وبلاگ
مقدمات ورود به دنیای فیلمبرداری (بخش اول)
- آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف
مدیر وبسایت
فهرست عناوین
دنیای فیلمبرداری، دنیای بسیار جذابی است و وارد شدن به این دنیا و فهمیدن تمام ریزهکاریها در این وادی ممکن است کمی دشوار باشد. در فیلمبرداری شاید اولین و مهمترین مبحث، این موضوع است که باید در فیلمبرداری لرزش و حرکات زائد دست و دوربین به حداقل برسد تا ما فیلمی واضح و بدون لرزش داشته باشیم.
- برای شروع کار فیلمبرداری حتماً نیاز به دوربینهای بسیار گران قیمت نیست.
- میتوانید کار را با دوربینهای ابتدایی شروع کنید و پس از مدتی با مدلهای بسیار پیشرفته کار کنید.
- میتوانید فیلم گرفتن را با فیلمبرداری از یک روز معمولی شروع کنید.

- اگر عکاس باشید و مبانی آن را بدانید در فیلمبرداری نیز نیمه اولیه راه را طی کردهاید.
- زیرا بسیاری از مفاهیم در این دو شاخه یکسان هستند.
- با تمام اشتراکات میان عکاسی و فیلمبرداری بسیاری از مفاهیم این دو یکسان هستند ولی کاربردهای متفاوتی دارند.
- همین پیش زمینه قبلی از عکاسی ممکن است فرد را کمی گیج کند.
کنترل لرزش دوربین
- اولین نکته مهم در شروع فیلمبرداری این است که دوربین باید در جایی ثابت شود و یا حرکت دوربین به حداقل برسد.
- حتی هنگام فیلمبرداری باید مواظب نفس کشیدن خود هم باشید تا بر کیفیت فیلم تاثیر نگذارد.
- یکی از پیشنهادها برای به حداقل رساندن حرکات این است که دوربین را به تکیهگاه، تکیه دهید.
- تا هر حرکت کوچکی باعث افت کیفیت تصویر و لرزشهای بیمورد نشود.

- فیلمبرداری بر روی دست به مراتب دشوارتر از عکاسی روی دست است.
- در عکاسی باید حرکت بدن خود و یا حرکات بیمورد را فقط برای چند ثانیه مهار کنید.
- ولی بدون شک این زمان در فیلمبرداری بسیار زیاد است و گاهی ممکن است به چندین دقیقه هم برسد.
- به طبع کنترل در این مورد بسیار سختتر میشود.
- تقریباً همه لنزهای پیشرفته قابلیت لرزش گیر را دارند و حتی برخی از بدنه دوربینها نیز این قابلیت را دارد.
- لرزش گیر دوربین برای گرفتن لرزشهای کوچک مناسب است ولی نمیتواند برای یک فیلمبردار حرفهای کامل باشد.
- برای به حداقل رساندن لرزشها در فیلم باید از سهپایه و تجهیزات لرزش گیر استفاده شود.
- از قدیم سهپایه بهترین ابزار بوده است.
برخی از محدودیتها در نورپردازی
- نورپردازی یکی از مواردی است که در هر دو مقوله عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد و مفاهیم مشترکی نیز دارد.
- همه قوانین نورپردازی در عکاسی، در فیلمبرداری صدق نمیکند.
- در فیلمبرداری متغیرهایی دارید که مفهوم آنها با عکاسی یکسان است ولی در آنها محدودیتهایی وجود دارد.
سرعت شاتر
- یکی از مفاهیمی که ممکن است شخص را گیج کند، سرعت شاتر است.
- یک فرفره را در نظر بگیرید، در ابتدای چرخش سرعت بالایی دارد ولی رفته رفته سرعت آن کند میشود.
- در واقع تنظیم شرعت شاتر مناسب یک موضوع چالش برانگیز در این مقوله است.
- سرعت شاتر بالا حرکت سوژه را فریز میکند.
- سرعت شاتر پایین باعث حرکات نرم و محو مانند در سطح سوژه میشود.
- در بین این دو سرعت شاتر بالا و پایین چندین پله سرعت شاتر وجود دارد.
قانون سرعت شاتر 180 درجه
- بیانگر این مطلب است که اگر از سرعت شاتری استفاده کنید که نصف مقدار هر فریم است.
- برای مثال سرعت شاتر 1/48 برای 24 فریم در ثانیه فیلمبرداری
- در این صورت لرزشها و حرکات مبهم در تصویر کاهش پیدا میکند.
- اگر بالاتر یا پایینتر از این عدد استفاده کنید در هر دو صورت حالت حرکات و نحوه ثبت شدن آنها تغییر میکند.
- ممکن است حرکات مبهم و گنگی در فیلم ثبت شود که تاثیر منفی بر فیلم بگذارد.
وضوح در فیلمبرداری
- یکی از مسائلی که ذهن هر فیلمبرداری را به خود مشغول میکند این است که لبههای فیلم وضوح کافی داشته باشد.
- شاید شخصی که میخواهد فیلمبرداری کند برای به دست آوردن لبههای واضح در فیلم خود ایزو را بالا ببرد.
- شاید از دیافراگم باز استفاده کند تا نور ورودی به لنز افزایش یابد.
- یکی از راههای درست در این مسئله استفاده از لنز با سرعتبالا است (مانند لنز 50 میلیمتری دیافراگم 1.8).
- لنزهایی که سرعت بالایی دارند قدرت جمعآوری نور بیشتری نیز دارند.
- از ابزار دیگری که نور در فیلمبرداری و عکاسی را تنظیم میکند و ابزار مهم و کاربردی است فیلتر ND است.
- این فیلتر مقدار نور ورودی به درون لنز را کنترل میکند.
- با کاهش دادن نورهای اضافی لبههای واضحی را در فیلم ایجاد میکند.


بازگشت به JPEG
- در فیلمبرداری باید به فرمت 8-bit فشرده برگردید.
- این مفهوم فشرده شدن و کم شدن میان عکاسی و فیلمبرداری کاملاً جدا هستند و مفاهیمی کاملاً جداگانه دارند.
- شاید هر عکاسی دوست دارد در فیلمبرداری نیز با فرمتی مشابه RAW روبرو شود.
- دستش باز باشد و بتواند هر نوع تغییری که می خواهد را در سطح عکس به وجود بیاورد و محدودیتی نداشته باشد.
- بسیاری از عکاسان خود را به این موضوع عادت دادهاند.
- عکس را، حتی با اطلاعات نوری و رنگی اشتباه بگیرند و در نرمافزارهای مربوط فایل RAW را ادیت کنند.
- این موضوع شاید برای این دست از عکاسان سخت باشد که حالا دیگر در فیلمبرداری خبری از این کارها نیست!
- چون نمیتوانید تمام ویژگیها و خصوصیات یک فیلمبرداری بد را با نرمافزار و در دست داشتن فایل خام درست کنید!
- در فیلمبرداری و تدوین فیلم هر روزه نرمافزارهای جدید و بسیار پیشرفتهای عرضه میشود.
- در عکاسی با فایل RAW اطلاعات خامی داریم که مانند یک موم در دست است و میتوانیم آن را به هر شکلی دربیاوریم.
- در نرمافزارهای تدوین نیز میتوان تا حدی این اصلاحات و یا حتی تغییر رنگها را انجام داد.
- فیلمبرداری باکیفیت خوب و نورپردازی و تنظیمات درست انجام شود تا از هرگونه افت کیفیتی جلوگیری شود.
- به تغییر و اصلاحات رنگی در فیلمبرداری باید بسیار توجه شود.
تهیه شده توسط EXIF.ir
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
ایمیل شما نزد اگزیف | exif است و برای عموم نمایش داده نمیشود.
مقاله های مرتبط
- 9 ماه ago
- 0 نظر
- 10 ماه ago
- 0 نظر
- 11 ماه ago
- 0 نظر
- جدیدترینها