فهرست عناوین
چقدر با لنزها آشنا هستید؟ در مورد جزییات لنز مانند دیافراگم اطلاع دارید؟ لنزها یکی از اصلی ترین عنصر های عکاسی هستند و اگر لنز ها نباشد بی شک نمی توان عکاسی کرد. لنزها دنیای بسیار گسترده ای دارند و در این زمینه هر عکاسی باید اطلاعاتی در زمینه لنز ها داشته باشد، برای گرفتن یک عکس خوب باید لنز و دوربین را به خوبی شناخت تا بتوان به خوبی از آن ها استفاده کرد.
F-Stop چیست؟
- شماره F روی لنز یا همان F-Stop در واقع میزان نوری را مشخص می کند که قرار است به لنز وارد شود.
- درون لنز یک دایره قرار دارد که با اعداد دیافرا گم باز و بسته می شود.
- هر چه دیافراگم بازتر باشد نور بیشتری به لنز وارد می شود.
- هر چه دیافرا گم بسته تر باشد نور کمتری به لنز وارد می شود.
- باز و بسته بودن دیافراگم علاوه بر تاثیر گذاری بر شدت نور بر عمق میدان نیز تاثیر مستقیم دارد.
- برای درک بهتر به بررسی مثال می پردازیم.
- اعدادی مانند 1.2 ، 1.4 ، 1.8 ، 2 دیافرا گم های بسیار بازی هستند.
- این دیافراگمها نور زیادی به سطح حساس سنسور می رسد.
- دیافرا گم هایی مانند 8 ،11 ، 16 ، 22 دیافراگمهای بسته ای هستند.
- این دیافراگمها نور کمی به سطح حساس می رسانند و روزنه دیافراگم در این اعداد بسته است.
اعداد دیافراگم در لنزهای مختلف
- پله ها و یا همان اعداد دیافراگم در لنزهای مختلف متفاوت هستند.
- بسته به کیفیت و نوع لنز ها این اعداد تغییر می کنند.
- باز و بسته کردن دیافراگم ارتباط مستقیمی با نور دارد.
- اگر دو پله دیافرا گم خود را بالا ببرید، نور ورودی به دوربین نیز کم می شود، این رابطه با اعداد رابطه ای معکوس است.
- اگر از دیافراگم پایین مانند 2.8 به دیافرا گم بالاتر مثل 4 بروید، این عمل متوقف کردن یا stopping down نام دارد.
- اگر از دیافراگم 11 به 8 بروید به این عمل توقف کردن یا stopping up نامیده می شود.
- در هر لنزی با اعدادی از دیافراگمها رو به رو هستید.
- این اعداد این امکان را به شما می دهد که به راحتی دیافراگم را باز یا بسته کنید.
- عکاس یا فیلم بردار ممکن است به عددی از دیافراگم نیاز داشته باشد تا نورهای خاصی را به تصویر در بیاورد.
- منظور از این اعداد، عددی است که بین چند دیافراگم قرار دارد و در واقع عددی خاص در دیافراگم است.
F-Stop از نظر علمی
- شاید این موضوع به نظر شما بیاید که باز و بسته بودن دیافراگم یک مسئله وابسته به نور است.
- باید گفت که باز و بسته بودن لنز و دریافت نور یک مسئله فیزیکی نیست.
- رابطه ای ریاضی در میان این اعداد و این الگوها قرار دارد.
- در لنز ها هر چه لنز از عدد دیافراگم باز تری برخوردار باشد لنز توانایی بیشتری در دریافت نور دارد.
- هم چنین لنز شما بزرگ تر خواهد بود، این بزرگ تر بودن از نظر ابعاد در نظر گرفته می شود و سنجیده می شود.
- نکته ای دیگر در بررسی لنز ها وجود دارد.
- هنگامی که دوربین خود را بر روی دیافراگم 1.4 تنظیم می کنید، نور به صورت کامل و 100 در صد به لنز نمی رسد.
- نور در برخورد با هر سطحی دچار شکست می شود.
- حتی نور در برخورد با فضا نیز دارای شکست است.
- هنگامی که نور از لنز با شیشه ها و عدسی ها رد می شود بی شک دچار شکست می شود.
- این نور 100 درصد به صورت 90 تا 60 درصد به درون لنز وارد می شود و به سطح حساس سنسور برخورد می کند.
- هر چه قدر نور با شکست کمتری وارد لنز شود و به سطح حساس برخورد کند تصویر بهتری دریافت خواهید کرد.
T-Stop
- بی شک فیلم سازان به خصوص فیلم سازان هندی به خوبی با T-Stop آشنا هستند.
- T-Stop در واقع همان transmission stops است.
- در واقع پله T نوعی معیار اندازه گیری است که مقدار نور ورودی به لنز را براساس دیافراگم توصیف می کند.
- برای درک بهتر این موضوع می توانیم مثالی را بررسی کنیم.
- لنزی با فاصله کانونی 100 میلی متر و دیافراگم 2 در واقع میزان light transmittance این لنز 75 درصد است.
- مفهوم T-Stop در کار فیلم برداران بسیار پر استفاده است.
عمق میدان
- در مبحث دیافراگم باز و بسته شدن فقط در رابطه با میزان نور ورودی نیست.
- بلکه این باز و بسته بودن دیافراگم به عمق میدان نیز ارتباط دارد.
- هرچه دیافراگم بسته تر باشد، یعنی عدد دیافراگم بزرگ تر باشد، شما عمق میدان بیشتری دارید.
- هر چه دیافراگم بازتر باشد، عدد دیافراگم کمتر باشد، شما عمق میدان کمتری نیز خواهید داشت.
- دیافراگمهای بسته برای عکاسی از طبیعت، مستند و بسیاری از زمینه های دیگر مناسب است.
- دیافراگمهای باز نیز برای عکاسی پرتره و هنری بسیار مناسب است.
- معمولاً لنز های بسیار با کیفیت و گران قیمت دیافراگمهای بازتری نیز دارند.
- مشکلاتی در این زمینه پیش می آید .
- در زمینه ای نیاز به وضوح بسیار بالا دارید ولی نور شما کم است.
- نمی توانید از دیافراگمهای بسیار بسته استفاده کنید.
- در این شرایط می توانید از ایزو بالا و فایل RAW استفاده کنید.
وضوح
- واضح است که در هنگام استفاده از دیافراگمهای بسته شما وضوح بیشتری دارید.
- امروزه به لطف تکنولوژی در دیافراگمهای 5 و 8 نیز ما تصاویر واضحی داریم.
- به صورت قطع در دیافراگم 11 تصویر بسیار واضح تری نسبت به زمانی که از دیافراگم 1.2 استفاده می کنید، دارید.
- امروزه بسیاری از لنز ها توسط یک موتور به دوربین متصل می شوند.
- اگر از لنز های فیلم برداری و یا قدیمی استفاده کنید این حلقه بر روی لنز های شما دیده می شود.
- موتورهای فوکوس بر روی لنز ها انواع متفاوتی دارد.
- در لنز هایی دارای موتور فوکوس الترا سونیک هستند ما با فوکوس هایی بسیار نرم و زیبا رو به رو هستیم.
- در این لنز ها پرشی در فوکوس کردن دیده نمی شود.
- اما در نوع دیگر موتورهای فوکوس با نام موتورهای فوکوس استپر ما با این پرش ها در فوکوس رو به رو هستیم.
- لنز هایی با موتورهای الترا سونیک گران قیمت تر هستند و برای فیلم برداری نیز مناسب تر هستند.
تهیه شده توسط EXIF.ir
4/5 - (1 امتیاز)