فهرست عناوین
در روزهای گذشته با بررسی مسائلی اصول اولیه و پایه فیلم برداری را بررسی کردیم. ابتدا با مفاهیم اولیه و اصطلاحات فنی این زمینه آشنا شدیم و سپس به سراغ ترکیببندی و حالتهای مختلف قاببندی رفتیم. در ادامه به بررسی حالتهای قوانین دیگری در ترکیببندی میپردازیم.
برخی از قوانین ترکیببندی
- در یک کادر و فریم خوب همه چیز منظم است و سر جای خود قرار دارد.
- در هنگام نگاه کردن از درون منظره یاب خود به بیرون به خطوط افقی و عمودی توجه کنید.
- دقت کنید که تمام خطوط عمودی هنگام فیلم برداری صاف باشند.
- تمام خطوط افقی نیز با خط افق کادر هماهنگ باشند.
قانون تقسیمبندی سهگانه
- این قانون ترکیببندی در عکاسی و فیلم برداری به صورت مشترک وجود دارد.
- در این قانون باید کادر را دو خط افقی و عمودی به مربعهای کوچک نهگانه تقسیم کنیم.
- در تصویر زیر این تقسیمبندی را مشاهده میکنید.
- برخی از شرکتهای سازنده دوربین این تقسیمبندی را بهصورت پیشفرض در دوربینها قرار میدهند.
- کافی است برای پیدا کردن آن دفترچه راهنما دوربین خود را بهدقت مطالعه کنید.
- بعد از پیدا کردن این خطوط سوژه خود را در وسط این تقسیمبندی قرار دهید.
فضاهای منفی
- فضاهای منفی در فیلم برداری بسیار مهم است.
- فضاهای منفی چشم بیننده را هدایت میکنند به همین دلیل به آنها فضاهای هدایتکننده یاleader میگویند.
- برای توضیح بهتر و واضحتر این فضاها مثالی میزنیم.
- فرض کنید که در حال فیلمبرداری از یک کودک هستید.
- این کودک در حال راه رفتن بهسوی مادر خود از و شما باید یک قاب جداگانه از کودک فیلمبرداری کنید.
- یک قاب جداگانه از مادر فیلمبرداری کنید.
- برای القای حس حرکت کودک شما باید فضای روبهجلو که کودک در حال پیشروی است را باز بگذارید.
- بیننده حرکت کودک را بهراحتی پیشبینی کند.
- در رابطه با کادربندی صورت مادر باید به این نکته توجه کرد که مادر در انتظار کودک است.
- شما باید سمت مخالف کادر، یعنی سمتی که کودک در حال آمدن به سمت مادر است را خالی بگذارید.
جزییات در تصویر
- در یک کادر و قاب فقط سوژه اصلی شما مهم نیست.
- تمام عناصر موجود در کادر به زیبایی فریم شما کمک میکند.
- قبل از ضبط هر تصویر در فیلم برداری به این نکات توجه کنید که نور شما در صحنه چگونه است؟
- لبههای تصویر چگونه بستهشدهاند؟
- عناصر اضافی در کادر وجود دارند یا نه؟
- تمام این نکات در یک ترکیببندی موفق مؤثر هستند.
نحوه قاب بندی افراد
- توجه کنید که در رابطه با فیلم برداری از انسانها بسیار با دقت عمل کنید.
- از برش اندامهای انسان در کادر خودداری کنید.
- دقت کنید که اجزای صورت دبه صورت کامل در کادر قرار بگیرند.
- قرار گرفتن نصفه و نیمه اجزای بدن انسانها در کادر بسیار به چشم مخاطب زشت است.
حرکات ابتدایی دوربین
حرکات استاندارد و مشخصی برای حرکت دوربین وجود دارد که در اینجا به بررسی کلی آنها میپردازیم.
- Pan : حرکت افقی دوربین، حرکت به سمت چپ و راست
- Tilt : حرکت عمودی، حرکت به سمت بالا و پایین
- Zoom : زوم کردن با نزدیک شدن دوربین به سوژه متفاوت است. هنگامیکه با لنز و زوم کردن لنز به سوژه خود نزدیک میشوید بازمانی که دوربین را جلو و عقب میبرید ازلحاظ فنی با یکدیگر متفاوت هستند.
- Follow : یا در تعریف فارسی به معنای پیروی کردن یا دنبال کردن. هنگامیکه دوربین فیلم برداری بر روی شانه یا دست شما قرار دارد و حرکات سوژه خود را با دوربین دنبال میکنید.
تکنیکهای فیلمبرداری
- اگر از سهپایه استفاده میکنید بهترین راه را برای ثابت نگاهداشتن دوربین خود انتخاب کردهاید.
- هنگامیکه از سهپایه استفاده میکنید تسلط بیشتری به فیلمبرداری خوددارید.
- اگر در هنگام فیلم برداری باید حرکات Pan یا Tilt انجام دهید.
- اول باید از وجود فضای خالی کافی در اطراف خود مطمئن شوید.
- قبل از فیلمبرداری چندین بار حرکت موردنظر را انجام دهید.
- چند بار دوربین را از چپ به راست و از بالا به پایین حرکت دهید تا از فضای کافی اطراف خود مطمئن شوید.
- اگر از سهپایه استفاده نمیکنید دوربین را بر روی شانه خود قرار دهید.
- از محکم شدن دوربین فیلم برداری بر روی شانه خود مطمئن شوید.
- دستهای خود را به بدن خود بچسبانید و سطح تماسی با بدن خود به وجود بیاورید.
- پس از قرار دادن دوربین در جای مناسب بر روی سهپایه یا بر روی شانه، فاکتورهای اولیه شامل وایت بالانس، فوکوس، قاب، خطوط تقسیمبندی و بسیاری از موارد دیگر را چک کنید.
- در رابطه با ضبط صدا اگر از میکروفونهای اضافی استفاده میکنید قبل از شروع ضبط حتماً آنها را چک کنید.
دقت به جزییات
- قبل از فشردن دکمه ضبط از این نکته اطمینان حاصل کنید که کارت حافظه شما بهاندازه کافی فضای خالی دارد.
- پس از این ابتدای فیلم خود را برای روایت مسایل مهم صرف نکنید.
- همیشه سعی کنید بین 5 تا 10 ثانیه اول فیلم را خالی بگذارید.
- از مسائل کماهمیت فیلم برداری کنید تا در هنگام تدوین با مشکل مواجه نشوید.
- هنگامیکه دکمه ضبط را فشار دادید مطمئن شوید که دوربین در حال ضبط کردن است.
- از منظره یاب کادر خود را نگاه کنید.
- از دو چشم خود استفاده کنید.
- توانایی استفاده از دو چشم در هنگام فیلمبرداری یک مهارت بسیار خوب است که فقط با تمرین و تکرار به دست میآید.
- این کار باعث میشود تا شما نگاه و دیدی از تمام اجزای موجود درصحنه داشته باشید و حرکت بعدی خود را پیشبینی کنید.
- یاد بگیرید تا در هنگام فیلم برداری به سمت عقب راه بروید.
- قبل از هر تغییری در ترکیببندی صحنه به ضبط صدای خود فکر کنید.
- پیشبینی کنید که اگر ترکیب این کادر تغییر کند چگونه باید صدابرداری انجام شود.
- قبل از هر حرکت اضافهای دکمه توقف را بفشارید.
- یکی از اشتباهاتی که فیلمبرداران مبتدی بهکرات تکرار میکنند نفشردن دکمه توقف قبل از حرکت است.
- در برخورد با افراد در مقابل دوربین بااحتیاط عمل کنید.
نابازیگران
- معمولاً مردم از قرار گرفتن در جلوی دوربین کمی ترس دارند.
- شما بهعنوان فیلمبردار باید کاری کنید تا افراد در جلوی دوربین شما احساس راحتی کنید.
- برای ایجاد این حس راحتی میتوانید از فاصلهای نسبتاً دور از سوژه بایستید.
- از زوم کردن برای نزدیک شدن به افراد استفاده کنید.
- سعی کنید در ابتدا و انتهای فیلم تاریخ و ساعت روز فیلم برداری را با صدای بلند اعلام کنید تا در فیلم شما ثبت شود.
- این کار یک کار بسیار کاربردی است.
- دقت کنید که این اعلام تاریخ و صدا باید در انتهای فیلم و در قسمت بیهوده فیلم ضبط شود.
- قطعاً دوربینهای دیجیتال پیشرفته بهراحتی زمان و تاریخ فیلمبرداری را برای شما نمایش میدهند.
- ولی این کار میتواند خیال شما را از هر بابت راحت کند.
در کلام آخر باید بگوییم که فیلم برداری و حرفهای شدن در این زمینه نیازمند تمرین، تکرار و پشتکار فراوان است. زمان بیشتری در روز را باید به تمرین اختصاص دهید تا زودتر و بهتر به هدف خود برسید.
تهیه شده توسط EXIF.ir
4.3/5 - (10 امتیاز)