فهرست عناوین
فلاش نزن عکس بد میشه! شاید بسیاری از ما این جمله را بارها هنگام عکاسی شنیده باشیم و یا خودمان این جمله را گفته باشیم؛ اما واقعاً فلاش زدن باعث میشود عکس ما بد یا غیر طبیعی شود؟ اگر شما این نظر را دارید کمی تجدید نظر کنید. میخواهیم بررسی کنیم که آیا فلاش در عکاسی خوب است یا بد و اصول فلاش زدن و عکس خوبی با فلاش انداختن چیست؟ توصیه میشود قبل از مطالعه این مقاله، مقالههای درک مفهوم دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر و درک مفهوم نورسنجی را مطالعه کنید.
نور فلاش
- هنگامی که از فلاش در عکاسی استفاده میکنیم سوژه اساساً نور بیشتری دریافت میکند.
- یعنی هم از محیط نور و هم از فلاش میگیرد.
- این مسئله بسیار بدیهی و واضح است.
- تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که کنترل شما بر نور فلاش تا چه میزان است.
- به عبارتی سادهتر نور فلاش چقدر در تغییر جزئیات عکس تاثیر دارد.
- فلاش زدن در یک موقعیت میتواند ظاهر سوژه شما را عوض کند.
- میزان شدت و نحوه پخش نور به فلاش شما بستگی دارد.
- بعضی مواقع نور محیط ما کافی نیست و برای گرفتن عکس بهتر باید از فلاش استفاده کنیم.
- سرعت بعضی فلاشها بسیار بالا و در ح میلی ثانیه است.
- ما واقعاً نمیتوانیم لحظه زدن فلاش را به درستی تشخیص دهیم.
- ما باید به عنوان یک عکاس خوب تشخیص دهیم که چه زمانی مناسبترین زمان برای فلاش زدن است.
- با فلاش زدن در بعضی موقعیتها کیفیت عکس را بالا ببریم نه اینکه با فلاش زدن باعث شویم کیفیت عکس افت کند.
پخش نور
- آیا تابهحال به این موضوع دقت کردهاید که سطح مقطع منبع نور، در کنتراست سوژه نقش دارد؟
- به مثالهای تصویری زیر توجه کنید. در تصویر زیر سمت چپ منبع نور یک لامپ معمولی است.
- سایههایی که بر روی جسم افتاده است بسیار تند است و کنتراست سوژه ما نیز زیاد است.
- در تصویر سمت راست منبع نور گسترده است، برعکس حالت قبل سایه بسیار نرم بر سوژه ایجاد و کنتراست کم است.
- همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، منبع نوری که کوچکتر است کنتراست بیشتری ایجاد کرده است.
- این کنتراست بیشتر باعث شده است که یک سمت سوژه کاملاً تاریک شود و سایهای تاریک از جسم بر زمین بیفتد.
- زمانی که منبع نور بزرگتر شده نور به مراتب نرمتر و کنتراست نیز کمتر میشود.
- نورهایی که کنتراست بیشتری تولید میکنند و یا به عبارتی منبع نوری کوچکتری هستند.
- نورهای شدید و منبعهای نوری بزرگتر که کنتراست کمتری تولید میکنند، نورهای نرم Soft Light نامیده میشوند.
نور پخش یا موضعی
- هدف از زدن مثال بالا و توضیحات این بود که هردوی این موارد کاربردی و مورد استفاده هستند.
- ولی باید بدانیم که در چه موقعیتی از آنها استفاده کنیم.
- در مواقعی که ما میخواهیم از یک انسان عکاسی کنیم باید منبع نوری بزرگتری داشته باشیم.
- به عبارتی نور نرمتری داشته باشیم، زیرا کنتراستهای شدید در عکاسی از افراد یا پرتره خوشایند نیست.
- در بعضی مواقع موجب اغراق در خصوصیات ظاهری فرد میشود.
- هنگامیکه میخواهیم از یک نقش برجسته عکاسی کنیم نمیتوانیم از منبع نوری بزرگ یا نورهایی نرم استفاده کنیم.
- اگر از منبع نوری با پخش نور زیاد استفاده کنیم نور در سطح پخش میشود و نقش برجسته مشخص نمیشود.
- پس در این مورد باشد از نوری استفاده کنیم که کنتراست زیادی در سطح جسم ما به وجود بیاورد.
مشکل اصلی فلاش در عکاسی
- مشکل اصلی که در عکاسی با فلاش وجود دارد این است که نور بهصورت موضعی در یک قسمت سوژه وجود دارد.
- بهترین عکاسان، عکاسانی هستند که بتوانند بهخوبی نور فلاش را در سطح جسم پخش کنند.
- یکی از راههای خوب این است که فلاش خود را در فاصله زیادی از سوژه نگه داریم.
- یا از یک چتر استفاده کنیم تا نور بهخوبی در سطح سوژه پخش شود.
- ممکن است با دور کردن فلاش از سوژه با این مشکل مواجه شویم که نور کمی به سطح جسم ما برسد.
- برای برطرف کردن این مشکل باید از فلاشهایی با قدرت بیشتر استفاده کنید.
- بیشتر عکاسان طبیعت و عکاسانی که در محیطهای باز عکاسی میکنند از فلاشهایی باقدرت بالا استفاده میکنند.
- تا وقتی فلاش از سوژه دور میشود نیز نتیجه مطلوبی حاصل شود.
- در بالای فلاش اسپید لایت یک قطعه پلاستیک نیمه شفاف وجود دارد که بسیار به پخش نور کمک میکند.
- برای عکاسی در فضای خارجی مناسب است.
- در بعضی موارد زدن فلاش نهتنها به ما کمک نمیکند بلکه باعث افت کیفیت تصویر ما نیز میشود.
- باید دقت کنیم که در فلاش زدن بسیار محتاط باشیم و با دقت بسیار بالا از آن استفاده کنیم.
مکان نور، فلاش بر روی دوربین، فلاش جدا از دوربین
- یکی از عوامل مهم در مبحث فلاش و نحوه استفاده از فلاش مکان قرار گرفتن آن و فاصله آن از سوژه است.
- مکان نور در شکل و اندازه کنتراست و ایجاد سایهها بر روی سوژه ما تاثیر دارد.
- به مثالهای تصویری زیر توجه کنید.
- در مثال اول فلاش بر روی دوربین قرار دارد.
- همانطور که میبینید حالت سهبعدی جسم کمتر از زمانی القا میشود که فلاش بر روی دوربین قرار ندارد.
- با جدا کردن فلاش از دوربین میتوانیم ابعاد جسم را بهتر متوجه شویم.
- با استفاده از فلاش بر روی دوربین یک قسمت از سوژه ما که روبروی دوربین است نور بیشتری میگیرد.
- به این ترتیب سایههای خشنتر تولید میشود.
- قطعاً وقتی فلاش بر روی دوربین نباشد ما نتیجه بهتری میگیریم.
- در بسیاری موارد ما امکان استفاده از فلاش بهصورت مجزا و جدا از دوربین را نداریم.
- در این موارد میتوانیم از فلاش بر روی دوربین استفاده کنیم.
- نباید فراموش کنیم که باید فاصله میان سوژه و نور را زیاد کنیم تا نور در سطح سوژه پخش شود.
- در موارد مهمی مانند عکاسی عروسی نباید ریسک کرد و حتماً از فلاش بهصورت جدا استفاده کرد.
- هنگام استفاده از فلاش بر دوربین بهترین و آسانترین روش این است که نور فلاش خود را به دیوار یا سقف بتابانید.
- تا نور در محیط پخش شود و بهصورت موضعی با جسم برخورد نداشته باشد.
- راه دیگر استفاده درست از فلاش این است که از Flash Bracket استفاده کنید.
- این ابزار، ابزاری است که بر روی دوربین شما نصب میشود و فاصلهای میان دوربین و فلاش ایجاد میکند.
- در تصویر زیر این ابزار بهوضوح نشان دادهشده و با دیدن تصویر نحوه قرار گرفتن آن را نیز متوجه میشوید.
منابع نوری چندگانه
- در محیط بیرون قرار دارید و خورشید یا منبع نوری در یک سمت سوژه وجود دارد و کاملاً آن را روشن کرده است.
- در این شرایط ما میتوانیم از Fill Flash استفاده کنیم تا قسمت تاریک سوژه کاملاً روشن شود.
- علت نامگذاری Fill Flash نیز به این دلیل است که سطح تاریک کاملاً با نور فلاش پوشانده میشود.
- تصور غلطی که وجود دارد که موارد استفاده از Fill Flash فقط در شرایط بسیار تاریک و کمنور است.
- این تنها کاربرد این فلاش نیست.
- بلکه بیشترین و موثرترین کاربرد آن زمانی است که ما در نور شدید روز قرار داریم و یا خورشید در حال غروب کردن است.
- نور شدیدی در یک سمت سوژه ما ایجاد شده است.
- برای برقراری توازن ما از Fill Flash استفاده میکنیم.
- در مثال تصویری زیر این موضوع به وضوح توضیح داده شده است.
فلاش و قرمزی چشم
- شاید شما نیز در بسیاری از عکسهای چشمانتان قرمز میافتد.
- دلیل اصلی این قرمزی مویرگهای خونی است که در چشم ما وجود دارد.
- علت ایجاد شدن آن در چشم این است که سوژه بهصورت مستقیم به لنز دوربین نگاه کرده است.
- استفاده از فلاش بر روی دوربین این موضوع را تشدید میکند.
- در بعضی از دوربینها و فلاشها حالتی وجود دارد که این قرمزی چشم را اصلاح میکند.
- عملکرد آن به این صورت است که قبل از فلاش زدن نور خفیفی در محیط پخش میشود.
- این عمل قرمزی چشم را کامل از بین نمیبرد ولی از شدت آن میکاهد.
- راه دیگر از بین بردن قرمزی چشم در عکسها استفاده از نرمافزارهای ویرایش عکس و از بین بردن قرمزی چشم است.
- این روش، روش زمان بری است.
- اما بهترین و نتیجهبخشترین راه برای از بین بردن قرمزی چشم این است که:
- دوربین را از سوژه خود دور کنید و از دور شات بزنید.
- از Flash Bracket استفاده کند.
- فلاش خود را به سقف یا دیوار بتابانید.
فلاش همراه با وایت بالانس
- بیشتر فلاشها نوری با دمای 5000 کلوین معادل با دمای نور روز تولید میکنند.
- هنگامی که فلاش زده میشود، دوربین وایت بالانس نور روز را تشخیص میدهدو
- دوربین وایت بالانسی معادل با نور روز تولید میکند.
- اگر از این روش در شب استفاده کنیم نور غیرطبیعی ایجاد میشود.
- برای حل این مشکل باز هم از راهحلهای قبلی استفاده میکنیم.
- نور فلاش را به یک سطح نارنجی یا سبز میتابانیم.
- تا نور مناسب با محیط تولید شود و دوربین وایت بالانس نور مورد نظر را معیار قرار دهد.
فلاشهای اکسترنال (خارجی)
- قطعاً فلاشهای اکسترنال هم قدرت بیشتری نسبت به فلاشهای روی دوربین دارند و نور نرمتری تولید میکنند.
- فلاشهای اکسترنال مقدار قرمزی چشم را کاهش میدهد.
- این امکان را میدهند که کنترل بیشتری بر مقدار نوری که به جسم میرسد، داشته باشیم.
تهیه شده توسط EXIF.ir
به این مطلب امتیاز دهید