فهرست عناوین
در بخش اول این مقاله به بررسی نکات پایه و اصول فیلمبرداری پرداختیم و امروز به سراغ نکات تخصصیتر در این زمینه میرویم.
امکانات دوربین
- دوربینهای دیجیتال امروزی امکانات بسیار زیادی دارند.
- هرسال با پیشرفت و رشد تکنولوژی امکانات و موردهایی به دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری اضافه میشود.
- پیشرفت و رشد تکنولوژی کار عکاسان و فیلمبرداران را راحتتر میکند.
- بسیاری از عکاسان قدیمی تا زمانی حتی از استفاده از فوکوس اتوماتیک برخوردار نبودند.
- با رشد تکنولوژی امروزه عکاس با استفاده از فوکوس اتوماتیک بهراحتی بر روی موضوع مورد نظر فوکوس میکند.
- بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران خبره به عنوان اصول فیلمبرداری هنوز هم از فوکوس اتوماتیک استفاده نمیکنند.
- عکاسان و فیلمبرداران خبره ترجیح میدهند که با فوکوس دستی کار کنند.
- فوکوس دستی نتیجه دقیقتری نیز به کاربر میدهد.
شاید این سوال بارها برای شما پیشآمده باشد که وقتی فوکوس اتوماتیک وجود دارد چرا از فوکوس دستی استفاده کنیم، اینجا به پرسش شما پاسخ داده میشود:
- فوکوس اتوماتیک قابلیت بسیار خوبی است و نمیتوان از این نکته چشمپوشی کرد ولی در نورهای کم و در شب عملکرد فوکوس خودکار نمیتواند بهخوبی فوکوس دستی عمل کند.
- دوربین شما از هوش برخوردار نیست و نمیداند که در یک صحنه شما میخواهید در کدام قسمت کادر فوکوس کنید.
اگر با دوربین خود بیشتر آشنا شوید و از جزئیات فنی دوربین خود بیشتر بدانید بهتر میتوانید از فوکوس دستی دوربین خود استفاده کنید.
حلقه فوکوس
- فوکوس اتوماتیک ابزار بسیار مناسبی برای تازهکاران و غیرحرفهای ها میباشد.
- هیچگاه نباید به استفاده از فوکوس اتوماتیک عادت کرد.
- اعتماد به این مسئله باعث ضعیف شدن عملکرد در فیلمبرداری میشود.
- معمولاً حلقه فوکوس دستی در جلوی لنزها قرار دارد.
- از نظر قرارگیری در مکانی است که عکاس و فیلمبردار بهراحتی میتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.
Zoom
- یکی از امکاناتی که هر کاربری مشتاق استفاده از آن از امکان زوم کردن در هنگام فیلمبرداری است.
- زوم کردن در هنگام فیلمبرداری از یک جمع خانوادگی مشکلی ایجاد نمیکند.
- در کارهای حرفهای زوم کردن ممکن است به فیلم ما آسیب برساند.
- با زوم کردن کنترل فیلمبرداری بر روی لرزش دست و کنترل کادربندی کم میشود.
- بهتر است هنگامی در کار حرفهای مجبوریم به سوژه نزدیک شویم با خود دوربین را به سوژه نزدیک کنیم.
- استفاده از سهپایه هنگام زوم کردن از اصول فیلمبرداری است.
Iris
- در واقع همان تیغههای اپرچر لنز است.
- که وظیفه تنظیم گشادی دیافراگم برای ورود نور کافی و مناسب را بر عهده دارد.
- باز بودن آن باعث ورود نور بیشتری به لنز میشود.
وایت بالانس (White Balance)
- وایت بالانس به معنی بالانس و هماهنگی در رنگها است.
- در واقع ما برای تنظیم وایت بالانس مناسب باید یک سطح سفید را به عنوان مرجع خود قرار دهیم.
- بقیه رنگها را بر اساس معیار سفیدی این رنگ بنا کنیم.
- معمولاً وایت بالانس اتوماتیک نمیتواند نور طبیعی موجود درصحنه را برای ما بازسازی کند.
- بهترین راه برای تنظیم وایت بالانس، استفاده از یک سطح سفید بهعنوان مرجع رنگی و تنظیم دوربین بر روی آن است.
- توجه کنید سطحی که از آن بهعنوان منبع وایت بالانس استفاده میکنیم نباید نور هیچ سطحی را منعکس کند.
- باید از رنگ سفید خالصی برخوردار باشد.
- تنظیمات وایت بالانس از نکات مهم اصول فیلمبرداری است.
صدا
- همه دوربینهای دیجیتال دارای میکروفونهای داخلی هستند.
- معمولاً میکروفونهای hi-fi بهخوبی عمل میکنند.
- برای به دست آوردن صدای بهتر در طی فیلمبرداری باید مراحلی را طی کرد که این مراحل کمی پیچیده هستند.
- تولید و خروجی صدای واضح در فیلم مخصوصاً در فیلمهای سینمایی پروسه بسیار مهمی است.
- برای ضبط بهتر صدا میتوانید از میکروفونهای خارجی و پرتهای میکروفون بر روی دوبینهای خود استفاده کنید.
چرا استفاده از میکروفونهای خارجی بهتر است
- برای ضبط دقیق صداهای افراد در هنگام مصاحبهها و یا موارد دیگر میکروفونهای دوربینها جوابگو نیستند.
- باید از میکروفونهای دیگری نزدیک به افراد استفاده کنیم.
- در یک صحنه فیلمبرداری ممکن است شما به میکروفونهای زیادی برای صدابرداری نیاز داشته باشید.
- قطعاً میکروفون معمولی درون دوربین دیجیتال شما نمیتواند جوابگو باشد.
- یکی از نکات بسیار مهم در اصول فیلمبرداری ، حذف کردن صداهای اضافی در هنگام فیلمبرداری است.
- اما منظور از این صداهای اضافی چیست؟
- فرض کنید در حال فیلمبرداری یک سکانس فیلم سینمایی در وسط شلوغی شهر هستید.
- اگر شما صدابرداری مناسبی از صحنه نداشته باشید صداهای اضافی و صداهای ماشینها باعث میشود صداهای اصلی که همان صدای افراد است حذف شود.
- این موضوع میتواند آسیب زیادی به کیفیت فیلم شما بزند.
- برای برطرف کردن این مشکل بهتر است تا حد امکان محیط اطراف خود را آرام نگاهدارید.
- از میکروفون در نزدیک سوژه خود استفاده کنید.
- به میکروفن دوربین خود بههیچوجه اکتفا نکنید.
- البته نرمافزارهایی نیز برای تفکیک صدا وجود دارند که تا حدی این نواقص را برطرف میکنند.
شاتر
- در این مرحله توضیح دقیق و جزئی شاتر برای کاربران غیرحرفهای ممکن است کمی باعث سردرگمی آنها شود.
- برای مواجه نشدن این کاربران با این مشکل به این جمله در رابطه با شاتر بسنده میکنیم.
- شاتر میتواند در کنترل میزان نور و سرعت فیلم (slow motion) موثر باشد.
افکتها
- سیستمها و نرمافزارهای کامپیوتری این روزها بسیار پیشرفت کردهاند.
- هر روز افکتها و حالتهای مختلفی برای بهتر کردن صدا و تصویر فیلمها ارایه میشود.
- مطلع بودن از افکتها و استفاده از آنها برای برطرف کردن ایرادات فیلم و بهتر کردن فیلمها میتواند بسیار موثر باشد.
قاببندی
- ترکیببندی در فیلمبرداری و عکاسی یکی از مهمترین بخشهای کار و اصول فیلمبرداری است.
- عکاس و فیلمبردار باید بداند تا عناصر را چگونه درصحنه هماهنگ کند تا مخاطب جذب شود.
- در ترکیببندی افراد نقش مهمی در بیان احساسات دارند.
- شما میتوانید با تغییر یک ترکیببندی و نمایش صورت یک فرد از پایین حالت ترسناکی را به چهره آن فرد اضافه کنید.
- قوانین ترکیببندی و قاببندی در عکاسی و فیلمبرداری یکسان هستند.
ترکیببندیهای اولیه در اصول فیلمبرداری
ترکیببندی
- ترکیببندیها بر اساس نوع زاویههای دید تقسیمبندی و نامگذاری شدهاند.
- ترکیببندیها و قاببندیهای عکاسی و فیلمبرداری در بسیاری موارد باهم مشترکاند.
- به عنوان مثال ترکیببندی Close Up به معنای زاویه بسیار بسته و نزدیک از صورت افراد است.
- که از نظر لغوی معنای کلمه Close نزدیک است و به همین دلیل Close Up نامگذاری شده است.
EWS Extreme Wide Shot
- زاویه بسیار باز، این زاویه از زاویه very wide بازتر است.
- معمولاً یک نمای بسیار کلی را نشان میدهد.
- در فیلمبرداری معمولاً برای نماهای اولیه و شروع فیلم استفاده میشوند.
VWS Very Wide Shot
- این فریم از EWS به سوژه نزدیکتر است.
- این کادر برای نشان دادن فضای کلی و حال و هوای محیط استفاده میشود.
WS Wide Shot
- این قاب برای فیلمبرداری کامل از فضاهای داخلی و خارجی استفاده میشود.
- به این معنا که در صحنهای که افراد در یک محیط خارجی یا داخلی در حال گفتگو و یا هر کار دیگری هستند.
- و فیلمبردار میخواهد تمامقد افراد را در کادر خود داشته باشد از این قاببندی استفاده میکند.
- این قاببندی در فضاهای داخلی بسیار کاربرد دارد.
MS MidShot
- این قاب در فاصلهای میان مدیوم کلوز آپ یا همان کمی زاویه بسته و زاویه باز یا واید قرار دارد.
- از این قاب زمانی استفاده میشود که فیلمبردار میخواهد جزئیات بیشتری از شخص داشته باشد.
- ولی نمیخواهد که این قاب تبدیل به قاب کلوز آپ شود.
MCU Medium Close Up
- این قاب در فاصله میانی MS و CU یا همان Midshot و زاویه بسته Close up قرار دارد.
- این قاب به سوژه نزدیک است ولی به اندازه قاب کلوزآپ جزئیات را نشان نمیدهد.
CU Close Up
- در این قاب فرد و یا سوژه شما به کلی تمام فضای کادر را اشغال خواهد کرد.
ECU Extreme Close Up
- این قاب بسیار نزدیک است.
- معمولاً دیتیلی از یکی از اجزای صورت است.
- برای نمایش احساسات استفاده میشود.
- درصحنههایی مانند گریه کردن این قاب بسیار مفید است.
CA Cutaway
- این کادر برای نمایش حرکات سریع استفاده میشود.
- بهگونهای که در قسمتی از صحنه نیاز به قاب کلوزآپ است و در قسمتی دیگر نیاز به قاب مدیوم کلوزآپ است.
- برای چنین تبدیلهای ناگهانی از این قاب استفاده میکنیم.
بخش دوم آموزش اصول فیلمبرداری در اینجا به پایان میرسد در بخش سوم همراه ما باشید تا با آموزش قوانین دیگری در ترکیببندی و جمعبندی یک فیلم این آموزش را به انتها برسانیم.
تهیه شده توسط EXIF.ir
5/5 - (1 امتیاز)