عکس ماکرو بیشک برای هر بینندهای عکسهای جذابی است. عکسهای ماکرو زاویه دید نزدیکتری به ما میدهند. گرفتن عکس ماکرو به تواناییها و قابلیتهایی نیاز دارد و عکاس برای گرفتن عکس خوب باید تکنیکهای این کار را فرابگیرد. در این مقاله میخواهیم به بررسی این نکته بپردازیم که چگونه میتوانیم کیفیت عکسهای ماکرو را افزایش دهیم.
رسیدن بهوضوح در ابعاد بزرگ
- بزرگنمایی در واقع نشان میدهد که موضوع شما در چه اندازهای بر روی سنسور شما ثبت شده است.
- باکم یا زیاد کردن فاصله با سوژه میتوانید اندازه جسم را در عکس تغییر دهید.
- در عکسهای زیر یک سوژه با بزرگنماییهای متفاوت را مشاهده میکنید.
- اگر از دوربین کامپکت استفاده میکنید میتوانید دوربین را بر حالت ماکرو قرار دهید.
- اگر از دوربین SLR استفاده میکنید دست شما بسیار باز است.
- با دوربینهای SLR میتوانید از لنزهای ماکرو استفاده کنید و یا بزرگنمایی را تغییر دهید.
- یا از روش ساده و ارزان حلقه معکوس استفاده کنید.
- حلقه معکوس یک رینگ فلزی است.
- در ابتدا لنز را از دوربین جدا میکنید و حلقه معکوس را بر روی قسمت پشت لنز خود سوار میکنید.
- سپس لنز را از قسمت پشت به دوربین متصل میکنید.
- به راحتی و با کمترین هزینه عکسهای ماکرو بینظیری میگیرید.
- در تصاویر زیر نحوه قرار دادن رینگ معکوس یا حلقه معکوس به وضوح نشان داده شده است.
وضوح عکسهای ماکرو، سهپایه و بهترین کنترل
- وقتی بر سوژه زوم کردید و یا خیلی به سوژه نزدیک شدید، درنتیجه کنترل دست و لرزش دست نیز سختتر میشود.
- در سرعت شاتر معمولی شاید بتوان این لرزش را کنترل کرد.
- ولی در سرعت شاتر پایین این موضوع سخت و یا حتی غیرممکن است.
- معمولاً در عکس ماکرو نیاز به استفاده از سرعت شاتر پایین بسیار زیاد است.
- استفاده از مکانی ثابت برای قرار دادن دوربین این امتیاز را به ما میدهد که دیگر نگران لرزش دست نباشیم.
- بیشتر بر روی سوژه و ترکیببندی تمرکز کنیم.
- البته این موضوع به توانایی و تجربه عکاس نیز بستگی دارد.
- اگر عکاس بسیار باتجربه باشد بدون داشتن سهپایه نیز عکسهای ماکرو خوبی خواهد گرفت.
- استفاده از سهپایه باعث میشود که مرحله ترکیببندی بسیار سریعتر پیش برود و عکاس بسیار دقیقتر عمل کند.
- همه سهپایهها برای گرفتن عکسهای ماکرو و نزدیک شدن به زمین مناسب نیستند.
- باید از سهپایه هایی برای عکاسی ماکرو استفاده کرد.
سهپایه مناسب برای عکاسی ماکرو
- سهپایهای است که پایههای آن قابلیت باز شدن به صورت افقی را داشته باشند.
- دوربین بتواند بسیار به سطح زمین نزدیک شود.
- برای رسیدن به پایینترین ارتفاع سهپایه توجه کنیم که میله وسط سهپایه کاملاً در پایینترین سطح خود قرارگرفته باشد.
- قسمت سر سهپایه باید بسیار دقیق باشد و حرکات نرمی داشته باشد.
- سر سهپایههای Ball head از سر سهپایههای pan/tilt برای عکاسی ماکرو بهتر است.
- زیرا pan/tilt بعد از تنظیم موقعیت کمی تکان میخورد و خیلی دقیق نیست.
- به ما اجازه حرکات آزادانه در محورهای افقی و عمودی و چرخش را نمیدهند.
- در کل سر سهپایههای Ball head امکان حرکت در فضای بیشتری را ایجاد میکند.
- اگر با سهپایه راحت نیستید میتوانید دوربین را بر روی زمین یا یک صخره سنگ قرار بدهید.
- اگر امکاناتی در اختیار ندارید از در لنز خود برای تنظیم ارتفاع دوربین خود استفاده کنید.
- ممکن است استفاده از سهپایه اصل ضروری عکاسی ماکرو نباشد.
- فقط به بهتر شدن عکس کمک کند ولی بیشک مبحث فلاش در عکاسی ماکرو بسیار مهم است.
- استفاده از کنترل از راه دور در عکاسی ماکرو نکته قابل توجهی است.
- با استفاده از ریموت هیچ گونه لرزشی در عکس دیده نمیشود.
- زیرا دیگر ارتباطی میان ما و دوربین وجود ندارد تا حرکتی ایجاد شود.
- بهترین زمان برای قرار دادن تایمر زمان ۱۰ ثانیه است.
- توجه کنید که قبل از قرار دادن دوربین بر روی تایمر ترکیب بندی خود را انجام دهید و کادر عکس خود را ببندید.
فوکوس کردن در عکس ماکرو و عمق میدان
- عکسهایی با بزرگنمایی بالا معمولاً عمق میدان بسیار کمی دارند.
- پس بیشک توجه به عمق میدان در عکاسی ماکرو یکی از مهمترین نکات است.
- دانستن این موضوع که کدام نقطه برای فوکوس کردن مناسب است صرفاً هنر نیست.
- بلکه دانستن تکنیک و داشتن توانایی در این زمینه است.
- در عکاسی ماکرو همیشه فوکوس اتوماتیک جواب نمیدهد.
- اگر از تکنیک حلقه معکوس استفاده کنید اصلاً این امکان وجود ندارد که از حالت فوکوس اتوماتیک استفاده کنید.
- بهترین روش در عکاسی ماکرو برای فوکوس کردن این است که از فوکوس دستی استفاده کنید.
- تا به بهترین وضوح برسید و امکان خطا و اشتباه را به صفر برسانید.
- ابزارهای متفاوتی برای کنترل و انجام بهتر فوکوس وجود دارد:
ریل فوکوس
- این ابزار میان سر سهپایه شما و بدنه دوربین شما سوار میشود.
- بر اساس تنظیم شما در بهترین نقطه فوکوس تنظیم میشود و ثابت میماند.
ذرهبین بر روی منظره یاب
- ابزاری ذرهبین مانند وجود دارد که بر روی منظره یاب نصب میشود.
- میتوان با نگاه کردن در منظره یاب موضوعات و اشیا را دقیقتر و واضحتر و بزرگتر دید.
Right Angle Viewfinder
- شاید پیدا کردن معادل فارسی روان برای این ابزار سخت باشد.
- در واقع عمل کرد این ابزار نام آن را نیز کاملاً توضیح میدهد.
- این ابزار یک رابط منظره یاب است که زاویهای ۹۰ درجه دارد.
- منظره یاب را به سطح بالاتری میآورد بدون اینکه تغییری در زاویه برای عکس ماکرو ایجاد کند.
- در مواقعی که دوربین روی زمین است و نمیتوان کاملاً از منظره یاب سوژه را مشاهده کرد این ابزار بسیار کاربردی است.
- استفاده از Right Angle Viewfinder بسیار گزینهی مناسبی است.
- شما با بیشترین دقت زاویه خود را انتخاب کنید و همچنین ریل فوکوس نیز ابزار بسیار کاربردی است.
LCD قابل چرخش
- LCD بعضی از دوربین قابلیت تغییر زاویه را دارند.
- این دوربینها برای عکاسی ماکرو امتیاز بسیار ویژهای را دارند.
دیافراگم در عکسهای ماکرو
- وقتی کلمه دیافراگم به میان میآید همیشه دو فاکتور در نظر گرفته میشود.
- وضوح و کیفیت قسمت فوکوس شده و فاصلهای که قسمت واضح قابل قبولی به ما میدهد.
- دیافراگم بالا عمق میدان را از بین میبرد ولی قطعاً میزان وضوح تمام جزئیات عکس را بالا میبرد.
- در عکس ماکرو معمولاً ما به عمق میدان کمنیاز داریم.
- در عین حال عکس باید از وضوح قابل قبولی نیز برخوردار باشد.
- در دوربینهای SLR دیافراگمهای ۱۱ تا ۱۶ اعداد مناسبی برای گرفتن عکس ماکرو هستند.
- هم عمق میدان خوبی به ما میدهد و هم وضوح قابل قبولی در عکس ایجاد میکند.
- زمانی که به وضوح بسیار بالایی در عکس ماکرو نیاز داریم باید دیافراگم ۲۲ را انتخاب کنیم.
- در دوربینهای کامپکت این عدد به ۵.۶ تا ۸ تغییر میکند.
- اما بهترین راه برای تشخیص بهترین عدد دیافراگم در هر موقعیتی بیشک تجربه است.
پسزمینه و ترکیببندی
- شاید فکر کنید که در عکس ماکرو که بزرگنمایی بسیار زیاد است دیگر پسزمینه اهمیت چندانی ندارد.
- ولی بهترین عکسهای ماکرو عکسهایی هستند که پسزمینههای خوب و حساب شدهای دارند.
- در عکسهای ماکرو معمولاً پسزمینه به صورت محو و یا بهصورت رنگهایی بسیار نرم است.
- این موضوع به دلیل ضرورت انتخاب عمق میدان کم به وجود میآید.
- نکته مهم در پسزمینه این است که ما بدانیم که باید چه تنهای رنگی را برای عکس خود انتخاب کنیم.
- بعضی از عکاسان میترسند که اگر در عکس ماکرو بر روی پسزمینه کار کنند به موضوع اصلی لطمه وارد شود.
- این باور بسیار غلط است.
- زیرا یک عکس ماکرو خوب زمانی ایجاد میشود که پسزمینه نیز بهاندازه سوژه خوب و کارشده باشد.
- نکته مهم دیگر این است که اگر در عکس ماکرو از پسزمینه روشن یا تیره استفاده میکنید.
- دقت کنید سوژه OVER یا UNDER EXPOSURE نشود و به سوژه اصلی لطمه وارد نشود.
نور در ماکرو گرافی
- در عکاسی ماکرو نور در نشان دادن جزئیات سوژه نقش مهمی را ایفا میکند.
- بسیار دقت کنید و مواظب باشید تا کنتراست، رنگها و نور طبیعی بهخوبی ثبت شود.
- نور از پشت، این نور در عکاسی ماکرو میتواند هالهای دور سوژه ایجاد کند و حالتی احساسی به سوژه بدهد.
- نور از جلو، سایهها را از بین میبرد سوژه حالتی بیبعد به خود میگیرد اما همهچیز بسیار واضح و روشن میشود.
- نور از اطراف، سایه ایجاد میشود، بافت سوژه بیشتر نشان داده میشود.
- نور از پایین یا بالا، معمولاً نور مناسبی است.
- معمولاً سایههای شدیدی ایجاد میکند و حالت سهبعدی بهخوبی نمایش داده میشود.
- اگر نیاز به کنتراست بالا داریم این نوع نور بسیار مناسب است.
- همه این نورها مناسب و خوب است.
- مهم سوژه شما است و انتخاب نور به شما و سوژهتان بستگی دارد.
- اگر نه با نور طبیعی به نتیجه میرسید و فلاش کارتان را راه نمیاندازد میتوانید از رفلکتور ها کمک بگیرید.
فلاش ماکرو
- در بسیاری از عکسهای ماکرو فلاش دوربین و یا فلاش اسپید لایت جواب میدهد.
- اگر به فلاشهای قویتر و بهتری در عکس ماکرو نیاز دارید فلاشهای ماکرو بهترین گزینه است.
- این فلاشها بر روی لنز دوربین سوار میشود.
- همانطور که در عکس پایین مشاهده میکنید نور یکدست و خوبی را بر روی جسم ما میپراکند.
قطعاً عکاسی ماکرو یکی از جذابترین ژانرهای عکاسی است، باهم عکسهای ماکرویی را مشاهده میکنیم که با رینگ معکوس و کمترین هزینه گرفتهشده است.
شما نیز با همین امکانات کم میتوانید عکسهای ماکرو بسیار خوبی بگیرید.
تهیه شده توسط EXIF.ir