از دنیای دوربین, از دنیای دوربین های فیلم برداری, از دنیای لنز, بلاگ تخصصی اگزیف, ویدیو بلاگ

بررسی دوربین ها و لنزهای سونی در سال 2023

بررسی دوربین ها و لنزهای سونی در سال 2023

 

سونی چند سالی است که از دوربین های مخصوص vlogging (ساخت محتوای ویدیویی برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی) پشیبانی می کند. حتی یک سری کامل (ZV) را به این نوع دوربن ها اختصاص داده است. از ویژگی های اصلی دوربین های vlogging می توان به بدنه کوچک، لرزشگیر، نمایشگر بزرگ و متحرک، فوکوس خودکار و کاربری آسان اشاره کرد. در ابتدای سال 2023 سونی دو دوربین جدید از سری ZV را روانه بازار کرد. یک مدل دوربین بدون آینه با لنز قابل تعویض و دیگری که یک دوربین کامپکت با لنز ثابت بود. دوربین ZV-E1 در ماه مارس معرفی شد که اولین دوربین فول فریم سری ZV است که اساساً ترکیبی از حسگر ویدیویی بهینه‌ a7S III و بدنه بروز ZV-E10 را ارائه می دهد.

دوربین سونی ZV-1 II

سونی دوربین ZV-1 II را در اواخر ماه می معرفی کرد. در واقع نسخه به‌روز دوربین ZV1 اصلی است که حول محور همان بدنه کوچک می‌چرخد. اما لنز زوم با زاویه بازتر، میکروفون بهبود یافته، کنترل لمسی پیشرفته و ضبط ویدیو بهتر را ارائه می دهد. هر دو دوربین از ژانر Cinematic Vlog (ولاگری سینمایی) پیروی می کنند و برای ایجاد محتوا ویدیویی به روشهای مختلف بسیار عالی هستند.

دوربین ها و لنزهای سونی ، دوربین سونی sony zv-1-ii
دوربین سونی Sony ZV-1 II

دوربین بدون آینه a6700

در میان دوربین ها و لنزهای سونی در سال 2023 دوربین بدون آینه a6700 به چشم می خورد که سرانجام در ماه جولای معرفی شد. کاربران سونی از سال 2019 منتطر به‌روزرسانی برای a6600 بودند. پس از چهار سال سونی موفق شد با یک سنسور 26 مگاپیکسلی جدید (برگرفته از FX30)، فوکوس خودکار بهبود یافته و قدرتمندتر آن را ارائه کند. پردازشگر قوی‌تر Alpha APS-C ، منظره یاب و تاکید بر عملکرد بهتر در عکاسی چیزهایی هسنتد که این مدل را در انتهای طیف سری آلفا و جدا از سری نوپای ZV نگه می دارد.
دوربین بدون آینه سونی A6700
دوربین بدون آینه Sony a6700

دوربین های a7C II و a7CR

با حرکت به سمت دوربین های فول فریم، در ماه آگوست شاهد معرفی دو نسخه ی زیرکانه و خوب با دوربین های a7C II و a7CR بودیم. این دو دوربین کامپکت نسبت به دیگر محصولات سونی به نوعی بیشتر مورد زیر ذره بین قرار گرفتند. اما همچنان توانستند در لیست دوربین‌های بدون آینه برتر سال 2023 قرار بگیرند. a7CR به ویژه به دلیل ترکیب سنسور 61 مگاپیکسلی با وضوح بالا از a7R V و طراحی بدنه قابل حمل a7C که برای سفر و عکاسی روزمره ایده آل است، متمایز است.

دوربین ها و لنزهای سونی ، دوربین بدون آینه Sony a7C II
سونی دوربین بدون آینه Sony a7C II

دوربین بدون آینه سونی a9 III

تقریبا در پایان سال 2023 معرفی شد و در لیست دوربین‌های برتر سال 2023 رتبه اول را به خود اختصاص داد. یک دوربین واقعاً نوآورانه است که اولین سنسور شاتر جهانی را در یک دوربین بدون آینه فول فریم به رخ می‌کشد. این دوربین از فناوری بالایی در حذف اعوجاج حرکتی و پشتیبانی از همگام‌سازی فلاش در تمام سرعت‌ها برخوردارمی باشد. این دوربین مانند انقلابی در فناوری است. انقلابی شبیه تغییر از CCD به CMOS یا انتقال از SLR به بدون آینه است.

دوربین بدون آینه سونی a9 III
دوربین بدون آینه سونی a9 III

BURANO

در نهایت در بخش دوربین ها، دوربین سینمایی سونی BURANO در ماه سپتامبر به عنوان یک دوربین فول فریم منحصر به فرد معرفی شد. نقطه میانی بین دوربین های چابک سری FX و سری قوی دوربین های سینمای حرفه ای VENICE است. این مدل 8.6K یک شریک B-cam جمع‌وجورتر برای خط تولید VENICE محسوب می شود. با فوکوس خودکار هیبریدی سریع IBIS و فیلتر ND قابل تنظیم داخلی برای فیلمبرداری های انفرادی و تولیدات تیمی کوچک‌تر مناسب است.

دوربین فیلمبرداری دیجیتال سونی BURANO 8K
دوربین فیلمبرداری سونی BURANO

لنزها

سونی علاوه بر دوربین‌ها مجموعه‌ای از لنزهای خیره‌کننده E-mount را نیز در سال 2023 عرضه کرد که طیف گسترده ای از تله‌فوتو سریع تا زوم‌های عریض منحصربه‌فرد را شامل می‌شود.

لنز FE 20-70mm f/4 G

اولین نسخه اپتیکال سال، لنز FE 20-70mm f/4 G بود. یک زوم استاندارد گسترده تر به عنوان برداشتی تازه از 24-70 میلی متر که به کاربران میدان دید وسیع تری را اراده می دهد. جهش از 24 میلی‌متر به 20 میلی‌متر عریض‌تر از آن چیزی است که  به نظر می‌رسد. این 4 میلی متر و سیستم فوکوس داخلی سریع، کنترل دیافراگم میکرو، پوشش فلورین عدسی ها، ساختار مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت این لنز را ایده‌آل می‌کند.

لنز Sony FE 20-70mm f/4 G
لنز Sony FE 20-70mm f/4 G

Sony FE 300mm f/2.8 GM OSS

این لنز همراه لنز 20-70 میلی‌متری معرفی شد، اما اعلام رسمی آن در ماه نوامبر بود. لنز FE 300mm f/2.8 GM OSS شاید مورد انتظارترین لنز سال سونی باشد. مطمئناً به انتخاب محبوب در میان عکاسان ورزشی ، رویدادها و حتی حیات وحش تبدیل خواهد شد. فول فریم با حداکثر دیافراگم f/2.8 ، سبک، سیستم فوکوس خودکار موتور خطی دوگانه XD، تله فوتو سریع، تثبیت‌کننده تصویر اپتیکال SteadyShot، عدسی های Super ED & ED، پوشش نانو AR با بدنه آلیاژ منیزیم مقاوم در برابر نفوذ آب و هوا گزینه‌ای مناسب برای سوژه‌های فضای داخلی و فضای باز با میدان وسیع‌ است.

لنز FE 300mm f/2.8 GM
FE 300mm f/2.8 GM

Sony FE 50mm f/1.4 GM

در میان دوربین ها و لنزهای سونی که در سال 2023 معرفی شدند یک لنز پرایم دیگر به چشم می خورد. FE 50mm f/1.4 GM یک لنز نرمال ارتقا یافته که دارای طراحی اپتیکال سطح بالا مرتبط با لنزهای G Master است. بدنه این لنز در مقایسه با لنز سریعتر 50mm f/1.2 GM کوچکتر و قابل حمل تر است. با توجه به تنوع لنزهای 50 میلی‌متری سونی، این نسخه کمی غافلگیرکننده بود، چون که سرعت و وضوح بالا را بدون ساختار بسیار سنگین و بزرگ حفظ می‌کند.

لنز FE 50mm f/1.4 GM
FE 50mm f/1.4 GM

FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II

سونی مدل های نسل دوم دو لنز زوم استاندارد FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II و FE 16-35mm f/2.8 GM II را نیز معرفی کرد. به‌روزرسانی منحصربه‌فرد این دو لنز عملکرد فوکوس نزدیک و حداکثر بزرگنمایی 0.5 برابر است. این ویژگی ها برای ژانرهای ورزش، مد، رویدادها و پرتره مناسب هستند. لنز 70-200 زوم تله فوتو یک جایگزین ایده آل برای نسخه f/2.8 با فاصله کانونی مشابه است. در زاویه دید عریض، 16-35 با به‌روزرسانی استاندارد G Master دارای طراحی بدنه کوچک‌تر، سبک‌تر و عملکرد بهبود یافته‌تر است.

دوربین ها و لنزهای سونی ، لنز FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II
FE 70-200mm f/4 Macro G OSS II
  • نظر شما در مورد دوربین ها و لنزهای سونی در سال 2023 چیست؟
  • دوربین یا لنز مورد علاقه شما کدام بود؟
  • انتظار دارید سال آینده از سونی چه محصولی را ببینید؟
  • نظرات خود را در بخش نظرات در زیر با ما در میان بگذارید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *