کنید.
  • برای دداشتن قسمتهای بیشتری از تصویر در فوکوس باید دریچه دیافراگم بسته تر باشد (عدد f بزرگ) مثل f/11 یا f/10.
  • لنزهای پرایم با امکان دریچه دیافراگم وسیع، عمق میدان کم ژرفایی را فراهم می کنند.
  • این ویژگی باعث شده این لنز ها برای گرفتن عکس های پرتره بسیار ایده آل باشند.

عکاسی با فاصله زیاد از سوژه

  • آخرین مورد تاثیر گذار در عمق میدان، فاصله از سوژه مورد عکاسی می باشد.
  • هرچه فاصله سوژه بیشتر باشد قسمتهای بیشتری از تصویر از سمت جلو به عقب در فوکوس قرار خواهند گرفت.
  • هرچه به سوژه نزدیک تر باشید قسمت های کمتری از عکس شارپ و در فوکوس خواهند بود.
  • هرچه به سوژه نزدیک تر باشید ایجاد عمق میدان کم راحت تر است.
  • فاصله از سوژه توسط فاصله کانونی لنزی که استفاده می کنید تعیین خواهد شد.
  • نمایش اثرات عمق میدان کم در عکس پرتره کلوزآپ بسیار راحتتر از زمانی است که می خواهید عکس تمام قد بگیرید.
  • به یاد داشته باشید که با لنزهای با فاصله کانونی طولانیتر نیز به سادگی می توان عمق میدان کم ایجاد کرد.
  • نزدیک شدن بیش از اندازه به سوژه باعث ایجاد اثرات نامطلوب در عکس می شود.

بهترین مدهای فوکوس برای عکاسی مدلینگ در فضای باز

  • از مدهای فوکوس اتوماتیک و یا دستی تا زمانی که سوژه ثابت است، استفاده نمایید.
  • مد اتوفوکوس مورد نظر تان که ممکن است مد one-shot یا مد تکی (single) باشد را انتخاب کنید.
  • برای قفل کردن بر روی تنظیمات لازم، شاتر را تا نیمه فشار و اجازه دهید دوربین بر روی چشم ها فوکوس کند.
  • برای سوژه های متحرک، دوربین را روی مد اتوفوکوس متوالی (servo یا continuous autofocus) تنظیم نمایید.
  • اگر اتوفوکوس متوالی با عمق میدان کم همراه شود بدست آوردن فوکوس بر جسم متحرک بسیار مشکل خواهد بود.
  • در عکس های پرتره، در نهایت یکی از چشم ها شارپ تر به نظر می رسد، زمانی که عمق میدان کم را به کار می برید فوکوس دقیق در این ناحیه بسیار مهم است.

مشکل نورسنجی

  • وقتی به سوژه از پشت نور بتابد ممکن است نورسنج دوربین در پیدا کردن نوردهی مناسب با مشکل رو به رو شود.
  • تابش نور از پشت به سوژه موجب نوردهی بیش از حد Underexposeمی شود.
  • با استفاده از جبران نوردهی و بالا بردن چند پله ای آن می توانید از Underexpose شدن عکس جلوگیری کنید.
  • با تغییر دادن حالت نورسنجی و تنظیم آن بر روی حالت نورسنجی نقطه ای و قرار دادن صورت سوژه در مرکز کادر نورسنجی را به درستی انجام دهید.

استفاده خلاقانه از Flare لنز

  • از مد عکاسی اولویت با دیافراگم (Aperture Priority) استفاده کنید و دیافراگم را تا f/16 یا پایین تر کم کنید.
  • با این کار لنز Flare ستاره مانند زیبا تری خواهید داشت.
  • در عکاسی مدلینگ در فضای باز رو به نور مستقیم خورشید عکس نگیرید.
  • خورشید را در گوشه ای از کادر قرار دهید، یا طوری قرار دهید که از گوشه ای از سوژه شما دیده شود.
  • بدانید که برای ایجاد شدن Flare باید دیافراگم بسته باشد.
  • اگر نمی خواهید Flare در عکس ایجاد شود، با باز گذاشتن دیافراگم می توانید از ایجاد آن جلوگیری کنید.
  • با باز گذاشتن دیافراگم عمق میدان کمتر و در نتیجه پس زمینه محو تر و نرم تری خواهید داشت.
  • استفاده از هود (Hood) بر روی لنز هم می تواند از ایجاد شدن لنز فلیر جلوگیری کند.

تهیه شده توسط EXIF.ir

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *