آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

درک لنزها؛ دیافراگم F-Stop و T-Stop

فهرست عناوین

چقدر با لنزها آشنا هستید؟ در مورد جزییات لنز مانند دیافراگم اطلاع دارید؟ لنزها یکی از اصلی ترین عنصر های عکاسی هستند و اگر لنز ها نباشد بی شک نمی توان عکاسی کرد. لنزها دنیای بسیار گسترده ای دارند و در این زمینه هر عکاسی باید اطلاعاتی در زمینه لنز ها داشته باشد، برای گرفتن یک عکس خوب باید لنز و دوربین را به خوبی شناخت تا بتوان به خوبی از آن ها استفاده کرد.

F-Stop چیست؟

  • شماره F روی لنز یا همان F-Stop در واقع میزان نوری را مشخص می کند که قرار است به لنز وارد شود.
  • درون لنز یک دایره قرار دارد که با اعداد دیافرا گم باز و بسته می شود.
  • هر چه دیافراگم بازتر باشد نور بیشتری به لنز وارد می شود.
  • هر چه دیافرا گم بسته تر باشد نور کمتری به لنز وارد می شود.
  • باز و بسته بودن دیافراگم علاوه بر تاثیر گذاری بر شدت نور بر عمق میدان نیز تاثیر مستقیم دارد.
  • برای درک بهتر به بررسی مثال می پردازیم.
  • اعدادی مانند 1.2 ، 1.4 ، 1.8 ، 2 دیافرا گم های بسیار بازی هستند.
  • این دیافراگمها نور زیادی به سطح حساس سنسور می رسد.
  • دیافرا گم هایی مانند 8 ،11 ، 16 ، 22 دیافراگمهای بسته ای هستند.
  • این دیافراگمها نور کمی به سطح حساس می رسانند و روزنه دیافراگم در این اعداد بسته است.

    درک لنزها؛ دیافراگم F-Stop و T-Stop

اعداد دیافراگم در لنزهای مختلف

  • پله ها و یا همان اعداد دیافراگم در لنزهای مختلف متفاوت هستند.
  • بسته به کیفیت و نوع لنز ها این اعداد تغییر می کنند.

  • باز و بسته کردن دیافراگم ارتباط مستقیمی با نور دارد.
  • اگر دو پله دیافرا گم خود را بالا ببرید، نور ورودی به دوربین نیز کم می شود، این رابطه با اعداد رابطه ای معکوس است.
  • اگر از دیافراگم پایین مانند 2.8 به دیافرا گم بالاتر مثل 4 بروید، این عمل متوقف کردن یا stopping down نام دارد.
  • اگر از دیافراگم 11 به 8 بروید به این عمل توقف کردن یا stopping up نامیده می شود.
  • در هر لنزی با اعدادی از دیافراگمها رو به رو هستید.
  • این اعداد این امکان را به شما می دهد که به راحتی دیافراگم را باز یا بسته کنید.
  • عکاس یا فیلم بردار ممکن است به عددی از دیافراگم نیاز داشته باشد تا نورهای خاصی را به تصویر در بیاورد.
  • منظور از این اعداد، عددی است که بین چند دیافراگم قرار دارد و در واقع عددی خاص در دیافراگم است.

F-Stop از نظر علمی

  • شاید این موضوع به نظر شما بیاید که باز و بسته بودن دیافراگم یک مسئله وابسته به نور است.
  • باید گفت که باز و بسته بودن لنز و دریافت نور یک مسئله فیزیکی نیست.
  • رابطه ای ریاضی در میان این اعداد و این الگوها قرار دارد.
  • در لنز ها هر چه لنز از عدد دیافراگم باز تری برخوردار باشد لنز توانایی بیشتری در دریافت نور دارد.
  • هم چنین لنز شما بزرگ تر خواهد بود، این بزرگ تر بودن از نظر ابعاد در نظر گرفته می شود و سنجیده می شود.
  • نکته ای دیگر در بررسی لنز ها وجود دارد.
  • هنگامی که دوربین خود را بر روی دیافراگم 1.4 تنظیم می کنید، نور به صورت کامل و 100 در صد به لنز نمی رسد.
  • نور در برخورد با هر سطحی دچار شکست می شود.
  • حتی نور در برخورد با فضا نیز دارای شکست است.
  • هنگامی که نور از لنز با شیشه ها و عدسی ها رد می شود بی شک دچار شکست می شود.
  • این نور 100 درصد به صورت 90 تا 60 درصد به درون لنز وارد می شود و به سطح حساس سنسور برخورد می کند.
  • هر چه قدر نور با شکست کمتری وارد لنز شود و به سطح حساس برخورد کند تصویر بهتری دریافت خواهید کرد.

T-Stop

  • بی شک فیلم سازان به خصوص فیلم سازان هندی به خوبی با T-Stop آشنا هستند.
  • T-Stop در واقع همان transmission stops است.
  • در واقع پله T نوعی معیار اندازه گیری است که مقدار نور ورودی به لنز را براساس دیافراگم توصیف می کند.
  • برای درک بهتر این موضوع می توانیم مثالی را بررسی کنیم.
  • لنزی با فاصله کانونی 100 میلی متر و دیافراگم 2 در واقع میزان light transmittance این لنز 75 درصد است.
  • مفهوم T-Stop در کار فیلم برداران بسیار پر استفاده است.

عمق میدان

  • در مبحث دیافراگم باز و بسته شدن فقط در رابطه با میزان نور ورودی نیست.
  • بلکه این باز و بسته بودن دیافراگم به عمق میدان نیز ارتباط دارد.
  • هرچه دیافراگم بسته تر باشد، یعنی عدد دیافراگم بزرگ تر باشد، شما عمق میدان بیشتری دارید.
  • هر چه دیافراگم بازتر باشد، عدد دیافراگم کمتر باشد، شما عمق میدان کمتری نیز خواهید داشت.
  • دیافراگمهای بسته برای عکاسی از طبیعت، مستند و بسیاری از زمینه های دیگر مناسب است.
  • دیافراگمهای باز نیز برای عکاسی پرتره و هنری بسیار مناسب است.
  • معمولاً لنز های بسیار با کیفیت و گران قیمت دیافراگمهای بازتری نیز دارند.

  • مشکلاتی در این زمینه پیش می آید .
  • در زمینه ای نیاز به وضوح بسیار بالا دارید ولی نور شما کم است.
  • نمی توانید از دیافراگمهای بسیار بسته استفاده کنید.
  • در این شرایط می توانید از ایزو بالا و فایل RAW استفاده کنید.

وضوح

  • واضح است که در هنگام استفاده از دیافراگمهای بسته شما وضوح بیشتری دارید.
  • امروزه به لطف تکنولوژی در دیافراگمهای 5 و 8 نیز ما تصاویر واضحی داریم.
  • به صورت قطع در دیافراگم 11 تصویر بسیار واضح تری نسبت به زمانی که از دیافراگم 1.2 استفاده می کنید، دارید.

  • امروزه بسیاری از لنز ها توسط یک موتور به دوربین متصل می شوند.
  • اگر از لنز های فیلم برداری و یا قدیمی استفاده کنید این حلقه بر روی لنز های شما دیده می شود.
  • موتورهای فوکوس بر روی لنز ها انواع متفاوتی دارد.
  • در لنز هایی دارای موتور فوکوس الترا سونیک هستند ما با فوکوس هایی بسیار نرم و زیبا رو به رو هستیم.
  • در این لنز ها پرشی در فوکوس کردن دیده نمی شود.
  • اما در نوع دیگر موتورهای فوکوس با نام موتورهای فوکوس استپر ما با این پرش ها در فوکوس رو به رو هستیم.
  • لنز هایی با موتورهای الترا سونیک گران قیمت تر هستند و برای فیلم برداری نیز مناسب تر هستند.

تهیه شده توسط EXIF.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *