آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

اصول فلاش زدن در عکاسی (بخش دوم)

فهرست عناوین

فلاش زدن در عکاسی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند کیفیت عکس را بالا ببرد و در عین‌حال فلاش یک ابزار بسیار گیج‌کننده و سخت در دنیای عکاسی است. در حقیقت در بعضی شرایط با فلاش زدن کیفیت عکس ما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. در هفته قبل قسمت اول این مقاله را با شما عزیزان به اشتراک گذاشتیم، هدف اصلی از ارایه این مقاله بررسی این موضوع است که چگونه می‌توانیم مقدار نور را در فلاش زدن کنترل کنیم و بهترین نتیجه را در عکاسی با فلاش بگیریم.

در قسمت اول این مقاله تمرکز اصلی ما بر این موضوع بود که فلاش زدن چه تاثیراتی بر روی ظاهر سوژه ما می‌گذارد در این قسمت از مقاله تمرکز اصلی ما بر این است که چگونه با زدن فلاش به بهترین نور مورد نظر برسیم.

بررسی نور فلاش

قطعاً فلاش زدن در عکاسی در کیفیت نور عکس ما تاثیر می‌گذارد. در بسیاری مواقع ما یک منبع نور داریم و یک فلاش. واقعاً وقتی فلاش زده می‌شود چه اتفاقی می‌افتد؟

1. هنگامی‌که فلاش زده می‌شود و ما ۲ نور جدا داریم.

  • یک عدد نوری که محیط را روشن می‌کند و دیگری نوری که از فلاش در محیط پخش می‌شود.
  • وقتی عکس گرفته می‌شود در واقع این دو نور با هم ترکیب می‌شوند و نور بهتری می سازند.
  • در بعضی دوربین‌های SLR فلاش‌ها به گونه ای طراحی ‌شده‌اند که ابتدا با نور کمی که از خود ساطع می‌کنند محیط روشن می‌شود و سپس فلاش زده می‌شود.

2. زمان تابیدن فلاش در اکثر مواقع بسیار کمتر از زمانی است که نور به سطح جسم ما می‌رسد.

  • باید توجه کنیم که سرعت فلاش با سرعت شاتر و ایزو ما رابطه دارد و این دو فاکتور بر روی فلاش تأثیر می‌گذارند.
  • راه موفقیت رسیدن به نور خوب در عکاسی این است که بتوان با فلاش و نوری که در محیط داریم به بهترین نور برسیم.

نسبت یا ضریب فلاش زدن در عکاسی

نسبت یا ضریب فلاش

  • درک ضریب یا نسبت فلاش زدن در عکاسی بهترین راه برای برقراری تناسب میان نور محیط و نور فلاش است.
  • سرعت شاتر شما و مقدار زمانی که پرده شاتر باز می‌ماند تاثیری بر نوری که از فلاش می‌گیرد ندارد.
  • ولی مقدار نور محیط ما و مقدار زمانی که پرده شاتر بازمی‌ماند با هم در ارتباط‌ هستند.
  • می‌توانید از این قانون برای کنترل ضریب فلاش استفاده کنید.
  • برای به دست آوردن مقدار نور محیط و ترکیبی که با نور فلاش درست می‌کند ۲ تنظیم در دوربین وجود دارد.
  • الف) طول نور
  • ب) شدت فلاش
  • در واقع شدت یا ضریب فلاش برای توصیف کردن نسبت میان نور محیط و نور فلاش به کار می‌رود.
  • در مثال‌های تصویری زیر در سمت چپ نور، فقط نور طبیعی و نور محیط است.
  • از تصویر دوم تا تصویر آخر در سمت چپ ضریب فلاش و یا شدت پخش نور فلاش بیشتر شده است.
  • شدت نور فلاش و ضرایب فلاش بسیار زیاد هستند که در تصاویر ما تنها چند نمونه از آن‌ها را آورده‌ایم.

انواع ضرایب فلاش

  • تمام ضرایب فلاش بر روی بسته فلاش ما یا در دفترچه راهنمای آن نوشته ‌نشده است.
  • اگر نور محیط بسیار شدید و یا فلاش از سوژه بسیار دور است و یا زمانی که مجبور به استفاده از فلاش دوربین کامپکت هستید ، شاید ضریب فلاش چیزی حدود 10:1 باشد.
  • برای مثال وقتی از ضریب فلاش 1:8 استفاده می‌کنید و نور محیط کم است و دیافراگم شما زیاد باز نمی‌شود.
  • قطعاً این ضریب فلاش برای این محیط ، عدد مناسبی نیست.
  • در این شرایط راه ‌حل موثر می‌تواند استفاده از سه‌پایه یا ایزو بالا باشد.
  • هنگامی‌که از ضریب فلاش 1:2 استفاده می‌کنیم بسیار مهم است که سوژه به دوربین نزدیک باشد.
  • مکان قرار دادن فلاش در عکاسی بسیار مهم است.
  • باید توجه کنید که فلاش را کجا قرار دهید تا نورهای خشنی در سطح جسم سوژه ایجاد نشود.
  • هنگامی‌که مجبوریم از فلاش دوربین استفاده کنیم، استفاده از ضرایب فلاش زیر 1:2 نتیجه رضایت بخشی به ما می‌دهد.

حالتهای از پیش تعیین شده دوربین

  • حالت‌های مختلف نور فلاش یکی از مسائلی که در مقوله فلاش باید بدانیم و به بررسی آن بپردازیم.
  • باید بدانیم که دوربین چه حالت‌های مختلفی از نور فلاش را دارد.
  • دوربین به‌صورت خودکار این حالت را در نظرمی گیرد که ما می‌خواهیم از fill flash استفاده کنیم.
  • در واقع دوربین این حالت را به‌صورت پیش‌فرض دارد که محیط هیچ نوری ندارد و نور فلاش باید تمام محیط را روشن کند.
  • در جدول زیر حالت‌های مختلف فلاش در دوربین‌های دیجیتال بررسی‌شده است:
حالت دوربین نسبت فلاش
اتوماتیک  1:1 و یا محیطی بزرگتر، استفاده در تمام ضرایب فلاش ها
Program  استفاده در ضرایب فلاش بزرگتر از 1:1
AV , TV  Fill Flash
Manual  دانستن ضریب فلاش ضروری است.
حالت اتوماتیک
  • در حالت اتوماتیک معمولاً سرعت شاتر سرعتی حدود 1/60 است.
  • با توجه به این سرعت شاتر ضریب فلاش تنظیم می‌شود.
Program(P)
  • تقریباً چیزی شبیه به حالت اتوماتیک است.
  • بیشتر در مواقعی استفاده می‌شود که سوژه به‌خوبی روشن است و برای جبران بعضی نقایص نوری فلاش زده می‌شود.
  • بعضی از دوربین‌ها مقدار شدت نور فلاش را با نور محیط تنظیم می‌کنند.
  • این قابلیت ، auto fill reduction نامیده می‌شود که در مدل‌های دوربین های کمپانی کانن وجود دارد.
  • ممکن است ضریب فلاش ما در محیط پرنور از 1:1(محیط‌های کم‌نور) به (محیط‌های روشن‌تر) 1:4 تغییر کند.
  • در مواقعی که سرعت شاتر ما از 1/60 بیشتر است استفاده از حالت اتوماتیک یا P فرقی باهم ندارند.
AV,TV
  • در حالت TV ممکن است نسبت فلاش یا ضریب فلاش افزایش یابد.
  • در این حالت اگر لنز شما لنز خوبی است می‌توانید از پایین‌ترین عدد دیافراگم آن استفاده کنید.
دستی Manual (M)
  • شما ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر را بر اساس نور محیط خود تنظیم می‌کنید.
  • سپس فلاش شما بر اساس نوری که شما تنظیم کرده‌اید فلاش زده و محیط را روشن می‌سازد.

در تمام این حالت‌های پیش‌فرض اگر در منظره یاب شما چراغ قرمزی روشن باشد، فلاش شما کار نخواهد کرد. باید در تشخیص و تعیین این حالت‌ها دقت کنید.

مطالعه بخش نخست تهیه شده توسط EXIF.ir
 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *