فهرست عناوین
عکاسی ماکرو از شاخههای سرگرم کننده و بسیار جالب عکاسی می باشد. که بسیاری از عکاسان حرفهای و حتی آماتور را به سوی خود جذب می کند. ماکروگرافی علاوه بر تجهیزات ویژهی این کار نیازمند دانستن و بکار بردن تکتیکها و نکاتی می باشد که شما را به گرفتن عکسهای با کیفیت سوق می دهند.
در این مقاله کوتاه ما اساس را بر مبنای دوربینهای SLR قرار دادهایم اما شما با استفاده از نکاتی که بیان خواهد شد می توانید با دوربینهای دیگر نیز عکاسی ماکرو کنید.
درجه بزرگنمایی لنز ماکرو در دوربینهای SLR
ردهبندی لنزهای ماکرو بر اساس میزان بزرگنمائی آنها در مقایسه با واقعیت یک سوژه بر روی یک سنسور فول فریم (36×24 میلیمتری) می باشد.
بزرگنمایی ماکرو با درجه 1:4
- زمانی که از یک سوژه عکاسی می کنید آن سوژه با اندازه ¼ سایز واقعی خود بر روی سنسور دوربین ثبت می شود.
- این مقدار از بزرگنمائی می تواند با عنوان 1/4X نیز شناخته شود.
- این مقدار از بزرگنمائی تحت عنوان ماکرو توسط بسیاری از شرکتهای تولید کننده لنز، تحت عنوان ماکرو معرفی میشوند.
- اما در اصل عکسی که با این دوربینها گرفته می شود در شاخه عکاسی کلوزآپ قرار می گیرد.
بزرگنمایی ماکرو با درجه 1:2
- زمانی که از یک سوژه عکاسی می کنید آن سوژه با اندازه ½ سایز واقعی خود بر روی سنسور دوربین ثبت می شود.
- این مقدار از بزرگنمائی می تواند با عنوان 1/2X نیز شناخته شود.
بزرگنمایی ماکرو با درجه 1:1
- بزرگنمائی 1:1 یا 1X سوژه را با اندازه واقعی بر روی سنسور ثبت می کند.
- این مقدار از بزرگنمائی حد استاندارد یک لنز ماکرو می باشد.
- اگر عکس یک حشره با مقیاس بزرگنمائی 1:1 را که بر روی یک سنسور 36×24 میلیمتری (فولفریم) ثبت شده است با اندازه 15×10 سانتیمتر پرینت گرفته شود اندازه سوژه بر روی کاغذ 4 برابر اندازه واقعی می باشد.
- در این حالت اندازه سوژه بر روی یک نمایشگر معمولی چیزی بالق بر 9 برابر اندازه واقعیاش می باشد.
بزرگنمایی ماکرو با درجه 2:1
- بزرگنمایی 2:1 یا 2X سوژه را 2 برابر بزرگتر بر روی سنسور استاندارد 35 میلیمتری ذخیره میکند.
بزرگنمایی ماکرو با درجه 4:1
- بزرگنمایی 4:1 یا 4X سوژه را 4 برابر بزرگتر بر روی سنسور استاندارد 35 میلیمتری ذخیره میکند.
بزرگنمایی ماکرو با درجه 8:1
- بزرگنمایی 8:1 یا 8X سوژه را 8 برابر بزرگتر بر روی سنسور استاندارد 35 میلیمتری ذخیره میکند.
تأثیر اندازه سنسور بر ضریب بزرگنمایی
- به اندازه سنسور دوربینتان توجه داشته باشید.
- اگر سنسور دارای ضریب فاصله کانونی 1.6 باشد میزان بزرگنمائی لنز ماکرو 1.6 برابر خواهد بود.
- بنابراین اگر لنز شما دارای ضریب بزرگنمائی 1:1 باشد با ضریب سنسور 1.6، این میزان به 1.6:1 افزایش پیدا می کند.
- این به معنای افزایش 60 درصد میزان بزرگنمایی نسبت به سنسور 35 میلیمتری فول فریم می باشد.
- این موضوع یک نقطه قوت بسیار بزرگ می باشد.
در مورد دوربینهای کامپک به دلیل سایز کوچک سنسور علاوه بر بزرگنمایی خیلی عالی، عمق میدانی بسیار عالی را فراهم خواهد نمود. این دوربینها شاید از نظر کیفیت عکس با ترکیب دوربینهای DSLR و لنزهای ماکرو برابری نکنند، اما برای آن دسته از افرادی که می خواهند این سبک از عکاسی را شروع کنند راه حلی بسیار کم هزینه و کارآمد می باشد.
تئوری عکاسی ماکرو
- در عکاسی از اشیاء کوچک نکات بسیاری وجود دارد که باید در نظر گرفت.
- اصول عکاسی ماکرو در بسیاری از موارد با عکاسی معمولی تفاوتهای اساسی دارد.
- برای داشتن عکس ماکروی خوب باید تمامی این قوائد را بلد باشید.
- زمانی که سوژه شما به لنز خیلی نزدیک باشد ابتدا، با نور دچار مشکل می شود.
- و دوم با کوچکترین لرزش فوکوش شما به هم میریزد.
- دانستن تمامی این مشکلات موجب بهبود عملکرد هرچه بهتر، دقیقتر و حساب شدهتر می شود.
فوکوس در عکاسی ماکرو
برای عکاسی ماکرو واقعی (از 1X تا 5X) استفاده از فوکوس دستی مسئلهای مهم می باشد. بر خلاف عکاسی کلوزآپ که فوکوس خودکار کار را تا حد زیادی راحت می کند در عکاسی ماکرو با افزایش میزان بزرگنمایی فوکوس کردن بر روی سوژه بسیار مشکلتر می شود و نیاز به دقت فراوان دارد. در بزرگنمائی بیش از 1X قرار دادن میزان زیادی از سوژه در ناحیه فوکوس کاری بسیار مشکل است و در این مورد هیچ تفاوتی ندارد که شما از چه تجهیزاتی استفاده می کنید.
- در تصویر زیر هدف اصلی قرار دادن مقدار هرچه بیشتر از سوژه ( گل ) در ناحیه فوکوس می باشد.
- در این حالت، هرچه لنز به سوژه نزدیکتر شود مقدار کمتری از سوژه در حالت فوکوس قرار می گیرد.
- در چنین حالتی بهترین روش افزایش عمق میدان و موازی نگه داشتن سوژه با لنز و دوربین می باشد.
- برای افزایش عمق میدان در عکس، بهترین روش افزایش فاصله با سوژه و یا کاهش اندازه دیافراگم است.
- در تصویر بالا صفحه کانونی سنسور دوربین، باید با قسمتی از سوژه که باید در فوکوس بیشتر قرار بگیرد موازی است.
- برای تنظیم راحت تر می توان نمایشگر را به عنوان مبنای قرینگی سنسور در نظر گرفت.
- توجه داشته باشید که عکاسی از سوژههایی مانند گل، حشرات و بطور کلی سوژههایی که دارای سطح یکنواخت نیستند بسیار سختتر است و نیاز به دقت فراوانی در انتخاب زاویه و محل فوکوس دارد.
- در چنین حالتی اگر تمرکز بر روی یک نقطه بخصوص بیشتر باشد موجب کاهش عمق فوکوس در دیگر نقاط سوژه میشود.
ریل فوکوس
- فوکوس در بزرگنمائی 1X به بالا بسیار مهم و حساس می باشد.
- در این حد از بزرگنمایی حلقه فوکوس لنز کمک چندانی نمی کند.
- بهترین روش برای حصول فوکوس ایدهآل جابجایی دوربین می باشد.
- در برخی از موارد ممکن است، سوژه به اندازه یک میلیمتر از ناحیه فوکوس لنز فاصله داشته باشد.
- برای تنظیم فوکوس باید دوربین با ظرافت جابجا شود.
- هرچه میزان بزرگنمایی در عکاسی بالاتر برود رفتار دوربین بیشتر شبیه به یک میکروسکوپ می شود.
- در میکروسکوپ برای تنظیم فوکوس بر سوژه، از ساختارهای مکانیکی قرار گرفته بر روی لنز و عدسیها استفاده میشود.
- در عکاسی ماکرو، دوربین بر روی ریلی متصل به سهپایه قرار می گیرد.
- با استفاده از ریل می توان دوربین را با دقت بسیار بالا و به نرمی حرکت داد.
- استفاده از این سیستم راحتترین و دقیقترین روش برای عکاسی با بزرگنمایی بیش از یک به یک می باشد.
- ریلهایی که قابلیت حرکت در تمامی جهات را فراهم می کنند بسیار کارآمدتر و البته گرانتر نیز می باشند.
عمق میدان در عکاسی ماکرو
- مقدار عمقی از میدان دید می باشد که بصورت فوکوس در عکس ثبت می شود و آنچه در عکس بصورت تار دیده میشود خارج از ناحیه فوکوس قرار گرفته است.
- در عکاسی ماکرو عمق میدان بسیار محدود و کم است.
- برای افزایش آن تا حد امکان باید از دیافراگم کوچکتری استفاده کرد تا عمق میدان بیشتری داشته باشیم.
- اندازه دیافراگمهای 8 تا 16 مقادیر مناسبی برای عکاسی ماکرو می باشند.
- در تصویر بالا می توان تأثیر دیافراگم را بر عمق میدان بر روی یک سوژه 4 سانتیمتری مشاهده کرد.
- در عکسی که دیافراگم کوچکتر است عمق میدان بیشتر و در نتیجه مقدار بیشتری از سوژه در ناحیه فوکوس قرار گرفته است.
- بهترین دیافراگم برای عکاسی ماکرو 8 می باشد که در بیشتر لنزها واضح ترین فوکوس را برای شما فراهم می کند.
مشاهده بخش دوم مطلب
تهیه شده توسط وبسایت EXIF.ir
تاریخ : 1393/10/