آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

فاصله سوژه تا منبع نور ، چگونه برعکس تاثیر می‌گذارد

Table of Contents

هنگامی‌که می‌خواهید در آتلیه خود عکس بگیرید اولین کاری که می‌کنید چیست؟ نورهای خود را روشن می‌کنید و بعد به سوژه خود حالت دلخواه را می‌دهید و عکس می‌گیرید. اگر شما نیز هنگام عکاسی این کارها را به ترتیب انجام می‌دهید کاملاً اشتباه می‌کنید! اما دلیل آن چیست، دلیل آن این است که فاصله سوژه تا منبع نور یکی از مهم‌ترین نکاتی است که شما هنگام کار با منبع نوری باید آن را بدانید. در این مقوله ما دو فاکتور داریم که باید آن‌ها را بررسی کنیم، فاکتور اول مقوله دیافراگم است و فاکتور دوم فاصله جسم ما تا منبع نوری و شکل سایه و نوری که روی سوژه ما می‌افتد است. با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق این مقوله مهم بپردازیم.

عدد دیافراگم(f -Stops)

  • قانون کلی دیافراگم را همه ما می‌دانیم.
  • هنگامی‌که دیافراگم ما در بالاترین عدد خود قرار دارد، دیافراگم ما بسته‌تر است و بالعکس.
  • هنگامی‌که دیافراگم را یک پله افزایش دهیم مقدار نور ورودی به درون لنز نصف می‌شود.
  • زیرا دهانه دیافراگم کوچک‌تر می‌شود و به‌ تبع همان‌طور که گفته شد نور کمتری وارد لنز می‌شود.
  • برای محاسبه اعداد دیافراگم می‌توانید از یک فرمول ساده استفاده کنید.
  • برای مثال اگر از عدد دیافراگم 4 شروع کنیم، می‌خواهیم عدد بعدی دیافراگم 4 را حساب کنیم.
  • اگر عدد 4 را در عدد 1.4 یا رادیکال 2 ضرب کنیم،1.4×4، عدد 5.6 که دیافراگم بعدی است به دست می‌آید.

  • در موارد کمیاب لنزهای ماکرو بیشترین عدد دیافراگم، یعنی عدد 45 را دارند.
  • لنزهای ماکرو بسیار به سوژه مورد نظر نزدیک هستند و عکس‌هایی در فاصله کم برای ما به وجود می‌آوردند.
  • عدد دیافراگم زیاد این اجازه را می‌دهد تا در عکس‌های ماکرو به عمق میدان خوبی دست پیدا کنیم.

فاصله سوژه تا منبع نور

  • هر نوع ژانر عکاسی به نورپردازی مناسب خود احتیاج دارد.
  • تناسبات و رابطه جالبی میان فاصله سوژه تا منبع نور وجود دارد.
  • اگر فاصله بین سوژه و منبع نور را دو برابر کنیم، نور می‌تواند سطحی 4 برابر بزرگ‌تر از حالت قبلی خود را روشن کند.
  • افزایش فاصله می‌تواند سطح نورانی را 4 برابر بزرگ‌تر کند.
  • اما باید این نکته را نیز در خاطر داشته باشیم که هر چه فاصله دورتر می‌شود از شدت نور کم و نور ضعیف‌تر می‌شود.
  • در تصویر زیر مشاهده می‌کنیم که چگونه رابطه معکوسی میان فاصله سوژه از منبع نور و شدت نور وجود دارد.

  • با داشتن دانش متوسط از ریاضی و محاسبه می‌توانید رابطه میان این دو مولفه را حساب کنید.
  • اگرچه رابطه‌ای که علم فیزیک در این مورد بیان می‌کند بسیار پیچیده است.
  • چون از دیدگاه عکاسی به این مقوله می نگریم شاید به پیچیدگی ریاضی و فیزیک نباشد.
  • در عکاسی هدف نهایی ما این است که با تغییر فاصله میان سوژه و منبع نور، بهترین عکس‌ها را بگیریم.
  • در کل متوجه شدیم که یک رابطه میان فاصله سوژه تا منبع نور وجود دارد.
  • با دور شدن از منبع نوری فضای تحت پوشش بیشتر می‌شود ولی از شدت نور کاسته می‌شود.
  • این دانش به ما کمک می‌کند که در هنگام نورپردازی بهترین فاصله را بین منبع نوری و جسم رعایت کنیم.

کاربرد عملی

  • در بخش بالا گفتیم که فاصله گرفتن سوژه از منبع نوری از شدت نور می‌کاهد.
  • حالا می‌خواهیم به یک نکته جالب در این زمینه اشاره‌کنیم.
  • فرض کنید که جسم در فاصله 1 متری از منبع نور است شما این فاصله را تبدیل به 2 متر می‌کنید.
  • با این حساب 75% از شدت نور شما کاسته می‌شود.
  • اگر سوژه در فاصله 4 متری از منبع نور باشد و این فاصله را تبدیل به 10 متر کنید فقط 5% از شدت نور کاسته می‌شود.
  • پس متوجه شدیم که در فاصله‌های دور از منبع نور جابه‌جایی سوژه ما چندان تاثیری بر ارزش و شدت نور ندارد.
  • هم‌چنین اگر جسم ما به منبع نور نزدیک باشد دیافراگم ما بسته‌تر می‌شود و سرعت شاتر بالاتر می‌رود.
  • هر چه جسم از منبع دورتر باشد دیافراگم کمتر می‌شود، یعنی بازتر می‌شود و سرعت ما کمتر می‌شود.

روشن کردن یک سوژه

  • هنگامی‌که سوژه ساکن است، طبیعت بی‌جان و یا هر سوژه‌ای که حرکت ندارد.
  • در فاصله نزدیک باید بسیار دقیق نور سنجی کنیم و میزان شدت نور را با تغییر فاصله بسنجیم.
  • اگر شی‌از منبع نوری دور شد تقریباً یک عدد ثابت را در نظر می‌گیریم.
  • زیرا همان‌طور که گفته شد در فاصله‌های طولانی میزان شدت نور تغییر زیادی نمی‌کند.
  • فرض کنید که می‌خواهید از سه نفر در یک کادر به ترتیب قد عکس بگیرید.
  • باید نوری که به هر سه نفر می‌خورد یک ‌میزان شدت داشته باشد.
  • برای این کار باید هر سه نفر را در فاصله دور از منبع نوری قرار دهید.

دکمه مشاهده لوازم عکاسی

  • تا نوری که به این سه نفر می‌خورد تفاوت فاحشی نداشته باشد.
  • به مثال تصویری زیر توجه کنید این‌یک مثال بسیار خوب برای درک این مفهوم است.
  • ما 4 نفر را داریم که باید در یک کادر آن‌ها را جا بدهیم و با یک منبع نوری به آن‌ها نور بتابانیم.
  • دقت کنید زمانی که فاصله میان منبع نوری و سوژه اول یک متر است نور بسیار کمتری به سوژه چهارم می‌رسد.
  • هم‌چنین مقدار نور 2/3 دیافراگم کمتر می‌شود.
  • در فاصله دو متری میان سوژه اول و منبع نوری این میزان کمی کمتر شده و نور کمی بیشتر به سوژه چهارم می‌رسد.
  • اما در فاصله 8 متری میان سوژه اول و منبع نوری این عدد به‌صورت چشمگیری کاهش ‌یافته است.
  • یعنی تفاوت میان نور سوژه اول و سوژه چهارم ما چیزی کمتر از 1 پله دیافراگم است.

مشکل اساسی: نور پس‌زمینه مناسب

  • شاید این مسئله در هنگام عکاسی برای شما نیز پیش ‌آمده باشد.
  • می‌خواهید پس ‌زمینه تیره باشد و کنتراست خوبی با سوژه داشته باشد.
  • سوژه تیره است و می‌خواهید پس‌ زمینه روشن داشته باشید.
  • در این موارد شما چه می‌کنید؟
  • آسان‌ترین راه‌حل برای این مسئله چیست؟
  • برای حل این مشکل شما بازهم باید به فاصله سوژه تا منبع نور توجه کنید.
  • تا بتوانید میزان کنتراست پس ‌زمینه خود را مشخص کنید.
  • مثال تصویری زیر به‌صورت واضح این رابطه را برای شما بیان می‌کند.
  • به تصویر اول توجه کنید، در این تصویر فاصله سوژه تا منبع نور یک متر است.
  • فاصله سوژه تا پس ‌زمینه 2 متر است.
  • همان‌طور که مشاهده می‌کنید صورت سوژه بسیار روشن و نورانی است و پس‌زمینه تیره است و کنتراست زیادی دارد.
  • به تصویر سوم توجه کنید، در این تصویر فاصله سوژه تا منبع نور 4 متر است و فاصله سوژه تا پس‌زمینه 2 متر است.
  • همان ‌طور که مشاهده می‌کنید تمام سوژه روشن‌ شده است و پس‌ زمینه سوژه نیز محیطی روشن دارد.
  • همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد هر چه منبع نوری از سوژه دورتر شود محیطی که نورانی می‌کند نیز بیشتر می‌شود.

ارتباط بین فلاش دوربین، عکس، ایزو و دیافراگم

  • در مبحث نورپردازی مولفه‌های زیادی به هم وابسته هستند و به هم ارتباط دارند.
  • تصویر زیر به‌ صورت خلاصه این ارتباطات را بیان کرده است.
  • همان‌طور که در جدول می‌بینید هنگام استفاده از منبع نوری و استفاده از فلاش باید به اعداد دیافراگم و ایزو دقت کنیم.

  • با زدن فلاش در یک صحنه می‌توانید عدد دیافراگم خود را بسته‌تر کنید زیرا فلاش شما نور را دو برابر می‌کند.
  • هم‌چنین می‌توانید سرعت شاتر را بالاتر ببرید.

محاسبه

  • همه صحبت‌هایی که راجع به منابع نوری و فاصله سوژه تا منبع نورکردیم وابسته به اعداد بود.
  • به طبع به خاطر سپردن همه این اعداد کار آسانی نیست.
  • نمی‌توانید تمام این مقاله را از اول تا آخر حفظ کنید.
  • پس دقیقاً چه چیزی باید به خاطر سپرده شود؟
در رابطه با دیافراگم
  • رابطه میان یک عدد دیافراگم و عدد بعدی آن همیشه رابطه‌ای دو برابر است.
  • اگر دیافراگم دو پله بسته شود نور ورودی نیز دو پله کاهش می‌یابد.
  • اگر دیافراگم دو پله باز شود نور ورودی دو پله افزایش می‌یابد و بیشتر می‌شود.
  • اما هنگامی‌که از فلاش استفاده می‌کنید اگر عدد دیافراگم را از 5 به 6 ببرید نور ورودی یک پله کاهش پیدا می‌کند.
در رابطه با فاصله
  • اگر فاصله سوژه تا منبع نور کم باشد، نور در محیط کمتر و با شدت بیشتر پخش می‌شود.
  • پس‌زمینه تیره‌ای به وجود می‌آید.
  • اگر فاصله میان منبع نوری و جسم 4 بار بیشتر شود نور در محیط بیشتر و با شدت کمتر پخش می‌شود.
  • پس‌زمینه ما روشن‌تر می‌شود.
  • این دو تعریف کلی را به خاطر بسپارید.
  • تا هرگاه به آن‌ها نیاز داشتید تنها با به خاطر آوردن چند خط بتوانید بهترین عکس‌ها را بگیرید.
  • مبحث نور در عکاسی مبحثی بسیار شیرین و گسترده است.
  • شما با بازی کردن با نور و منابع نوری خود می‌توانید تجربیاتی در این زمینه به دست بیاورید.
  • شاید در هیچ کتابی نوشته ‌نشده باشد.
  • نور را خوب بشناسید تا بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید.

تهیه شده توسط EXIF.ir

 

4/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه در “فاصله سوژه تا منبع نور ، چگونه برعکس تاثیر می‌گذارد

  1. مجتبی صراطی گفت:

    یه سوال ؟
    اگر نور نزدیک به سوژه باشه ، کنتراست سایه ها و سوژه کمتر میشه یا بیشتر ؟

  2. ساناز مینابیان گفت:

    قابل فهم بود خسته نباشید

    1. المیرا گفت:

      من 3 تا کتاب فارسی و چند تا منبع خارجی خوندم تا این مطالبو پیدا کنم ولی نبود، خیلی ممنونم ازتون،واقعا مفید بود برای من🌻🌻💚

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *