بلاگ تخصصی اگزیف, دنیای عکس و عکاسی

اتاق تاریک عکاسی

اتاق تاریک عکاسی

فهرست عناوین

دانشمندان با ابداع جعبه تاریک، موفق به ساختن اتاق تاریک شدند. به وسیله اتاقک تاریک توانستند مطالعات بیشتری بر روی آن انجام دهند و سپس برای ثبت و ضبط آن کوشیدند.

کشف اتاق تاریک

بنابر گفته  ابن هیثم چنین استنباط می شود که ” البیت المظلم ” در زمان او پدیده شناخته شده ای بوده است. دانشمند چینی به نام موتی ‏MoTi در قرن پنجم پیش از میلاد به پدیده تشکیل تصویر واژگون یک شی نورانی که پرتوهای آن از روزنه ای بگذرند توجه کرده و آن را در نوشته های خود توصیف کرده است. یک قرن بعد ارسطو در یونان باستان در اثنای یک خورشید گرفتگی متوجه شد که پرتوهای آفتاب وقتی از لابلای شاخ و برگ درختان عبور می کنند و بر زمین می افتند به جای آنکه پولکی از روشنی باشند، به شکل هلال متناسب با شکل خورشید در میانه کسوف در می آیند.

پیشینه اتاق تاریک

  • اتاق تاریک در اروپای دوران رنسانس و پس از آن کم کم کوچک شد و به اندازه اتاقک و جعبه درآمد.
  • به جای روزنه دارای عدسی شد و کاربُردهایی یافت.
  • از قرن هجدهم به بعد وسیله ای بود در دست نقاشان برای طراحی صحیح از روی طبیعت.
  • دیوار روبروی عدسی اتاقک تاریک جای خودش را داد به یک شیشه تار داد.
  • نقاش می توانست از پشت، کاغذ نازکی روی آن بگستراند و خطوط اصلی تصویر واژگون را کپی کند.
  • در نوع پیشرفته تر جعبه تاریک ، آینه ای در انتهای اتاق در امتداد زاویه 45 درجه نصب کرده بودند.
  • ای آینه تصویر را رو به بالا منعکس می کرد و به صورت غیر واژگون به شیشه تار که در سقف اتاق قرار داشت می تاباند.
  • نقاش با استفاده از این دوربین می توانست از بالا به تصویر بنگرد و در سطح افقی طراحی کند.
  • در اوایل قرن نوزدهم که عکاسی به زمان تولد خود نزدیک می شد از این نوع دوربینها در اروپا به وفور وجود داشت. ‏

اتاق تاریک چیست؟

  • از لحاظ علمی اتاق تاریک محفظه ای است که یک طرف آن سوراخ ریزی دارد که نور را به داخل جعبه هدایت می کند.
  • نور وقتی به دیواره انتهای جعبه که روبه روی سوراخ است می تابند تصویر معکوسی تشکیل می دهند.
  • اگر سوراخ اتاقک ریز باشد تصویر پدید آمده با وجود وضوح نسبی بسیار کمرنگ می باشد.
  • اگر سوراخ اتاقک گشادتر از حد شود، وضوح تصویر از بین می رود.
  • برای شفافیت بیشتر تصویر یک عدسی محدب روبه روی روزنه نصب می شود.

تاثیر نور بر اتاق تاریک

تاثیر نور در اتاقک تاریک

  • در اتاق تاریک نور طبیعی ، زاویه تابش و اینکه هر کدام دارای دماهای مختلفی در طول روز هستند کاربرد دارند.
  • اثر هر نوری را می توان با استفاده صحیح از فیلترها تشدید و یا تضعیف کرد.
  • نور طبیعی در سایه دارای دمای کلوین بالایی است و در نتیجه رنگ ها به سمت طیف آبی رنگ ها سوق داده می شود.
  • سوژه واقع در گوشه تاریک، شکاف ها یا زیر یک درخت دارای طیفی از رنگ آبی می شوند.
  • برای بر طرف کردن طیف آبی روی تصویر باید از فیلتری با رنگ متمم نظیر زرد استفاده نمود.
  • نور ماه نیز طیفی آبی رنگ روی سوژه ها بوجود می آورد.

طیفهای نوری

  • نور طبیعی در طی روز تغییر می کند.
  • نور درخشان خورشید رنگ های غنی، درخشان و دقیق را نشان می دهد.
  • تمام سوژه ها با یک تراز از رنگ های دقیق دیده می شوند.
  • بخار، مه یا غبار هوا به خاطر پخش کردن نور رنگ ها را ملایمتر می کنند.
  • سوژه ها ملایم تر و تقریباٌ روشن تر دیده می شوند.
  • در طی طلوع یا غروب خورشید، نور دارای رنگ قرمز ، زرد و نارنجی است.
  • این رنگ های گرم همانطور که قبلاٌ گفته شد احساس جذابیت و کشش بیشتری را ایجاد می کنند.
  • با تابش نور خورشیده مقداری از نور بازتاب می شود.
  • هنگامی که نور سفید روی جسمی می تابد، بخشی از نور جذب می شود.
  • این جذب و ذخیره  نور علت رنگی است که شما می بینید.

دکمه مشاهده لوازم عکاسی

بازتاب نور در اجسام مختلف

  • اجسام شفاف مانند شیشه، آب و … به علت عبور تمام اشعه نور سفید از میانشان، بی رنگ دیده می شوند.
  • نور بازتابی از سطح اجسام کدر شامل رنگ آنهاست.
  • اگر تمام طیف های نور سفید توسط جسمی جذب شود، آن جسم سیاه به نظر می رسد.
  • برعکس، اگر تمام طیف های نوری توسط جسمی بازتاب شود، آن جسم سفید دیده می شود.
  • خورشید مانند یک جسم سیاه عمل می کند.
  • جسم سیاه جسم ایده آلی است که همه نوری را که در بسامد ها و زوایا به آن می‌تابد جذب می‌کند.
  • هیچ تابش الکترومغناطیسی از جسم سیاه بازنمی‌تابد یا نمی‌گذرد.
  • به همین دلیل این جسم وقتی که سرد است سیاه دیده می‌شود.
  • یک جسم سیاه در دمای ثابت، پرتو های الکترومغناتیسی تابش می کند که به آن تابش جسم سیاه گویند.
  • طیف حاصل از تابش مستقل از جنس و شکل جسم است و تنها به دما بستگی دارد.
  • نوری که خورشید تولید می کند باید از میان فضا و سپس اتمسفر زمین عبور کرده تا به سطح زمین برسد.
  • نور خورشید ترکیبی از نور مستقیم و غیر مستقیم حاصل از پخش شدن و انعکاس توسط اتمسفر و ابرها می باشد.
  • این پدیده باعث می شود که نور خورشید دارای دمای رنگ متفاوتی از ۲۰۰۰ کلوین تا ۲۰۰۰۰ کلوین شود.
  • در زیر دمای معمول نور روز در شرایک زمانی و آب و هوایی مختلف آورده شده است.

شرایط نور روز کمترین و بیشترین دما بر حسب کلوین

  • سایه ( نور آسمان آبی ) ۱۲۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کلوین
  • سایه ( نور هوای مه آلود ) ۷۵۰۰ تا ۸۴۰۰ کلوین
  • نور خورشید و نورآسمان صاف وسط روز ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ کلوین
  • نور خورشید و نورآسمان صاف صبح یا عصر ۵۷۰۰ تا ۶۲۰۰ کلوین
  • نور خورشید و نور آسمان مه آلود ۵۷۰۰ تا ۵۹۰۰ کلوین
  • فقط نور مستقیم خورشید وسط روز متوسط ۵۴۰۰ کلوین
  • فقط نور مستقیم خورشید ، عصر یا صبح ۴۹۰۰ تا ۵۶۰۰ کلوین
  • نور خورشید ۱ ساعت قبل غروب یا بعد طلوع ۳۲۰۰ تا ۳۴۰۰ کلوین
  • نور خورشید در غروب یا طلوع ۱۹۰۰تا ۲۴۰۰ کلوین

دمای رنگ های وسایل تابش نور

  • نور شمع : ۱۵۰۰ کاوین
  • لامپ نئون ۴۰ واتی : ۲۷۸۰ کلوین
  • لامپ نئون ۲۰۰ واتی : ۳۰۰۰ کلوین
  • لامپ تنگستن : ۳۴۰۰ کلوین
  • نور لامپ گزنون : ۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰ کلوین
  • نور فلاش الکترونیکی : ۵۵۰۰ تا ۵۶۰۰ کلوین

ولی به خاطر داشته باشید که دو منبع نور مختلف که دارای دمای رنگ مساوی هستند، لزوماٌ دارای کیفیت بصری رنگ مشابه نیستند. دو منبع نور با رنگ مساوی نیز می توانند دارای کیفیت به شدت متفاوتی داشته باشند.

اتاق مخصوص عکاسی با نور کم

اتاق تاریک ” البیت المظلم ” ابن هیثم در ترجمه به زبان لاتینی ‏Camera obscura‏ و همین واژه تا به امروز در زبان انگلیسی برای دوربین های روزنه ای و عدسی دار ساده ، و جزء اول آن ‏camera‏ برای همه نوع دوربین عکاسی به کار می رود.

در گذشته نه چندان دور عکاسی از اتاق تاریک و لوازم و موادی بسیار ساده تشکیل می شد. در حقیقت اتاق تاریک منجر به پیدایش عکاسی و دوربین عکاسی شد. اتاق تاریک عبارت از اتاقی است بی هیچ پنجره. هیچ نوری به آن راه ندارد مگر از طریق روزنه‌ای که بر یکی از دیوارهای اتاق تعبیه شده است. تصاویر یا چشم‌اندازهای روبروی روزنه به صورت وارونه بر دیوار روبرویش بازتاب می‌یافت و اگر روزنه مُشرف بر کوچه یا خیابانی پُر رفت و آمد باشد، حرکت تصاویر نوعی ” سینما” ایجاد می کند. ‏

بعضاً نگارگران از تصاویر بازتاب یافته به عنوان الگوی نقاشی‌شان استفاده می‌کردند. بعدها این اتاق تاریک در ابعاد کوچک‌تر تبدیل شد به دوربین عکاسی. یعنی در برابر روزنه‌ای که وجود داشت ماده حساس به نور قرار می‌دادند تا تصاویر بازتافته ثبت و ضبط شود. در روند تکاملی دوربین، از عدسی و لنز در جایی که روزنه قرار داشت استفاده شد. مواد حساس به نور به فیلم‌های عکاسی امروزین تبدیل شدند که در انواع سیاه و سفید و رنگی (نگاتیو) و اسلاید (پوزتیو) موجود است. نگاتیوها طی فرآیند دیگری در آزمایشگاه (لابراتوار) به عکس تبدیل می‌شوند. این روند ادامه یافت تا با پیدایش دوربین دیجیتال از حسگرهای حساس به نور به جای فیلم استفاده شد.

تهیه شده توسط EXIF.ir

 

3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *