آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

بهترین لنز برای عکاسی خیابانی

فهرست عناوین

در عکاسی خیابانی معمولاً انتخاب لنز و دوربین کار ساده‌ای است و نیازی به امکانات عجیب ‌و غریب نیست ولی همین امکانات ساده باید چگونه انتخاب شوند؟ همین تفاوت‌های کوچک در میان لنزها و دوربین‌ها باعث به وجود آمدن تفاوت‌های زیادی در کیفیت عکس‌ها می‌شود. بسیاری از عکاسان با استعداد در زمینه عکاسی خیابانی، عکس‌های خود را با دوربین‌های کامپکت و یا حتی با دوربین‌ موبایل می‌گیرند. در این مقاله به بررسی لنز برای عکاسی خیابانی و فاصله کانونی آن‌ها می‌پردازیم.

چرا لنزهای فیکس بهتر هستند؟

  • بسیاری از عکاسان بزرگ تاریخ عکاسی در عکاسی خیابانی و مستند اجتماعی از لنزهای فیکس استفاده کرده‌اند.
  • می‌توان گفت بسیاری از عکاسانی که مشغول به فعالیت در این زمینه هستند، لنزهای فیکس را ترجیح می‌دهند.
  • لنزهای فیکس یا ثابت قابلیت زوم کردن و تغییر فاصله کانونی را ندارند.
  • عکاس برای به دست آوردن قاب مورد نظر خود باید به سوژه نزدیک یا دور شود.
  • ممکن است این مورد به ‌عنوان محدودیت در لنزهای فیکس محسوب شود.
  • ولی در مقابل بقیه نکات مثبت این مورد اصلاً به چشم نمی‌آید.

فواید لنزهای فیکس برای عکاسی خیابانی

  • لنزهای فیکس معمولاً نسبت به لنزهای زوم کوچکتر هستند و نور بیشتری دریافت می‌کنند.
  • لنزهای فیکس عناصر کمتری درون خود دارند و به همین دلیل کوچک‌تر و سبک‌تر هستند.
  • هنگام حمل نیز بسیار آسان‌تر قابلیت حمل و نقل دارند و از جهت بهترین لنز برای عکاسی خیابانی هستند.
  • لنزهای فیکس معمولاً برخلاف ظاهر کوچک خود بسیار با کیفیت‌تر از لنزهای زوم هستند.
  • هم‌چنین لنزهای فیکس شارپ تر از لنزهای زوم هستند.
  • به دلیل کم بودن عدسی های داخل لنز، نور با عبور کردن از لایه‌های شیشه‌ای کمتری به سنسور می‌رسد.
  • در لنزهای زوم ممکن است چندین عدسی به‌ کار رفته باشد.
  • همین تعدد عدسی‌ها موجب این شود تا نوری که به سنسور می‌رسد کیفیت اولیه را نداشته باشد.
  • هم‌چنین لنزهای فیکس به دلیل داشتن دیافراگم‌های بسیار باز سریع‌تر هستند.
  • در برخی مواقع دیافراگم 0.95 هم در این لنزها دیده‌ شده است.
  • این در حالی است که لنزهای زوم در کمترین دیافراگم و یا به عبارتی بازترین دیافراگم محدودیت‌هایی دارند.
  • مزیت عمق میدان بسیار کم در عکاسی خیابانی بسیار به کمک عکاس می‌آید.
  • در مواقعی که عکاس می‌خواهد زمینه را از سوژه جدا کند از کمترین عمق میدان استفاده می‌کند.
  • عکاس بسیار راحت این کار را انجام می‌دهد و شارپ بودن تصویرش هم باقی می‌ماند.
  • از مزایای دیگر لنزهای فیکس هنگامی‌که نور بسیار کمی داریم، با باز کردن دیافراگم می‌توانیم کمبود نور را جبران کنیم.
  • دیگر نیازی نیست تا ایزو را بسیار بالا ببریم تا کیفیت عکس افت کند.
  • یا سرعت را آن‌قدر پایین بیاوریم که دیگر روی دست نتوانیم عکاسی کنیم و از سه‌پایه کمک بگیریم.

پس بهترین لنز برای عکاسی خیابانی چیست؟

  • یک قاعده کلی وجود دارد که هرچه لنز فیکس سریع‌تر باشد و قدرت جمع‌آوری نور بیشتری داشته باشد بهتر است.
  • ولی برای پیشنهاد می‌توان دو لنز 50 میلی‌متری و 35 میلی‌متری را پیشنهاد کرد.
  • البته همان‌طور که گفته شد لنز هرچه سرعت بیشتر و دیافراگم بازتری داشته باشد از کیفیت بیشتری نیز برخوردار است.

لنزهایی با فاصله کانونی زیر 35 میلی‌متر

  • لنزهایی زیر فاصله کانونی 35 میلی‌متر ممکن است برای عکاس مشکلاتی به وجود بیاورد.
  • وقتی عکاس می‌خواهد چهره فرد را نقطه اصلی عکس قرار بدهد، عکاس باید به سوژه بسیار نزدیک شود.
  • بسیاری از عکاسان لنز 24 میلی‌متری را لنز مناسبی می‌دانند.
  • لنز 24 میلی‌متری بهترین لنز برای عکاسی خیابانی نیست.
  • بسیاری از عکاسان ترجیح می‌دهند که فاصله خود را با سوژه خود حفظ کنند.
  • به همین دلیل لنزهایی زیر فاصله کانونی 35 میلی‌متر را انتخاب نمی‌کنند.
  • بسیاری از عکاسان با لنزهایی زیر فاصله کانونی 35 میلی‌متر عکاسی کرده‌اند و نتیجه کار آن‌ها بسیار عالی شده است.
  • به‌ عنوان ‌مثال Willem Jonkers عکاسی است که عکس‌های خیابانی خود را با لنز فیش آی گرفته است.
  • عکس‌های او بسیار عالی و منحصر به‌ فرد شده است.
  • این موضوع نمی‌تواند یک قانون مطلق و کلی باشد.

لنز 35 میلی‌متری

  • قطعاً فاصله کانونی که در لنز برای عکاسی خیابانی بسیار استفاده‌ شده است همین 35 میلی‌متر است.
  • این لنز، نه خیلی تصویر را صاف و تخت می‌کند و نه خیلی تصویر را تبدیل به یک صحنه بسیار واید می‌کند.
  • تقریباً افراد و اشخاص را همان ‌طور که هستند نشان می‌دهد.
  • با این لنز نیازی نیست که خیلی به افراد نزدیک شوید.
  • عکس‌های زیر با دوربین بدون آیینه و لنز 35 میلی‌متری گرفته‌ شده است.

 
  • لنز 50 میلی‌متری هم یکی از لنزهای خوب در عکاسی خیابانی است.
  • بسیاری از عکاسان، بهترین عکس‌های خود را با این فاصله کانونی گرفته‌اند.
  • عکس‌ زیر با لنز 50 میلی‌متری گرفته ‌شده است.

فاصله کانونی بالاتر از 50 میلی‌متر

  • در استفاده از لنز 50 میلی‌متری ممکن است عکاس دچار مشکل شود.
  • به دلیل بسته بودن قاب در این لنز ممکن است عکاس مجبور شود تا به عقب‌رفته و زاویه دید و قاب موردنظر را پیدا کند.
  • در برخی موارد که می‌خواهیم فاصله را از شخص مورد نظر حفظ کنیم این لنزها بسیار مناسب هستند.
  • در بسیاری از موارد عکاس در سمت راست خیابان است و می‌خواهد از سمت چپ خیابان عکسی بگیرد.
  • در این مورد اگر عکاس از لنز 50 میلی‌متر استفاده کند به‌راحتی می‌تواند از یک سمت خیابان سمت دیگر را عکاسی کند .
  • عکس زیر با فاصله کانونی 90 میلی‌متر گرفته‌ شده است.
  • عکاس از یک سمت خیابان سمت دیگر را عکاسی کرده است بدون اینکه بخواهد جابه‌جا شود.
  • در عکس زیر نیز عکاس در ارتفاع قرار گرفته است.
  • در این شرایط نیز برای گرفتن عکس بهتر استفاده از لنزهایی بافاصله کانونی نسبتاً طولانی توصیه می‌شود.

نتیجه‌گیری

لنزهایی که در بین فاصله کانونی 35 تا 50 میلی‌متر قرار گرفته‌اند لنزهای مناسبی برای عکاسی خیابانی هستند و هرگونه نیاز عکاس را برطرف می‌کنند.
منبع : Petapixel تهیه شده توسط EXIF.ir
 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *