مقدمات ورود به دنیای فیلم‌برداری (بخش اول)

مدیر وبسایت

فهرست عناوین

دنیای فیلم‌برداری، دنیای بسیار جذابی است و وارد شدن به این دنیا و فهمیدن تمام ریزه‌کاری‌ها در این وادی ممکن است کمی دشوار باشد. در فیلم‌برداری شاید اولین و مهم‌ترین مبحث، این موضوع است که باید در فیلم‌برداری لرزش و حرکات زائد دست و دوربین به حداقل برسد تا ما فیلمی واضح و بدون لرزش داشته باشیم.

  • برای شروع کار فیلم‌برداری حتماً نیاز به دوربین‌های بسیار گران‌ قیمت نیست.
  • می‌توانید کار را با دوربین‌های ابتدایی شروع کنید و پس از مدتی با مدل‌های بسیار پیشرفته کار کنید.
  • می‌توانید فیلم گرفتن را با فیلم‌برداری از یک روز معمولی شروع کنید.

  • اگر عکاس باشید و مبانی آن را بدانید در فیلم‌برداری نیز نیمه اولیه راه را طی کرده‌اید.
  • زیرا بسیاری از مفاهیم در این دو شاخه یکسان هستند.
  • با تمام اشتراکات میان عکاسی و فیلم‌برداری بسیاری از مفاهیم  این دو یکسان هستند ولی کاربردهای متفاوتی دارند.
  • همین پیش ‌زمینه قبلی از عکاسی ممکن است فرد را کمی گیج کند.

کنترل لرزش دوربین

  • اولین نکته مهم در شروع فیلم‌برداری این است که دوربین باید در جایی ثابت شود و یا حرکت دوربین به حداقل برسد.
  • حتی هنگام فیلم‌برداری باید مواظب نفس کشیدن خود هم باشید تا بر کیفیت فیلم تاثیر نگذارد.
  • یکی از پیشنهادها برای به حداقل رساندن حرکات این است که دوربین را به تکیه‌گاه، تکیه دهید.
  • تا هر حرکت کوچکی باعث افت کیفیت تصویر و لرزش‌های بی‌مورد نشود.

  • فیلم‌برداری بر روی دست به‌ مراتب دشوارتر از عکاسی روی دست است.
  • در عکاسی باید حرکت بدن خود و یا حرکات بی‌مورد را فقط برای چند ثانیه مهار کنید.
  • ولی بدون شک این زمان در فیلم‌برداری بسیار زیاد است و گاهی ممکن است به چندین دقیقه هم برسد.
  • به طبع کنترل در این مورد بسیار سخت‌تر می‌شود.
  • تقریباً همه لنزهای پیشرفته قابلیت لرزش گیر را دارند و حتی برخی از بدنه دوربین‌ها نیز این قابلیت را دارد.
  • لرزش گیر دوربین برای گرفتن لرزش‌های کوچک مناسب است ولی نمی‌تواند برای یک فیلم‌بردار حرفه‌ای کامل باشد.
  • برای به حداقل رساندن لرزش‌ها در فیلم باید از سه‌پایه و تجهیزات لرزش گیر استفاده شود.
  • از قدیم سه‌پایه بهترین ابزار بوده است.

برخی از محدودیت‌ها در نورپردازی

  • نورپردازی یکی از مواردی است که در هر دو مقوله عکاسی و فیلم‌برداری وجود دارد و مفاهیم مشترکی نیز دارد.
  • همه قوانین نورپردازی در عکاسی، در فیلم‌برداری صدق نمی‌کند.
  • در فیلم‌برداری متغیرهایی دارید که مفهوم آن‌ها با عکاسی یکسان است ولی در آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد.

سرعت شاتر

  • یکی از مفاهیمی که ممکن است شخص را گیج کند، سرعت شاتر است.
  • یک فرفره را در نظر بگیرید، در ابتدای چرخش سرعت بالایی دارد ولی رفته ‌رفته سرعت آن کند می‌شود.
  • در واقع تنظیم شرعت شاتر مناسب یک موضوع چالش‌ برانگیز در این مقوله است.
  • سرعت شاتر بالا حرکت سوژه را فریز می‌کند.
  • سرعت شاتر پایین باعث حرکات نرم و محو مانند در سطح سوژه می‌شود.
  • در بین این دو سرعت شاتر بالا و پایین چندین پله سرعت شاتر وجود دارد.
قانون سرعت شاتر 180 درجه
  • بیان‌گر این مطلب است که اگر از سرعت شاتری استفاده کنید که نصف مقدار هر فریم است.
  • برای مثال سرعت شاتر 1/48 برای 24 فریم در ثانیه فیلم‌برداری
  • در این صورت لرزش‌ها و حرکات مبهم در تصویر کاهش پیدا می‌کند.
  • اگر بالاتر یا پایین‌تر از این عدد استفاده کنید در هر دو صورت حالت حرکات و نحوه ثبت شدن آن‌ها تغییر می‌کند.
  • ممکن است حرکات مبهم و گنگی در فیلم ثبت شود که تاثیر منفی بر فیلم بگذارد.

وضوح در فیلم‌برداری

  • یکی از مسائلی که ذهن هر فیلم‌برداری را به خود مشغول می‌کند این است که لبه‌های فیلم وضوح کافی داشته باشد.
  • شاید شخصی که می‌خواهد فیلم‌برداری کند برای به دست آوردن لبه‌های واضح در فیلم خود ایزو را بالا ببرد.
  • شاید از دیافراگم باز استفاده کند تا نور ورودی به لنز افزایش یابد.
  • یکی از راه‌های درست در این مسئله استفاده از لنز با سرعت‌بالا است (مانند لنز 50 میلی‌متری دیافراگم 1.8).
  • لنزهایی که سرعت بالایی دارند قدرت جمع‌آوری نور بیشتری نیز دارند.
  • از ابزار دیگری که نور در فیلم‌برداری و عکاسی را تنظیم می‌کند و ابزار مهم و کاربردی است فیلتر ND است.
  • این فیلتر مقدار نور ورودی به درون لنز را کنترل می‌کند.
  • با کاهش دادن نورهای اضافی لبه‌های واضحی را در فیلم ایجاد می‌کند.


 

بازگشت به JPEG

  • در فیلم‌برداری باید به فرمت 8-bit فشرده برگردید.
  • این مفهوم فشرده شدن و کم شدن میان عکاسی و فیلم‌برداری کاملاً جدا هستند و مفاهیمی کاملاً جداگانه دارند.
  • شاید هر عکاسی دوست دارد در فیلم‌برداری نیز با فرمتی مشابه RAW روبرو شود.
  • دستش باز باشد و بتواند هر نوع تغییری که می خواهد را در سطح عکس به وجود بیاورد و محدودیتی نداشته باشد.
  • بسیاری از عکاسان خود را به این موضوع عادت داده‌اند.
  • عکس را، حتی با اطلاعات نوری و رنگی اشتباه بگیرند و در نرم‌افزارهای مربوط فایل RAW را ادیت کنند.
  • این موضوع شاید برای این دست از عکاسان سخت باشد که حالا دیگر در فیلم‌برداری خبری از این‌ کارها نیست!
  • چون نمی‌توانید تمام ویژگی‌ها و خصوصیات یک فیلم‌برداری بد را با نرم‌افزار و در دست داشتن فایل خام درست کنید!
  • در فیلم‌برداری و تدوین فیلم هر روزه نرم‌افزارهای جدید و بسیار پیشرفته‌ای عرضه می‌شود.
  • در عکاسی با فایل RAW اطلاعات خامی داریم که مانند یک موم در دست است و می‌توانیم آن را به هر شکلی دربیاوریم.
  • در نرم‌افزارهای تدوین نیز می‌توان تا حدی این اصلاحات و یا حتی تغییر رنگ‌ها را انجام داد.
  • فیلم‌برداری باکیفیت خوب و نورپردازی و تنظیمات درست انجام شود تا از هرگونه افت کیفیتی جلوگیری شود.
  • به تغییر و اصلاحات رنگی در فیلم‌برداری باید بسیار توجه شود.

مطالعه بخش دوم

تهیه شده توسط EXIF.ir

مقاله رو دوست داشتی؟

نظرت چیه؟

کپی شد

https://exif.ir/%d9%85%d9%82%d8%af%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%af-%d8%a8%d9%87-%d8%af%d9%86%db%8c%d8%a7%db%8c-%d9%81%db%8c%d9%84%d9%85%e2%80%8c%d8%a8%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%ae%d8%b4/

ایمیل شما نزد اگزیف | exif است و برای عموم نمایش داده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

مقاله های مرتبط