آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

عکاسی در مه ، بخار و گرد و غبار

عکاسی در مه ، بخار و گرد و غبار

عکاسی در مه ، بخار و گرد و غبار و یا شرایطی مشابه آن بسیار هیجان‌انگیز و جالب است و فضای بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. در این مقاله ما به بررسی این نکته می‌پردازیم که چگونه در این شرایط عکس‌هایی با فضا و رنگ‌های بسیار خوب بگیریم.

بررسی اجمالی

  • مه و یا بخار هوا معمولاً در اواسط و یا انتهای عصر به وجود می‌آید و معمولاً تا صبح روز بعد به طول می‌انجامد.
  • معمولاً در این شرایط دمای آب از محیط اطراف گرم‌تر است.
  • مطالبی که در رابطه با مه گفته می‌شود تقریباً با بخار و گرد و غبار نقاط مشترکی دارند.
  • عکاسی در مه و شرایط جوی غبارآلود با عکاسی در شرایط آب و هوایی معمولی بسیار متفاوت است.
  • صحنه و سوژه در این آب ‌و هوا مشخص نیست و معمولاً شدت رنگی و کنتراستی در عکس خود ندارید.

 

 

  • در واقع اگر کمی در ذات مه دقیق شویم این نکته را درمی‌یابیم که مه و بخار در واقع یک سافت باکس طبیعی است.
  • مه نور را از منبع دریافت می‌کند و به‌صورت یکسان و نرم آن را پخش می‌کند.
  • در تصاویر زیر مقایسه‌ای میان نور مصنوعی و نور خورشید انجام ‌شده است.
  • که همان طور که می‌بینید نور خورشید در سراسر سوژه پخش ‌شده است.

  • سوژه و صحنه در مه نور بسیار کمی دارد.
  • در بیشتر اوقات ناچاریم که از سرعت شاتر پایین و نوردهی بیشتر استفاده کنیم.
  • در شرایط مه و بخار ممکن است نورسنج دوربین دچار خطا شود.
  • مه نور بیشتری را انعکاس می‌دهد و نورسنج دوربین این انعکاس را نور زیاد در نظر بگیرد و اعدادی اشتباه پیشنهاد کند.
  • مانند عکاسی در برف ، عکاسی در مه نیز نورسنجی آسانی ندارد.
  • این عکاسی این مزیت را دارد که حالتی احساسی و عمیق به‌ عکس می‌دهد.
  • این عکس‌ها حس رمز و رازگونه و حسی خاص القا می‌کنند.

تاکید بر عمق عکس

  • هنگامی‌که عنصری از دوربین و دید دور می‌شود علاوه بر ریز شدن کنتراست و شدت رنگ خود را نیز از دست می‌دهد…
  • این موضوع باعث می‌شود که بیننده از رنگ اشیا دور شدن و نزدیک شدن آن‌ها را متوجه شود.
  • این موضوع در تمام شرایط جوی وجود دارد ولی در مه و شرایط غبارآلود بیشتر و بیشتر می‌شود.
  • در عکس زیر چهار لایه درخت با رنگ‌های متفاوت وجود دارند.
  • از جلو تا عقب رنگ و شدت کنتراست هر لایه با لایه قبلی و بعدی خود تفاوت دارد.
  • درخت‌هایی که در قسمت انتهایی تصویر نزدیک به پل قرار دارند بیشتر تبدیل به حالت سیلوئت یا ضد نور شده‌اند.
  • هم‌چنین درخت‌هایی که در لایه‌های جلویی قرار دارند از کنتراست و شدت رنگ بیشتری برخوردارند.

 

  • عکاسی در مه نکات تجربی بسیاری دارد.
  • مهم‌ترین و ساده‌ترین نکته در عکاسی در مه برای اینکه سوژه‌ وضوح داشته باشد باید آن را به دوربین نزدیک کنید.
  • در عکاسی در مه توجه کنید که کادرهایی را انتخاب کنید که در آن تن‌های رنگی بسیار متفاوتی داشته باشد.
  • این موضوع باعث جذاب شدن عکس شما می‌شود.

تاکید بر نور

  • قطرات آب در مه و بخار باعث می‌شوند که پراکندگی نور از حالت معمولی بسیار بیشتر و نور نرم‌تر شود.
  • در این شرایط نور بسیار مشخص‌تر و منبع نوری کاملاً واضح در عکس ثبت می‌شود.
  • معمولاً رایج‌ترین مثال برای این حالت عکاسی از جنگل در صبح است.
  • هنگامی‌که عکس در این نور گرفته می‌شود پرتوهای نور از لابه‌لای درختان و هوای سنگین صبح عبور می‌کنند.
  • تصاویر حیرت‌انگیزی به وجود می‌آید.
  • تصویر زیر نمونه بی‌نظیری از این نوع عکاسی است.

  • در تصویر زیر نور از پنجره قلعه عبور کرده و درخت روبروی خود را کاملاً روشن کرده و رنگ آن را به نارنجی تغییر داده است.
  • توجه کنید که انتخاب محل دوربین و زاویه دوربین با پرتوهای نوری در این نوع از عکاسی بسیار مهم است.
  • کوچک‌ترین تغییری ممکن است تصویر را از بین ببرد.

تکنیک جلوه دادن به پرتوهای نور

  • اگر به منبع نور نزدیک و بافاصله کمی از منبع نور عکاسی کنید پرتوهای نور بسیار واضح در عکس مشخص می‌شوند.
  • توجه کنید که باید به منبع نور نزدیک باشید و نباید درون منبع نور قرار بگیرید.
  • توجه کنید که پرتوهای نور به‌خوبی فضا را روشن کرده باشند و به‌خوبی محیط تاریک و روشن را از هم جدا کرده باشند.
  • اگر مه و بخار بسیار متراکم است و یا منبع نور ، نور بسیار متراکمی را پخش می‌کند، پرتوهای نور بسیار واضح‌تر و بهتر در عکس مشخص می‌شوند. به‌عکس زیر توجه کنید:

 

  • این عکس در شرایط مه و بخارآلود گرفته نشده است.
  • ولی منبع نوری ما به‌شدت متراکم است و نور ما از زمینه کاملاً جداشده است.

فرم‌ها و عکاسی ضد نور (سیلوئت)

  • مه و بخار می‌تواند فرم و حالت اشیا را بیشتر مشخص کند.
  • باعث می‌شود که بافت شی ما دیده نشود و فرم شی بیشتر در عکس مورد توجه قرار بگیرد.
  • در بیشتر مواقع اشیا در مه و بخار تنها یک فرم ساده هستند.
  • به ‌عکس زیر توجه کنید:

 

  • در این عکس قو کاملاً به‌صورت اغراق‌شده‌ای ضد نور شده است.
  • دیوار پشت قو کاملاً محو شده و بافت پرهای قو نیز در عکس مشخص نیست.
  • دقت کنید که اگر می‌خواهید به‌عکس سیلوئت در مه برسید نور باید در سطح مه و غبار تابیده شود.
  • نباید هیچ‌گونه تابشی به سطح جسم داشته باشد.
  • نورپردازی مناسب و انتخاب بهترین زاویه برای عکاسی در مه برای به دست آوردن عکس‌های سیلوئت بسیار مهم است.
  • به‌عکس زیر توجه کنید:
  • این عکس یک شات بسیار خوب است.
  • دروازه ورودی که از جنس فلز است به‌خوبی ضد نور شده و تمام جزئیات آن در عکس پیدا است.
  • هم به دوربین نزدیک است و هم منبع نوری دقیقاً در پشت این دروازه قرار دارد.

عکاسی از زاویه دور

  • در عکاسی از کوه یا جنگل در مه باید از موضوع مورد نظر به‌اندازه کافی دور شوید تا عکس خوبی بگیرید.
  • برای عکاسی از جنگل باید به‌اندازه کافی از جنگل دور شوید و یا در تپه‌ای هم‌ارتفاع با منظره موردنظر قرار بگیرید.
  • که این مسئله در این نوع عکس‌برداری کمی دشوار است.

  • این روش، روش بسیار مناسبی برای این سبک عکاسی است که کمی دشوار است.
  • ولی قطعاً نتیجه کار یک عکس خوب با کنتراست و شدت رنگ عالی می‌شود.

افزایش زمان عکاسی در مه برای دست‌یابی به نتیجه بهتر

  • تغییر مدت‌زمان باز نگه‌داشتن پرده شاتر در عکاسی از مه و بخار روش بسیار کاربردی است.
  • این افزایش زمان می‌تواند بر اساس مقدار و تراکم مه در فضا تغییر کند.
  • اما این مشکل نیز در نوردهی‌های طولانی وجود دارد که بخار حرکت می‌کند و ممکن است به‌ عکس لطمه وارد کند.
  • نکته مهم دیگر بافت مه است.
  • اگر موضوع اصلی به کادر نزدیک نیست باید از نوردهی طولانی بپرهیزید زیرا این عمل باعث از بین رفتن بافت مه می‌شود.
  • در تصاویر زیر کاملاً نمایش داده‌شده است که افزایش میزان نوردهی چگونه باعث از بین رفتن بافت مه می‌شود.

  • اگر سرعت پایین پاشد به ‌نوعی می‌توانید حرکت مه را فریز یا منجمد کنید.
  • هم‌چنین میزان نویز در تصویر شما نیز کاهش می‌یابد.
  • نکاتی که در عکاسی در مه بسیار مهم است:

۱- مه معمولاً در عصر ایجاد می‌شود و تا صبح ادامه دارد.
۲- در هنگام عکاسی در مه اگر می‌خواهید به عکسی مطلوب و حالتی طبیعی برسید به‌شدت از زدن فلاش خودداری کنید.

مواظب تراکم مه باشید!

  • مواظب باشید که تراکم بیش‌ازحد هوا باعث نشود تا لنز شما از داخل بخار بگیرد.
  • این حالت زمانی رخ می‌دهد مه دوربین شما از دمای سردی وارد دمای گرم یا بالعکس شود.
  • بهترین راه‌حل برای جلوگیری از به وجود آمدن این حالت این است که قبل از این‌که دوربین را به فضای بیرونی ببرید آن را داخل یک پلاستیک قرار دهید.
  • مراقبت از لنز و دوربین در این شرایط جوی بسیار مهم است و باید بسیار با دقت عمل کرد.

تهیه شده توسط EXIF.ir

 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *