آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

چگونه پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره تأثیر می‌گذارد؟

پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره

فهرست عناوین

پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره می تواند یکی از مهم‌ترین اجزا باشد. عکاسان طبیعت همیشه به ‌پیش زمینه تصویر توجه بیشتری می‌کنند. در واقع پیش‌زمینه تصویر می‌تواند به‌ عکس ما عمق بدهد. پیش‌زمینه می‌تواند عکس را موثرتر و بهتر ارایه دهد و عکس را تاثیرگذارتر کند.

پیش‌زمینه محو بسازید

  • پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره می‌تواند عکس شما را بهتر و احساسی‌تر کند.
  • در واقع پیش‌زمینه محو می‌تواند قاب بسیار نرمی را در دور عکس ما به وجود آورد.
  • عکاسی از میان‌برگ‌ها، گل‌ها و درخت‌ها می‌تواند برای شما پیش‌زمینه محو را به ارمغان دربیاورد.
  • این ایده عکاسی برای عکاسی از زوج‌های جوان در روز عروسی و عکاسی از کودکان بسیار مهم و مفید است.
  • در عکس پایین نیز از این تکنیک استفاده ‌شده است و مخاطب با دیدن این عکس حس بسیار خوبی پیدا می‌کند.
  • در این عکس، عکاس در واقع پشت چند برگ کوچک ایستاده است.
  • عکاس کار خارق‌العاده‌ای نکرده است فقط از امکانات بهترین استفاده را کرده است.

پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره

  • عکس بالا با لنز 100 میلی‌متری، ایزو 125، دیافراگم 4.5 و سرعت 60/1 عکاسی شده است.

پیش‌زمینه خود را بسازید

  • بدون شک گل‌ها و بوته‌ها در مناطق مورد علاقه شما رشد نمی‌کنند.
  • نمی‌توانید همیشه از طبیعت انتظار داشته باشید که باب میل شما عمل کند.
  • به‌راحتی می‌توانید محل موردنظر خود برای عکاسی را از گل‌ها و بوته‌ها پرکنید و سپس به عکاسی بپردازید.
  • این موضوع کار بسیار سختی نیست، می‌توانید چند شاخه گل خریداری کنید.
  • چند شاخه گل در جلوی دوربین خود قرار دهید و از موضوع مورد نظر خود عکاسی کنید.
  • با نگاه‌داشتن گل و یا هر عنصر دیگری که می‌خواهید در پیش‌زمینه باشد و فوکوس بر روی پس‌زمینه و یا سوژه می‌توانید از پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره استفاده کنید.
  • البته در انتخاب رنگ‌های گل‌های باید دقت کنید و بدانید که چه رنگی می‌تواند تاثیر بهتری بر روی عکس بگذارد.
  • استفاده از رنگ‌های مکمل و هارمونی می‌تواند تاثیر بهتری بر روی عکس بگذارد.

  • عکس بالا به روش ذکرشده عکاسی شده است.
  • در این عکس از لنز 100 میلی‌متری، ایزو 125، دیافراگم 4.5 و سرعت 250/1 استفاده ‌شده است.

حس مبهمی در عکس خود ایجاد کنید

  • پیش‌زمینه در عکاسی پرتره می‌تواند در القای حس‌ به مخاطب بسیار کمک کند.
  • یکی از حس‌هایی که می‌توان در مخاطب به وجود آورد حس ابهام است.
  • عکاسی از پشت درخت‌ها و عناصر نامتناجس می‌تواند این حس را به‌خوبی به مخاطب القا کند.
  • عکاسی از پشت میله یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه است.
  • می‌توانید یک فرد را در پیش‌زمینه قرار دهید که در فوکوس نباشد و این فرد می‌تواند در ذهن مخاطب سوال ایجاد کند.
  • عکاسی از زاویه نامتعارف، از بالای ساختمان، از زاویه بسیار پایین، همه این‌ها می‌توانند در عکاسی به شما کمک کنند.

  • عکس بالا با لنز 100 میلی‌متری، ایزو 250 و دیافراگم 5 و سرعت 160/1 عکاسی شده است.
  • در عکس بالا عکاس به‌خوبی از قانون پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره استفاده کرده است.
  • از پشت درخت عکاسی کرده است و از سوژه اصلی دور شده است.
  • در واقع در تصویر بالا شخص فرد دیگری را نیز در داستان عکس اضافه کرده است.

  • عکس بالا نیز از قانون پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره پیروی کرده است.
  • در عکس بالا شما دو فرد را می‌بینید که توجهی به دوربین نکرده‌اند.
  • عکاس پشت بوته‌ها به عکاسی پرداخته است.
  • این موضوع را از شاخ و برگی که در جلوی صحنه است متوجه می‌شویم.
  • مخاطب ناخودآگاه داستانی در ذهنش می‌سازد که شاید فردی در کمین است تا این دو فرد را تهدید کند.

داستان سازی کنید

  • همان‌طور که در تصاویر بالا نیز اشاره شد می‌توانید با عکاسی از پیش‌زمینه‌ها، حس داستانی را به ‌عکس اضافه کنید.
  • با عکاسی از پس‌زمینه این حس به مخاطب القا می‌شود که فردی درصحنه است که سوژه‌ از وجود آن بی‌خبر است.
  • این موضوع در حس ترس تنها به کار نمی‌آید، شما می‌توانید با القا حس شادی نیز از این موضوع استفاده کنید.

  • در عکس پایین از سوژه‌ای عکاسی شده است که یک کودک است و قد کوتاهی دارد.
  • عکاس از دید کودک عکاسی کرده است.
  • این تغییر زاویه دید می‌تواند خود داستانی را بیان کند.
  • البته سوژه نیز در این عکس خاص است و سوژه اصلی ما یک کودک تنها است.
  • شاید همین موضوع کمی نامتعارف باشد و ذهن ما را به سمت داستان سازی منحرف کند.
  • همین استفاده از عناصر نامتعارف می‌تواند در بیان داستان به عکاس کمک کند.

  • همان‌طور که گفتیم عکس بالا می‌تواند داستانی را القا کند.
  • در عکس بالا از لنز 35 میلی‌متری، ایزو 100، دیافراگم 4.5 و سرعت 800/1 استفاده‌شده است.

  • در عکس بالا، عکاس پتو را به‌عنوان پیش‌زمینه خود استفاده کرده است.
  • همین پیش‌زمینه در القای حس لطافت به مخاطب کمک کرده است.
  • در عکس بالا عکاس از لنز 85 میلی‌متری، ایزو 100، دیافراگم 2.2 و سرعت 400/1 استفاده کرده است.

  • در عکس بالا عکاس، زاویه دید خود را هم‌تراز کودک کرده است.
  • با قرار دادن سبزه‌ها به‌عنوان پیش‌زمینه حس خوبی را القا کرده است.
  • در این عکس عکاس از لنز 85 میلی‌متری، ایزو 100 و دیافراگم 2.2 و سرعت 160/1 استفاده کرده است.

  • در عکس بالا عکاس با استفاده از رنگ‌های هم‌گروه و بافت پتو و مبل حس نرمی این اشیا را به مخاطب القا کرده است.
  • در این عکس از لنز 85 میلی‌متری، ایزو 200، دیافراگم 2.5 و سرعت 60/1 استفاده‌شده است.

نتیجه‌گیری

  • در رابطه با نوع پیش‌زمینه قانون خاصی وجود ندارد.
  • شما باید بر اساس میل و سلیقه خود این رنگ‌ها را انتخاب کنید.
  • بر اساس موضوع باید به بافت انتخاب‌شده نیز دقت کنید.

عکاس : Karen Quist

تهیه شده توسط EXIF.ir

 

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه در “چگونه پیش ‌زمینه در عکاسی پرتره تأثیر می‌گذارد؟

  1. بی تا گفت:

    مطلب مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *