فهرست عناوین
در بخش نخست با دستورالعمل کارا برای کمک گرفتن در ترکیب بندی عکس آشنا شدیم. در آن مقاله سعی کردیم که این قوانین و یا راهکارها را به زبانی ساده بیان کنیم. در ادامه به بیان دیگر نکات کاربردی و مهم در این زمینه می پردازیم.
استفاده از رنگ
- رنگ بهترین ابزار برای فضاسازی و ترکیب بندی در عکس است.
- رنگهای گرم و سرد هر کدام تأثیر خاص خود را بر بیننده دارند.
- رنگ میتواند ترکیبی آرام و دلنشین و در عین حال پرشور و هیجانانگیز ایجاد کند.
- میتوان با کمک رنگ در عکس، بافت، الگو و یا نقطهی کانونی ایجاد کرد.
- ابزاری که به طور قوی و چشمگیر در جلب توجه مخاطب مؤثر است.
ایجاد بافت
- بافت از راههای مناسب ایجاد بُعد در ترکیب بندی عکس است.
- شات نزدیک از یک دیوار و یا یک اثر باستانی، تار و پود پارچه و یا هرچیز دیگری می تواند در عکس، بافت ایجاد کند.
- تنها کافیست که زاویه و فاصلهی مناسب با سوژه به خوبی تنظیم شود.
- برای ساختن بافت نیازی به زوم بیش از اندازه نیست، تراکم نیز به ایجاد بافت کمک می کند.
استفاده از تقارن
- این روش ترکیب بندی یکی از بهترین شیوهها برای شکستن حاکمیت قانون یک سوم است.
- تصاویر متقارن در طبیعت و سازهها به وفور یافت میشوند.
- به دنبال یافتن چنین تصاویری در مکانهای غیرمنتظره باشید.
- به دنبال تقارن در میان خطوط، منحنیها و الگوها باشید.
- انعکاسها یکی از رایجترین موقعیتهای ثبت تقارن در طبیعت هستند.
بهترین زاویهی دید
- زاویهی دید به طور چشمگیری میتواند فضای عکس را تغییر دهد.
- زاویه دید از بالا حس کوچکی و کمتوانی را منتقل میکند.
- زاویه دید از پایین حس تسلط سوژه را در ترکیب بندی منتقل میکند.
- زاویه دید از روبهرو جزئیات بیشتری را بدون انتقال احساس تسلط و یا ضعف، به تصویر می کشید.
- پرسپکیتو نیز موجب اغراق در اندازهی سوژه می شود.
پس زمینه
- برخی اوقات برای انتقال بهتر مفهوم سوژه نیاز به پس زمینه وجود دارد.
- برخی اوقات برای نمایش بهتر سوژه باید از پس زمینه صرف نظر کرد.
- اگر بک گراند یا پس زمینه بسیار شلوغ است و چیزی به ترکیب سوژه اضافه نمیکند باید آن را محو کرد.
- میتوان برای فرار از بک گراند نامناسب در ترکیب بندی ، زاویهی دوربین را تغییر داد.
- البته تمام بکگراندها نیاز به حذف شدن و یا نادیده گرفته شدن ندارند.
ایجاد عمق
- عمق دادن به تصویر به بک گراند و نوع عکس، بستگی دارد.
- برای عکاسی از چشمانداز همه چیز در حالت فوکوس باقی می ماند.
- اما در عکاسی پرتره قطعاٌ، بک گراند خارج از فوکوس می باشد.
- برای جدا سازی سوژهی از پس زمینه می توان از دیافراگم باز استفاده کرد.
- برای ایجاد عمق، می توان از عوامل دیگری مانند فریمهای طبیعی استفاده کرد.
- قاب طبیعی میتواند در عکس احساس وجود یک قاب و یا فریم را ایجاد کند.
- قابسازی، ترفندی است که میتواند چشم بیننده را از اجزای مزاحم عکس بگیرد.
در پایان بر این نکته تأکید میکنیم که هیچ قانون قطعی برای ترکیب بندی در عکاسی وجود ندارد. مهم این نیست که شما تمام این دستورالعملها را در عکس خود رعایت کنید، بلکه مهم این است که برای ارائهی آنچه به تصویر میکشید به بهترین نحو از آنها استفاده کنید.
برای مشاهده بخش اول ایجا کلیک کنید.
تهیه شده توسط EXIF.ir
به این مطلب امتیاز دهید