نور طبیعی در عکاسی

مدیر وبسایت

نور طبیعی در عکاسی

فهرست عناوین

توجه کردن به نور در عکاسی یکی از مراحل مهم عکاسی است. در عکاسی طبیعت وجود نور مناسب حتی از خود سوژه نیز مهم‌تر است. نورهای طبیعی انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع نور، روشنایی متفاوتی نیز در سطح جسم به وجود می‌آید. رسیدن به بهترین نور طبیعی در عکاسی بر سوژه به عواملی از جمله هوا ، ساعت روز و نوع تابش آفتاب بستگی دارد.

نور طبیعی تخت و تا ثیر آن بر عکس

نور طبیعی تخت

نور طبیعی در عکاسی با روشن نمایی بهتر

نور طبیعی با روشن نمایی بهتر

کیفیت نور طبیعی

سه فاکتور در کیفیت نور طبیعی در عکاسی بر روی سوژه ما تاثیر دارد:

  1. چه زمانی از روز عکاسی می‌کنیم
  2. فاصله دوربین از سوژه
  3. شرایط آب‌ و هوا
  • در ابتدا باید توجه کنیم ساعتی از روز که برای عکاسی انتخاب می‌کنیم.
  • ترجیحاً هوا از هرگونه گردوغبار و دودی خالی باشد.
  • سپس باید از ثبات و پایداری هوا مطمئن شد.

بررسی اجمالی

  • می‌دانیم که زاویه  آفتاب در ساعت‌های مختلف روز تغییر می‌کند.
  • این تغییر زاویه باعث به وجود آمدن نورهای مختلف می‌شود.
  • هم‌چنین در آسمان ممکن است ابر وجود داشته باشد.
  • مقدار ابرها و نوع سایه‌ای که تشکیل می‌دهند نیز به‌شدت بر نوری که در عکس ایجاد می‌شود تاثیر گذار است.

  • بر اساس هر ساعتی از روز نوری که در سطح جسم ایجاد می‌شود نیز تغییر خواهد کرد.
  • هم‌چنین و به طبع تنظیمات وایت بالانس و کنتراست نیز تغییر خواهد کرد.
  • در جدول زیر موقعیت‌های مختلف نور و میزان کنتراست و رنگی که در سطح جسم ایجاد می‌شود نشان داده‌ شده است.
  • ساعت‌های مختلف روز از نظر تولید نور و کیفیت نور تولید شده با هم مقایسه شده‌اند.
  • به جدول زیر توجه کنید:

زمانزاویه تابش آفتابرنگهاکنتراست
ظهرزاویه نزدیک به عمودیسفید طبیعیبسیار زیاد
صبح و عصرزاویه رو به پایینرنگها کمی به سمت گرمی می روندزیاد
هنگام غروب و طلوع آفتابزاویه نزدیک به افقیرنگها بسیار گرم می شوندمعمولی
هوای گرگ و میش اواخر غروب و طلوعزاویه زیر خط افقرنگها به سردی می گرایندکم

ساعت روز

  • هر چه از ظهر دور می‌شویم و در ساعات بعدازظهر، آفتاب به خط افق نزدیک‌تر می‌شود.
  • علت کم شدن کنتراست و شدت رنگی در ساعات بعد از ظهر به دلیل مایل‌شدن زاویه آفتاب و تاثیر بیشتر بر روی کیفیت نوراست.
  • هم‌چنین هر چه به ساعات انتهایی روز نزدیک می‌شویم میزان رنگ آبی در نور روز نیز بیشتر می‌شود.

آب‌وهوا

  • آب‌وهواهای مختلفی وجود دارد، در مبحث هوا، ابرها یکی از نکات کلیدی هستند.
  • وسعت ابرها یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار بر روی کیفیت نور است.
  • ابرها بسیار مهم هستند به دلیل این‌که نوع تابش نور را تغییر می‌دهند.
  • حتی دمای نور و مقدار شدت نور را نیز به‌شدت تغییر می‌دهند.
  • باهم به بررسی حالت‌های مختلف تابش نور از آسمان و تاثیر آن بر روی سوژه خود را بررسی می‌کنیم.

نور ظهر

  • در واقع نوری است که زاویه آن به سمت پایین است.
  • به دلیل همین زاویه تابش نور از بالا اتمسفر نمی‌تواند بر روی شدت نور تاثیر زیادی بگذارد.
  • نمی‌تواند به ‌صورت غیر مستقیم بر روی سوژه مانور پخش کند.
  • بزرگ‌ترین مزیت آن این است که رنگ‌ها در این ساعت از روز نسبت به هر ساعت و هر نوری طبیعی‌تر هستند.
  • شما برای به دست آوردن رنگ‌های طبیعی می‌توانید از نور این ساعت از روز استفاده کنید.

  • در این ساعت از روز بسیاری از عکاسان دوربین خود را بر روی زمین می‌گذارند.
  • این ساعت از روز را وقت استراحت خود در نظر می‌گیرند.
  • این کار بسیار اشتباه است.
  • برای مثال آب در این نور بسیار شفاف و خوش‌رنگ است و تمام نوری که به آب می‌خورد مستقیم است.
  • می‌توانیم رنگ طبیعی آب را در این ساعت از روز به‌ خوبی مشاهده کنیم.
  • در تصاویر زیر عکس‌هایی را مشاهده می‌کنید که در نور طبیعی روز گرفته ‌شده‌اند:

                                   

 

  • بعضی از عکاسان معتقدند که نور ظهر باعث ایجاد نوعی تخت‌شدگی و بی‌بعدی در سطح عکس می‌شود.
  • این نور با زاویه تابش از بالا باعث بی‌روح شدن عکس می‌شود.
  • برای برطرف کردن این مسئله فیلتر پولاریزه می‌تواند پیشنهاد بسیار مناسبی باشد.
  • فیلتر پولاریزه کنتراست را کنترل می‌کند و بسیار تاثیرگذار است.
  • اما در نور روز فیلتر پولاریزه ممکن است آسمان را کمی تیره‌تر از رنگ طبیعی خود نشان بدهد.
  • اگر آفتاب ظهر بسیار شدید بود و واقعاً به کیفیت عکس آسیب می‌رساند می‌توانید عکس سیاه‌ و سفید بسیار خوبی در این نور بگیرید.

نور عصر و اواسط صبح

  • نور عصرگاهی و نوری که در اواسط صبح تابیده می‌شود گرم است و سایه‌های بسیار خوبی ایجاد می‌کند.
  • به دلیل زاویه‌ای نور خورشید دارد، سایه‌ها لطیف‌تر هستند.

  • نور عصر و اواسط صبح از نورهای بسیار خطرناکی هستند.
  • زیرا در این ساعات رنگ‌ها به ‌صورت طبیعی خود را نشان نمی‌دهند و کمی به سمت گرمی می‌گرایند.
  • البته میزان ‌گرمی این رنگ‌ها به شدن گرمی رنگ‌ها در هنگام غروب آفتاب نیست.
  • هم‌چنین در این ساعات نور به نرمی نوری که در ساعات اولیه شب به وجود می‌آید نیز نیست.

                               

هنگام غروب و طلوع آفتاب

  • نوری که در ساعات غروب و طلوع آفتاب به وجود می‌آید از بهترین نور طبیعی در عکاسی است.
  • به همین دلیل به این ساعات، ساعات طلایی می‌گویند.
  • نور افقی، رنگ‌هایی بسیار گرم و سایه‌هایی با زاویه بسیار تند و دراز ایجاد می‌کند.

  • نورها در هنگام غروب آفتاب بسیار جالب و هیجان‌انگیز می‌شوند.
  • در نور غروب آفتاب رنگ‌های بسیار زیادی وجود دارد.
  • هم‌چنین وجود ابر در این ساعات در آسمان بسیار تاثیرگذار است و ابرها مانند رفلکتور های بزرگ عمل می‌کنند.

                               

  • نورهای طلوع و غروب آفتاب بسیار گرم هستند.
  • ولی این گرمای نور نیز در بسیاری از موارد ممکن است در عکس جلوه خوبی ایجاد نکند.
  • در این شرایط برای به دست آوردن نور با رنگ نسبتاً طبیعی باید به تنظیمات وایت بالانس بیش ‌از پیش توجه کنید.
  • اگر با تغییرات وایت بالانس نیز نتیجه دلخواه را به دست نیاوردید در نرم‌افزارهای مربوطه این ایرادات رنگی را اصلاح نمایید.
  • همان‌طور که در این ساعات از روز نور بسیار گرم است به همان اندازه نیز میزان خطا در دوربین وجود خواهد داشت.

طلوع آفتاب یا غروب آفتاب؟

  • از نظر علمی نور آفتاب در هنگام طلوع و غروب آفتاب الگوی یکسانی دارد.
  • ولی آسمان و آب‌ و هوا همیشه غیر قابل‌ پیش ‌بینی است.
  • بسیاری از عکاسان برای نور طبیعی در عکاسی غروب آفتاب را به طلوع آفتاب ترجیح می‌دهند.
  • معمولاً عکاسی در غروب آفتاب برای همه آسان‌تر است.
  • زیرا هم ساعات مناسب از روز است و هم بعد از آن به شب می‌رسیم که بسیار مناسب‌تر و بهتر از گرمای روز است.

هوای گرگ ‌و میش

  • هوای گرگ‌ و میش به ساعاتی قبل از طلوع آفتاب و ساعاتی بعد از غروب آفتاب می‌گویند.
  • نور به‌صورت مستقیم نمی‌تابد و در واقع هیچ منبع نور مستقیمی وجود ندارد.
  • این منبع نور یعنی خورشید که هنوز بالا نیامده یا هنوز کامل پایین نرفته است، کل آسمان را روشن کرده است.
  • در این ساعات تن رنگی آبی و بنفشی در سرتاسر تصویر وجود دارد.
  • این نور بسیار نرم و حالتی بسیار آرام دارد.

  • قطعاً عیب بزرگ این نور به حداقل رسیدن کنتراست در سطح تصویر است.
  • بسیار دقت کنید که در این ساعات از روز اصلاً از تنظیم اتوماتیک استفاده نکنید.
  • حتماً از نورسنج دستی یا کارت خاکستری استفاده کنید.
  • نور سنجی در این ساعات از شبانه‌روز بسیار دشوار است.
  • ممکن از تنظیم بر روی حالت اتوماتیک باعث شود تا دوربین قسمت سفید را معیار خود در عکس قرار بدهد.
  • عکس شما نورسنجی درستی نداشته باشد.

 

  • در این ساعات در قسمت افق آسمان نوار نارنجی متمایل به قرمز رنگی به وجود می‌آید.

سایه و آفتاب پوشیده شده با ابر

  • سایه و آفتابی که با ابر پوشیده شده است حالت بسیار ایده آلی است.
  • در این حالت هیچ تابش مستقیم نوری وجود ندارد و نور بسیار نرم بر روی سوژه می‌تابد.
  • بافت سوژه بسیار دقیق ظاهر می‌شود.
  • رنگ‌ها نیز در این نور کمی از حالت طبیعی خود تیره‌تر هستند.

  • بسیاری از عکاسان از عکاسی در این شرایط فراری هستند.
  • ولی بسیاری از عکاسان نیز این نور طبیعی در عکاسی را ترجیح می‌دهند.
  • تا عکس‌های پرتره و حیات‌وحش را در این شرایط آب و هوایی بگیرند.
  • تا دیگر نیازی به حمل سافت باکس های بزرگ نداشته باشند و سایه‌های خشن را در کار از بین ببرند.
  • این نور می‌تواند برای عکاسی از زاویه نزدیک، مانند عکاسی ماکرو ازگل‌های یا حشرات نیز مناسب باشد.
  • ولی معمولاً رنگ‌ها در این شرایط تغییر می‌کنند.

                                     

  • در این شرایط ممکن است تن خاکستری ‌رنگی سطح عکس را بپوشاند که حتی با تغییر وایت بالانس نیز اصلاح نشود.
  • در این شرایط باید با فرمت RAW عکاسی کنیم تا فایل خام عکس خود را نیز داشته باشیم.
  • در نرم‌افزار مقدار وایت بالانس را به ‌راحتی تغییر دهیم.

شرایط آب و هوایی دیگر

  • ساعات مختلف روز مانند فیلترهایی هستند که در مقابل دوربین ما قرار می‌گیرند.
  • بدون هیچ هزینه‌ای ما فیلتر بزرگی با قابلیت‌های مختلف در مقابل دوربین خود داریم.
  • قطعاً آسمان بدون ابر نوری متفاوتی نسبت به آسمان ابری در سطح عکس ما ایجاد می‌کند.
  • قطعاً در طوفان و شرایط آب و هوایی مشابه آن رنگ‌های بسیار تندی به وجود می‌آید زیرا آسمان بسیار تیره می‌شود.
  • اگر آفتاب بر روی این ابرهای تیره بتابد کنتراست بسیار شدیدی به وجود می‌آید.

                             

  • عکاسی در مه، گرد و غبار و شرایطی مشابه آن نیز حالت خاصی دارد و به تنظیمات خاص خود نیاز دارد.
  • برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله گرفتن عکس در مه، بخار و گردوغبار را مطالعه کنید.
  • نور طبیعی در عکاسی همیشه باعث می‌شوند که عکس‌های خارق‌العاده‌ای ثبت شوند.
  • اگر بتوانید مفهوم نور طبیعی و کار کردن با آن را به‌خوبی درک کنید می‌توانید با نورهای استودیویی نیز خوب کارکنید.
  • نورهای استودیویی درواقع المان کوچک نور طبیعی هستند.
  • قطعاً کار کردن با نور طبیعی به‌مراتب سخت‌تر از کار کردن با نور استودیویی است.
  • سعی کنید بیشتر در نور طبیعی عکاسی کنید.

تهیه شده توسط EXIF.ir

مقاله رو دوست داشتی؟

نظرت چیه؟

کپی شد

https://exif.ir/%d9%86%d9%88%d8%b1-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%da%a9%d8%a7%d8%b3%db%8c/

ایمیل شما نزد اگزیف | exif است و برای عموم نمایش داده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 20 =

مقاله های مرتبط