آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

عکس رنگی یا سیاه و سفید ؟

عکس رنگی یا سیاه و سفید

فهرست عناوین

اولین تن‌های رنگی که بشر موفق به ثبت آن شد تن‌های رنگی سیاه و سفید بود. عکاسی سیاه و سفید به خاطر سلیقه شخصی برگزیده نشد بلکه بشر جز عکاسی سیاه و سفید دیگر راهی برای عکاسی نداشت. اولین عکس تاریخ به ژوزف نیس فور نیپس نسب داده ‌شده است. از قرن 19 به بعد کنجکاوی‌های بشر در رابطه با عکاسی شروع شد و تا امروز این کنجکاوی‌ها ادامه دارد و امروزه بشر به دوربین‌های دیجیتال رسیده است.

اولین عکس رنگی

  • در سال 1886 فیزیک‌دان مشهور Gabriel Lippmann اولین عکس‌های رنگی را بدون هیچ رنگی مانند پیگمنتها ثبت کرد.
  • در سال 1906 Gabriel Lippmann روش عکاسی رنگی خود را گسترش داد.
  • از اشیایی مانند یک ظرف پرتغال و شیشه عکاسی کرد و به دلیل همین اقداماتش موفق به کسب جایزه نوبل شد.
  • بر اساس تعریف‌های ارایه ‌شده توسط Lippmann عکس رنگی در سوژه نیز باید از رنگ سیاه و سفید متمایز باشید.
  • عکس رنگی باید به‌ خودی ‌خود چیزی در رنگ داشته باشد که عکاس نتواند آن را حذف کند.
  • عکس رنگی خوب، عکسی است که نتوان رنگ آن را از عکس گرفت عکس بدون رنگ بی‌مفهوم می‌شود.

روابط رنگی

  • اولین چیزی که عکس رنگی را از عکس سیاه وسفید متمایز می‌کند رنگ است.
  • در برخورد با فضا اولین مسئله‌ای که ذهن عکاس را درگیر می‌کند رنگ است.
  • در عکاسی رنگی باید به دنبال روابط رنگی میان‌تن‌های مختلف رنگی باشیم.
  • باید این باور را از ذهن دور کنیم که عکس‌های بسیار خوب فقط سیاه و سفید هستند.
  • ایجاد رابطه رنگی میان عناصر در کادر کمی سخت‌تر از برقراری ارتباط سیاه و سفید میان عناصر است.
  • باید میان رنگ‌های موجود درصحنه یک تناسب و تعادل رنگی برقرار کرد.

حالت

  • هنرمندان با استفاده از رنگ‌ها روح و حال و هوای دوران خود را به نمایش می‌گذاشتند.
  • اگر ما به نقاشی‌های نقاشان اکسپرسیونیست دقت کنیم شاهد فضاهای بسیار غم‌آلود و دردناک هستیم.
  • علت این روح مرده درون آثار بروز جنگ جهانی در آن برهه زمانی است.
  • اثر عکاس نیز مانند یک تابلو نقاشی است.
  • با اضافه کردن رنگ به فضا می‌توانیم حال و هوای عکس را عوض کنیم.
  • رنگ در عکاسی نقش بسیار قابل ‌توجهی دارد و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.
  • در عکاسی مستند همین رنگ‌ها باعث افزایش حس در برخی عکس‌های می‌شود.
  • عکاسان در برخی شرایط از رنگ برای برجسته کردن احساس استفاده کرده‌اند.
  • اگر کمی روانشناسی رنگ را در عکاسی دخیل کنیم می‌توانیم بگوییم رنگهای گرم باعث شور و هیجان در مخاطب می‌شود.
  • رنگ‌های سرد حس رخوت را به مخاطب القا می‌کند.
  • می‌توان با رنگ‌های سرد و گرم احساس‌های مختلف را به مخاطب القا کرد.

توجه

  • در بسیاری از جلوه‌های زندگی رنگ‌ها توجه ما را به خود جلب می‌کند.
  • به‌ عنوان ‌مثال در بافت شهری رنگ قرمز بسیار توجه ما را به خود جلب می‌کند.
  • در عکاسی نیز رنگ‌های خاص توجه ما را به خود جلب می‌کند.
  • در کل استفاده از رنگ باید با احتیاط باشد و نباید حواس مخاطب را از دیگر عناصر موجود در کادر پرت کند.
  • استفاده از رنگ‌های مکمل در ترکیب پس‌زمینه و سوژه می‌تواند بسیار در توجه مخاطب موثر باشد.
  • رنگ‌های سبز و قرمز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی مکمل هم هستند.
  • استفاده از این رنگ‌ها در یک عکس می‌تواند حالت زیبایی به‌عکس می بخشد.
  • چشم مخاطب را به درون اثر راهنمایی کند.

زمان ثبت عکس

  • در عکاسی رنگی مخاطب هم ‌زمان از دو بخش مغز خود برای درک تصویر استفاده می‌کنند.
  • یک بخش درگیر درک رنگ موجود درصحنه می‌شود و یک بخش متوجه حرکت و بیان عکس می‌شود.
  • در عکس سیاه و سفید عکاس با حذف رنگ توجه مخاطب را به حرکت و اکشن موجود درصحنه جلب می‌کند.
  • و به همین دلیل است که بسیاری از عکس‌های مستند تاریخ سیاه و سفید عکاسی شده‌اند.
  • بی‌شک فقدان تکنولوژی در عدم رنگی بودن عکس‌ها تاثیر داشته است.
  • بسیاری از عکاسان نیز با در دست داشتن تکنولوژی ترجیح دادند تا سیاه و سفید عکاسی کنند.
  • در زمان ثبت عکس باید بدانید که اولویت شما برای بیان چیست.
  • می‌خواهید حرکت و عمل موجود در عکس را مرکز توجه قرار دهید و یا می‌خواهید رنگ موجود درصحنه را درگیر کنید.

محتوا

  • عکاسی سیاه و سفید فقط به مجموعه‌ای از تن‌های رنگی محدود نمی‌شود.
  • در عکاسی رنگی عواملی مانند بافت بسیار تاثیرگذار است.
  • در عکس سیاه و سفید توجه عکاس باید بیشتر به عواملی مانند نور محیط و بافت محیط باشد.

سادگی

  • در عکاسی و بسیاری از هنرها شاید بتوان سادگی را به‌عنوان یک عامل اصلی موفقیت اثر معرفی کرد.
  • سادگی باید در عین مفهوم رسانی باشد و نباید بی‌پروا به‌سادگی عکس پرداخت.
  • عکاسان مینیمال در زمینه ساده‌سازی حرکت‌های بسیار زیادی انجام داده‌اند.
  • در هرجایی که عکاسی می‌کنید سعی کنید در کنار عکس رنگی ،یک عکس سیاه و سفید نیز از محیط تهیه کنید.
  • با فرمت RAW عکاسی کنید که بتوانید بر روی عکس خود مانور دهید.
  • برای این‌که بتوانید به‌خوبی عکس سیاه و سفید بگیرید باید تمرین کنید و چشم خود را به سیاه و سفید دیدن عادت کنید.

نتیجه‌گیری

  • عکاسی رنگی و سیاه ‌و سفید هر دو لذت‌بخش هستند.
  • ولی باید این نکته را در نظر داشت که نباید در استفاده از هیچ‌کدام افراط ‌و تفریط کرد.
  • بلکه باید در هر دو زمینه فعالیت کرد و با هر دو حوزه آشنا بود.

عکاس : Megan Kennedy

تهیه شده توسط EXIF.ir

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *