فهرست عناوین
ترکیب بندی یا کومپوزیسیون (composition) در عکاسی قوانین ساده، کارا و خاصی دارد. همیشه در صحبت عکاسها و هنرمندان این اصطلاح شنیده می شود. در این مقاله به توضیح اصطلاح ترکیب بندی و نحوه ی استفاده ی آن در عکاسی می پردازیم.
قوانین ترکیببندی
- به زبان ساده، ترکیب بندی در واقع شیوهی کنار هم قرار گرفتن تمام اجزا در عکس است.
- منظور از تمام اجزا فقط سوژهی اصلی نیست، بلکه دقیقاً همهی آنها است.
- چشم انسان تمایل به دیدن تصاویر به دور از هرج و مرج و دارای ترکیب و نظم خاص دارد.
- در واقع چشم تفاوت ترکیب خوب و ترکیب ضعیف را تشخیص میدهد.
قانون یک سوم (Rule of Thirds)
- مهمترین قانون ترکیب بندی است.
- هر عکاسی که تنها چند فریم عکس گرفته باشد با این قانون به خوبی آشناست.
- چشم انسان گرایش به تصاویری دارد که به سه قسمت مساوی تقسیم شده باشد.
- سوژه اصلی در یکی از خطوط این تقسیمبندی قرار گرفته باشد.
- برخی از دوربینهای دیجیتال در ویزور و یا منظرهیاب خود به شما این امکان را ارایه میدهند.
- در این دوربین ها تصویر با دو خط عمودی و دو خط افقی به ۹ قمست مساوی تقسیم میشود.
- میتوان سوژه را در یکی از نقاط تلاقی این خطوط فرضی قرار داد.
- میتوان توسط تطبیق خطوط عمودی و افقی فرضی پیشنهاد شده، از این ترکیببندی استفاده کرد.
- در منوی دوربین های دیجیتال با انتخاب گزینه Grid خطوط فرضی نسبت یک سوم روی LCD نمایان می شود.
نسبت طلایی (Golden Ratio)
- نسبت طلایی ممکن است کمی گیج کننده باشد.
- نسبت طلایی بر تقسیمبندی با نسبت ۱٫۶۱۸ تاکید دارد.
- طبیعتاٌ در لحظهی عکاسی رعایت این ترکیببندی کار دشواری است.
- در ترکیب بندی با نسبت طلایی خطوط در مرکز قاب متمرکز و به یکدیگر نزدیک میشوند.
- این تقسیم بندی بصورت سه هشتم تصویر در قسمت بالا، دو هشتم در میانه و ۳ هشتم در قسمت پایین می باشد.
- نسبتی که توضیح داده شد، ساده ترین نوع در نسبت طلایی است.
- میتوان مستطیلهای تشکیل شده در تصویر را باز هم با همان نسبت طلایی تقسیم و آن را دنبال کرد.
- نسبت طلایی سالهاست که توسط انسان در سازههای مختلف و آثار هنری استفاده میشود.
مارپیچ طلایی (Golden Spiral)
- با ترسیم یک کمان به شعاع برابر ضلع مربع برای هر مربع در نمودار نسبت طلایی، منحنی مارپیچ طلایی (دنباله فیبوناچی) ایجاد می شود.
- یکی از ابزارهای ترکیب بندی عکس برای هدایت چشم بیننده به نقطه مورد نظر عکاس، مارپیچ طلایی است.
- مارپیچ منحنی نیز یک ابزار خوب برای تقسیمبندی خطوط منحنی به جای خطوط مستقیم است.
- همهی اشکال مارپیچ در طبیعت، از این ترکیب طلایی بهره مند هستند.
- محاسبه و استفاده از این نسبت برای ترکیب بندی عکس کمی سخت است.
- میتواند به عنوان یک ابزار بصری از آنها برای ایجاد تمرکز بر روی یک نقطهی خاص استفاده کرد.
- نقاشی مونا لیزا از لئوناردو داوینچی یکی از معروفترین آثار هنری است که مارپیچ طلایی در آن رعایت شده است.
مثلث طلایی (Golden Triangle)
- میتوان با استفاده از قطر تصویر، از ترکیببندی مثلث طلایی استفاده کرد.
- در این ترکیب بندی یکی از قطرهای کادر تصویر در نظر گرفته می شود.
- از گوشهی دیگر کادر، به طوری که قطر اصلی را با زاویهی ۹۰ درجه قطع کند، خطی در نظر گرفته می شود.
- می توان سوژه را در مثلثی که به وجود می آید، قرار داد.
پر کردن کامل فریم
- میتوان تمام سوژههای اضافه و مکمل را از ترکیب بندی عکس حذف و بافت را فراموش کرد.
- زمینه را نیز کنار گذاشته و فقط سوژه را در عکس قرار داد.
- صورت دوست داشتنی این کودک سوژهی خوبی برای پر کردن فریم بوده است.
سادهسازی
- در ترکیب بندی ، تصاویر ساده از تصاویر پیچیده جذابتر هستند.
- در تصاویر ساده نگاه مخاطب به سمت سوژهی اصلی متمایل میشود.
- سوژه در تصویر، سادهسازی شده به خوبی خود را نشان میدهد.
ایجاد توازن در ترکیب بندی
- استفاده از قانون یک سوم و نسبت طلایی کمک زیادی به ایجاد توازن در عکس می کند.
- متوازن نبودن عکس باعث سنگینی تصویر به یک سمت، در ترکیب بندی می شود.
- عدم توازن موجب انحراف ناخودآگاه چشم از تصویر می شود.
برای مشاهده بخش دوم کلیک کنید.
تهیه شده توسط EXIF.ir
به این مطلب امتیاز دهید