بلاگ تخصصی اگزیف, دنیای نورپردازی

عکاسی از اشیای براق و بازتاب دهنده

عکاسی از اشیای براق و بازتاب دهنده

فهرست عناوین

عکاسی از اشیای براق و بازتاب دهنده یک چالش برای عکاسان صنعتی محسوب می شود. در این مقاله به بررسی و ارایه راه کار برای عکاسی و نورپردازی از چند شی متفاوت و بازتاب دهنده پرداخته می شود.

نورپردازی جانبی

عکاسی از ظروف شیشه ای آسان است، می توان با کمک نورپردازی پس زمینه کل جسم شیشه ای را در معرض نور قرار داد و از آن عکسبرداری کرد. اما محصولاتی که بخشی از آنها از شیشه ساخته شده است مانند عینک آفتابی و ساعت حاوی جزئیاتی هستند که با نور پس زمینه نمی توان آنها را نمایش داد. این نوع محصولات باید به گونه ای متفاوت نورپردازی شوند تا جزییات آنها به صورت کامل قابل مشاهده باشند.

تنظیمات نورپردازی برای عکاسی از عینک آفتابی

مرحله نخست: تنظیمات نورپردازی

  • برای نورپردازی عینک آفتابی به یک میز و منبع نور بزرگ نیاز است.
  • منبع نور که نور آن توسط چتر پخش می شود در سمت چپ محصول قرار دارد.
  • از کاغذ رولی سفید برای پس زمینه استفاده شده است.
  • کاغذ همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، از پشت تا زیر محصول امتداد دارد.
  • برای بهترین نتیجه ، انتهای کاغذ به پایین لنز دوربین متصل شده است.
  • اتصال کاغذ به دوربین از بازتاب نور پیش زمینه به محصول جلوگیری می کند.
  • از دو صفحه سفید در کنار عینک آفتابی در طرف مقابل استفاده شده است.
  • بهتر است دو صفحه به صورت “V” به هم چسبانده شوند.
  • صفحات نور منعکس شده در اطراف عینک آفتابی را به نور نرم و یکنواخت تبدیل می کنند.
  • عکس های زیر با تکنیک های نورپردازی غلط گرفته شده اند.
  • بازتاب هایی که در تصاویر زیر وجود دارند توجه و تمرکز را از محصول منحرف می کند.

  • یک نمونه دیگر عکاسی از اشیای براق و بازتاب دهنده ، عکاسی از ساعت است.
  • تصویر زیر با نورپردازی به همان روش عینک آفتابی گرفته شده است.

  • برای دستیابی به نورپردازی موثر در عکس ساعت ، منبع نور از 90 درجه به زاویه 45 درجه منتقل شده است.
  • در عکس زیر صفحه ساعت بدون سایه و به صورت روشن و واضح دیده می شود.

  • در این روش نورپردازی برای عکاسی از اشیای براق باید از سه پایه استفاده کرد.
  • دوربین باید کمی بالاتر از سطحی که سوژه قرار دارد، تنظیم شود.
  • قرار دادن دوربین کمی بالاتر از سوژه بازتاب ها را از بین می برد و زاویه خوبی فراهم می کند.
  • توجه داشته باشید که محصول کاملاٌ تمیز شده باشد.

مرحله دوم : تنظیمات دوربین

  • باید تراز سفیدی را با توجه به نوع روشنایی که استفاده می کنید تنظیم کنید. (به عنوان مثال تنگستن ، فلورسنت و…)
  • فوکوس با عینک آفتابی و ساعت بسیار راحت است زیرا این نوع محصولات حاوی جزئیات هستند.
  • فوکوس خودکار دوربین به راحتی قادر به تشخیص جزییات آنها است.
  • بر قسمت مرکزی سوژه تمرکز و از حداقل دیافراگم f/11 استفاده کنید تا واضح ترین تصاویر را بدست آورید.

دکمه مشاهده لوازم عکاسی

  • با نورپردازی جانبی ، بهتر است که به دستورالعمل های نور سنج دوربین در مورد تعیین سرعت شاتر توجه کنید.
  • دوربین را روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید.
  • دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم می کند.
  • فراموش نکنید که ISO را در کمترین حالت ممکن تنظیم کنید.
  • با استفاده از سه پایه بدون مشکل از ISO 100 استفاده کنید.

مرحله سوم : ویرایش تصاویر 

  • اجرای صحیح روش نور جانبی به این معنی است که نیاز چندانی به ویرایش وجود ندارد.
  • مطمئن شوید که تصویر از لکه و گرد و غبار عاری باشد.
  • توجه داشته باشید که پس زمینه سفید خالص و بدون سایه و لکه باشد و رنگ سوژه دقیق باشد.
  • تصاویر زیر با استفاده از تکنیک نورپردازی جانبی گرفته شده اند.

عکاسی از اشیای براق فلزی

  • عکسبرداری از اجسام فلزی به دلیل انعکاس پذیری بالا سخت ترین نوع عکسبرداری است.
  • تمام محیط اطراف را در سطح جسم قابل مشاهده است.
  • با کمک روش نورپردازی دوگانه می توان از سوژه های فلزی کوچک بدون بازتاب عکاسی کرد.
  • روش نورپردازی دوگانه پیچیده به نظر می رسد اما در مراحل ساده قابل تفکیک است.

عکاسی از اشیای براق فلزی

مرحله نخست : تنظیمات نورپردازی

  • برای نورپردازی به یک میز و دو منبع نور بزرگ نیاز است.
  • منابع نور که نور آنها توسط چتر سفید پخش می شود در سمت چپ و راست سوژه قرار می گیرند.
  • از کاغذ رولی سفید برای پس زمینه استفاده شده است.
  • کاغذ همانطور که در تصویر نشان داده شده است ، از پشت تا زیر محصول امتداد دارد.
  • برای بهترین نتیجه ، انتهای کاغذ به پایین لنز دوربین متصل شده است.
  • اتصال کاغذ به دوربین از بازتاب نور پیش زمینه به سوژه جلوگیری می کند.
  • در این روش نیازی به استفاده از صفحات اضافی وجود ندارد.
  • منابع نور را باید بالاتر از سوژه و در زاویه به سمت پایین قرار داد.
  • در این روش نورپردازی برای عکاسی از اشیای براق باید از سه پایه استفاده کرد.
  • دوربین باید کمی بالاتر از سطحی که سوژه قرار دارد، تنظیم شود.
  • قرار دادن دوربین کمی بالاتر از سوژه بازتاب ها را از بین می برد و زاویه خوبی فراهم می کند.
  • توجه داشته باشید که محصول کاملاٌ تمیز شده باشد.
  • هنگام عکاسی از دستکش استفاده کنید چون پاک کردن اثر انگشت پس از هربار تنظیم سوژه بسیار وقت گیر است.
  • برای از بین بردن بازتاب مانند تصاویر زیر و ایجاد نور یکنواخت و بدون انعکاس هر کاری که لازم است انجام دهید.

مرحله دوم : تنظیمات دوربین

  • باید تراز سفیدی را با توجه به نوع روشنایی که استفاده می کنید تنظیم کنید. (به عنوان مثال تنگستن ، فلورسنت و…)
  • فوکوس با عینک آفتابی و ساعت بسیار راحت است زیرا این نوع محصولات حاوی جزئیات هستند.
  • فوکوس خودکار دوربین به راحتی قادر به تشخیص جزییات آنها است.
  • بر قسمت مرکزی سوژه تمرکز و از حداقل دیافراگم f/11 استفاده کنید تا واضح ترین تصاویر را بدست آورید.
  • با نورپردازی جانبی ، بهتر است که به دستورالعمل های نور سنج دوربین در مورد تعیین سرعت شاتر توجه کنید.
  • دوربین را روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید.
  • دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم می کند.
  • فراموش نکنید که ISO را در کمترین حالت ممکن تنظیم کنید.
  • با استفاده از سه پایه بدون مشکل از ISO 100 استفاده کنید.

مرحله سوم : ویرایش تصاویر 

  • اجرای صحیح روش نور دوگانه به این معنی است که نیاز چندانی به ویرایش وجود ندارد.
  • مطمئن شوید که تصویر از لکه و گرد و غبار عاری باشد.
  • توجه داشته باشید که پس زمینه سفید خالص و بدون سایه و لکه باشد.
  • تصاویر زیر با استفاده از تکنیک نورپردازی دوگانه گرفته شده اند.

عکاسی از اشیای براق و بازتاب دهندهعکاسی از اشیای براق و بازتاب دهندهعکاسی از اشیای براق و بازتاب دهنده

روش های زیادی برای نورپردازی به اجسام انعکاسی وجود دارد ، اما این دو روش ساده باعث می شود تصاویر شما مخاطبان را متحیر کند.

عکاس : Krysten Leighty

تهیه شده توسط EXIF.ir

 

5/5 - (5 امتیاز)

1 دیدگاه در “عکاسی از اشیای براق و بازتاب دهنده

  1. آناهیتا گفت:

    کاربردی کامل و عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *