فهرست عناوین
هر هنرجو فیلمسازی و هرکسی که به تازگی پا به عرصه فیلمسازی گذاشته باشد کوهی از سوالات بیپاسخ در رابطه با دوربین فیلمبرداری و فیلمسازی دارد. شاید شما هم تابهحال این سؤالات را از خود پرسیده باشید که
- تفاوت اندازه در سنسورها به چه معناست؟
- تفاوت بین 4:2:0 و 4:2:2 چیست؟
- آیا واقعاً به دوربینی باکیفیت فیلمبرداری 4K نیاز داریم یا نه؟
- فرمت RAW چیست و به چه دردی میخورد؟
همه این سوالات در ذهن همه افراد کنجکاو و پی گیر در این زمینه نقش بسته است و ما در این مقاله به بخشی از این سوالات پاسخ میدهیم و برخی مبانی اولیه را توضیح میدهیم.
نیازها و بودجه مالی خود را ارزیابی کنید
- اولین نکتهای که در خریددوربین فیلمبرداری مطرح است نیاز و انتظارات شما از آن است.
- مسئله دیگر بودجه شما برای خرید دوربین است.
- بیشک اگر بودجه محدودی داشته باشیم انتخابهای محدودی نیز داریم.
- برخی مواقع افراد تازهکار در خرید دوربین زیاد ذوق و شوق به خرج میدهند.
- برای شروع مبانی کار دست به خرید دوربینهای میلیونی میزنند!
- باید گفت که یک دوربین میلیونی شما را فیلمبرداری حرفهای نمیکند.
- شاید برخی افراد تازهکار با این طرز تفکر دست به خرید چنین دوربینهایی میزنند.
- باید از پیشرفت تکنولوژی در زمینه ساخت دوربینهای DSLR و دوربینهای بدون آینه تشکر کرد.
- دوربینهای بدون آینه باکیفیت بالا این امکان را فراهم کردهاند که کاربران غیرحرفهای و تازهکار برای شروع کار خود از این دوربینها استفاده کنند.
- پول زیادی نیز خرج نکنند.
- کیفیت فیلمبرداری این دوربینها بسیار قابل قبول است.
- خرید دوربین فیلمبرداری تنها بخش کوچکی از این پروسه است.
- نکات زیادی وجود دارد که باید در خرید دوربین و تجهیزات جانبی رعایت کرد.
- به عنوان مثال ممکن است شما به منظره یاب الکترونیکی نیاز داشته باشید.
- شاید شما به باتری اضافه نیاز داشته باشید.
- لنزهای متفاوت، قابلحمل بودن دوربین و وزن دوربین و بسیاری نکات دیگر در خرید دوربین فیلمبرداری وجود دارد.
- کاربر و یا خریدار باید به تمام این نکات توجه کند.
- دوربین سمت چپ Sony a7S و دوربین سمت راست Sony FS7 هر دو دوربین کاربرد فیلمبرداری سینمایی دارند.
- هر دو توسط یک کمپانی ساخته شده اند ولی با قیمت و ظاهر متفاوت.
نگاه سینمایی
- کارگردانان بزرگ چه دوربین و چه لنزهایی را برای فیلمبرداری استفاده میکنند.
- فیلمبرداران و فیلمسازان حرفهای اکثراً لنز و دوربینی را انتخاب میکنند تا تصاویر نزدیک به واقعیت ثبت کند.
- این تصاویر نزدیک به واقعیت حس همزاد پنداری مخاطب با فیلم را برمیانگیزد.
- اما چه فاکتورهایی در تولید یک تصویر طبیعی و خوب توسط دوربین فیلمبرداری ما مهم است؟
- موارد زیادی وجود دارد که یک فیلمبردار باید در رابطه با دوربین فیلمبرداری خود بداند.
- نکاتی مانند داینامیک رنج، نور، رزولوشن، اندازه سنسور، لنز و بسیاری موارد دیگر در تولید یک فیلم خوب تاثیر دارد.
مانت لنز
- مانت به دهانه فلزی محل نصب لنز گفته میشود.
- همان سوراخ که روی بدنه دوربین قرار دارد و لنز بر روی آن بسته میشود.
- یکی از موارد مهم در سینما و تجهیزات سینمایی لنزها هستند.
- پس با این تفاسیر مانت لنز میتواند یکی از اولین فاکتورهای انتخاب یک دوربین باشد.
- مانت های متفاوتی وجود دارد.
- مانند مانت دوربین های DSLR، مانت کانن EF و نیکون F، مانت دوربینهای بدون آینه و یا مانت های PL برای دوربینهای حرفهای سینمایی.
- برخی از مانت ها قابلیت تبدیلپذیری میان دوربینهای متفاوت را دارند.
- بهعنوانمثال مانت دوربینهای بدون آینه بهآسانی با حلقه تبدیل بر روی دوربینهای دیگر سوار میشود.
- اینگونه دوربینها که دسته گستردهای از مانت ها بر روی آن سوار میشود از نظر اقتصادی مقرونبهصرفه هستند.
- مانت دوربینهای بدون آینه نسبت به دوربینهای دیگر بیشتر قابلیت تبدیلپذیری بر روی مانت های دیگر را دارد.
- این به این معنا نیست که باید از مانت های DSLR دوری کرد.
- امروزه گستردگی لنزها در این زمینه دست مخاطبان را در انتخاب لنز باز گذاشته است.
- بهعنوانمثال لنز زایس CP.2 فیکس برای مانت های کانن EF و نیکون F و برای مانت PL وجود دارد.
- در انتخاب یک لنز مناسب برای فیلمبرداری نکات بسیار زیادی مانند فوکوس اتوماتیک و نرم لنز بسیار مهم است.
- برخی از لنزها دارای موتورهای فوکوس پیشرفته مانند موتور فوکوس الترا سونیک هستند.
- موتور فوکوس الترا سونیک باعث میشوند در هنگام فوکوس اتوماتیک ما حرکت نرمی را داشته باشیم.
- مانت PL برای استفادههای حرفهای سینمایی و لنزهای سینمایی مناسب است.
- استاندار PL که مخفف Positive Lock است حرفهایترین استاندارد سینمایی است.
- محبوبیت لنزهای سینمایی و بزرگ برای دوربین فیلمبرداری بسیار زیاد است.
- کانن دوربین سینمایی خود را علاوه بر مانت EF با مانت PL هم عرضه میکند.
- البته باید این نکته را نیز ذکر کرد اکثر لنزهای سینمایی قیمت بالایی دارند و میتوان این لنزها را اجاره گرفت.
اندازه سنسور
- سنسور قلب دوربین فیلمبرداری است.
- صحبت از سنسور دوربینهای دیجیتال به میان میآید مردم فکر میکنند که هر چه سنسور بزرگتر باشد بهتر است.
- شاید این طرز تفکر تا حدی درست باشد ولی بزرگی و کوچکی سنسور تنها فاکتور انتخاب یک سنسور خوب نیست.
- استانداری در زمینه سنسور وجود دارد که سنسور دوربین فول فریم سنسور استاندارد است.
- سنسور دوربین فول فریم تمام اجزای صحنه بدون کراپ کردن هیچ جزئی ثبت میکند.
- قطع فیلم 35 میلیمتری، قطع استاندار فیلمسازی حرفهای است.
- عمده فیلمهای سینمایی 35 میلیمتری ساختهشدهاند.
- فیلم 35 میلیمتری برای اولین بار توسط شرکت Eastman Kodak در سال 1899 به بازار عرضه شد.
- اندازه سنسور 35 میلیمتری فیلمبرداری با اندازه سنسور APS-C برابری میکند.
- البته امروزه دوربینهای فول فریم در بسیاری از زمینهها برای فیلمبرداری استفاده میشود.
- استیون اسپیلبرگ یکی از فیلمهای خود را با دوربین کانن 5D فیلمبرداری کرده است.
زاویه دید و زیباییشناسی
- اندازه سنسور در یک دوربین بسیار مهم است و بر روی بسیاری از فاکتورهای دیگر تاثیر میگذارد.
- سنسور یک دوربین بر روی لنز فاصله کانونی و عمق میدان تأثیر میگذارد.
- لنزی که برای دوربین فول فریم ساخته میشود تمام سطح سنسور را پوشش میدهد.
- یک لنز متناسب با سنسور APS-C تمام سطح این سنسور را پوشش میدهد.
- زمانی که لنز فول فریم را بر دوربین کراپ امتحان کنید در گوشههای تصویر بسیاری از جزئیات حذف میشوند.
- لنز 50 میلیمتری بر روی یک دوربین فول فریم مانند کانن 5D Mark III تصویری معادل با زاویه 40 درجه میدهد.
- همین لنز بر روی دوربین سوپر 35 میلیمتری مانند Sony F5 زاویه دیدی معادل 25 درجه میدهد.
- برای به دست آوردن تصویری هماهنگ و یکسان در دو دوربین کانن 5D و F5 باید از لنز 32 میلیمتری استفاده کنیم.
- این موضوع و درک استفاده از لنز مناسب با سنسور در دوربین فیلمبرداری بسیار مهم است.
- لنزهای نرمال زاویهای شبیه به چشم انسان به وجود میآورد.
- سنسورهای 16 میلیمتری در فیلمبرداری دارای 40 درصد فضای تصویر بیشتری هستند.
عمق میدان
- سنسور بزرگتر به شما این امکان را میدهد تا به عمق میدان کم دست پیدا کنید.
- بتوانید به راحتی سوژه و پسزمینه را از یکدیگر جدا کنید.
- به عنوان مثال عکاسی با دیافراگم 2.8 توسط یک دوربین فول فریم، عمق میدان کمتر و نازک تری به ما میدهد.
- با همان دیافراگم با یک دوربین با سنسور سوپر 35 میلیمتری تصویری بگیریم.
- این ویژگی در دوربین فیلمبرداری سینمایی نکته بسیار مهمی است.
- چون در فیلمبرداری سینمایی تصویری بهتر است که بهخوبی سوژه از پسزمینه جداشده باشد.
- آیا میتوانیم بگوییم که با سنسور سوپر 35 میلیمتری نمیتوان تصاویر سینمایی خوبی گرفت؟
- جواب این سوال منفی است، با این سنسورها نیز میتوان تصاویر بسیار خوب با عمق میدان مناسب و کم گرفت.
- عمق میدان کم باعث افزایش کیفیت تصویر میشود.
- ولی کنترل لرزش دست و کنترل فوکوس در عمق میدان کم بسیار سختتر از عمق میدان زیاد است.
- در دوربینهای فول فریم استفاده از دیافراگم 4 یا 5.6 تصاویر خوب و قابل قبولی به ما ارایه میدهد.
- در دوربینهای سوپر 35 هم با استفاده از دیافراگم 2.8 میتوان به عمق میدان مناسبی دست پیدا کرد.
- امروزه برای فیلمبرداری سنسورهای زیادی وجود دارند و ما با انبوهی از پیشنهادها برای انتخاب روبرو هستیم.
- سنسورهای سوپر 35، سوپر 16 و فول فریم نمونهای از این سنسورها هستند.
- در نگاه سینمایی سنسور 35 میلیمتری اندازه سنسور کلاسیک و مناسب این کار است.
- همچنین با انتخاب دوربین سوپر 35 میلیمتری دست کاربر در انتخاب لنز بسیار باز است.
- امروزه دوربینهای فول فریم نیز از محبوبیت خوبی برخوردار هستند.
- هر چه جلوتر میرویم فراوانی بیشتری در گستره لنزهای تولیدشده برای دوربینهای فول فریم را مشاهده می کنیم.
داینامیک رنج (دامنه پویایی)
- به تعریف ساده داینامیک رنج دامنه روشنترین و تیرهترین نقاط یک تصویر است.
- داینامیک رنج دامنه کنتراست پذیری تصویر را مشخص میکند.
- در مبحث داینامیک رنج دقت دوربین در ایجاد سایه، روشنها و جزئیات موجود موردبررسی قرار میگیرد.
- در فیلمبرداری توجه به داینامیک رنج مسئله بسیار مهمی است.
- فیلمبردار باید بداند که با استفاده درست از داینامیک رنج میتواند جزئیات بیشتری از یک تصویر را دریافت کند.
- دوربینهایی با دامنه داینامیک رنج بالا میتوانند جزئیات بیشتری در تصویر را به ما نشان دهند.
- بهعنوانمثال تصویر سمت چپ نشاندهنده دامنه پویایی بیشتر است.
- در تصویر سمت چپ تمام جزئیات مناظر بیرون از پنجره مشخص است.
- در تصویر سمت راست جزئیاتی از دریا و آسمان دیده نمیشود.
- داینامیک رنج بالا نیز یکی از ویژگیهایی است که یک دوربین سینمایی خوب باید داشته باشد.
- دوربینهای پیشرفته سوپر 35 میلیمتری دارای 14 پله داینامیک رنج هستند.
- بهعنوان پیشنهاد دوربینهای زیر از داینامیک رنج مناسبی برای فیلمبرداری برخوردارند:
- دوربین فیلمبرداری Canon Cinema EOS line
- Blackmagic Design cameras
- Sony FS7
- Sony a7S
- Sony a7RII
Log Gamma
- علاوه بر داینامیک رنج، برخی دوربین فیلمبرداری دارای محور گاما هستند.
- محور گاما باعث میشود محدوده داینامیکی افزایش یابد.
- سایهها و بخشهای روشن کمتر شوند و جزئیات تصویر افزایش یابد.
- این سرویس در دوربینهای متفاوتی بانامهای متفاوتی وجود دارد.
- میتوان از S-Log2 و S-Log3 در سونی، C-Log در کانن ، V-Log در پاناسونیک است.
- تصویر بالا نمودار و منحنی گاما را نشان میدهد.
- در این منحنی محور گاما سه دوربین مختلف با یکدیگر مقایسه شدهاند.
رزولوشن
- باید در دو زمینه رزولوشن سنسور دوربین و رزولوشن فیلمبرداری دوربین صحبت کنیم.
- معمولاً در دوربین فیلمبرداری بالاترین رزولوشن بهترین انتخاب برای یک فیلمبردار حرفهای است.
- بهعنوانمثال در دوربین سونی F5 و F55 سنسور 8.9 مگا پیکسلی استفادهشده است.
- میتواند فیلم باکیفیت 4K و رزولوشن 2160×4096 و کیفیت Ultra HD با رزولوشن 3840 × 2160 تصویربرداری کند.
- دوربینهایی که برای عکاسی طراحیشدهاند معمولاً دارای سنسورهایی با رزولوشن 24 مگا پیکسل و بالاتر هستند.
- در فیلمبرداری باکیفیت 4K و 1080P معمولاً سنسورها از پیکسلهای ردیفی و بررسی جز بهجز آنها صرفنظر میکنند.
- از طریق ترکیب پیکسلهای مجاور یک پیکسل به وجود میآورند.
- ترکیب پیکسلهای مجاور در فیلمبرداری توسط سنسور انجام میشود و به افزایش کیفیت تصویر کمک میکند.
- ترکیب پیکسلهای مجاور در عکاسی صورت پذیرد باعث ایجاد خطای مویر و یا پیچیدگی تصویر میشود.
- دوربین سونی a7S دارای سنسور 12 مگاپیکسل و میتواند ویدئوی Ultra HD باکیفیت 3840 در 2160 فیلمبرداری کند.
- دوربین پاناسونیک GH4 از سنسور کراپ بهرهمند شده است و توانایی فیلمبرداری 4K را دارد.
- در انتخاب کیفیت دوربین فیلمبرداری نکات بسیاری تاثیر دارند.
رزولوشن در فیلمبرداری
- در وهله اول شما باید بدانید که چه انتظاراتی از دوربین فیلمبرداری خود دارید.
- اگر با فیلمها کار حرفهای انجام نمیدهید استفاده از کیفیت 1080P برای شما کافی خواهد بود.
- اگر در زمینه حرفهای فعالیت خواهید کرد بیشک دوربین فیلمبرداری باکیفیت 4K بسیار بیشتر به درد شما میخورد.
- دوربین ARRI Alixa یکی از دوربینهایی است که بسیاری از فیلمهای هالیوودی با این دوربین فیلمبرداری شده است.
- این دوربین توانایی فیلمبرداری باکیفیت 2.7K با رزولوشن 2880×1620 را دارد.
- کیفیت 2.7K تصویر بسیار خوب و واضحی است.
- امروزه کیفیت فیلمبرداری 4K بسیار فراگیر شده است.
- 4K یک وضوح استاندارد است که تعداد پیکسلهای 4K چهار برابر بیشتر از Full HD است.
- وضوح کیفیت 1080P برابر با 1080 در 1920 است و استاندارد 4K این وضوح را به 2160 در 4096 ارتقا داده است.
حساسیت، عملکرد نور
- یکی از مهمترین جنبههای دوربین فیلمبرداری خوب توانایی آن در فیلمبرداری در شب و نور کم است.
- اندازه پیکسلها و مقدار نویزی که در تصویر ایجاد میشود در انتخاب نوع دوربین بسیار مهم است.
- در کل سنسورهای بزرگ میتوانند تصاویر قابل قبولی در شب برای شما ایجاد کنند.
- در تصاویر بالا تصویر کراپ شده یک ساختمان را میبینید که توسط دو دوربین عکاسی شدهاند.
- تصویر سمت چپ توسط دوربین Sony a7 عکسبرداری شده است.
- تصویر سمت راست توسط دوربین Sony a7S عکسبرداری شده است.
- ایزو استفاده شده در هر دو دوربین 6400 است.
- هر دو دوربین دارای سنسور فول فریم هستند.
- تعداد پایین پیکسلها در a7S،12 مگا پیکسل، باعث شده تا کیفیت تصویر این دوربین از a7 با 24 مگا پیکسل بهتر باشد.
- عوامل دیگری در شکلگیری تصویر ایدآل در شب وجود دارند.
- پردازنده داخلی تصویر و کاهشدهندههای نویز میتوانند در تولید تصویر بهتر به کمک عکاس و فیلمبرداری بیایند.
- این ترکیب خوب سنسور ایدآل و کاهشدهنده نویز و تصویر بسیار عالی در دوربین Sony a7RII دیده میشود.
- ترکیب این دوربین با یک سنسور فول بریم توانسته ترکیب بسیار خوبی را بسازد.
- نکته مهم دیگر در دوربین فیلمبرداری بسیار خوب ایزو است.
- ایزو بخش مهمی از روند فیلمبرداری و عکاسی را تشکیل میدهد.
- ایزو و داینامیک رنج باهم ارتباط دارند.
- در بسیاری از دوربینها مانند دوربین کانن C300 Mark II و Blackmagic Pocket Cinema Camera بهترین ایزو 800 است.
- ممکن است این عدد در برخی دوربینها بیشتر باشد.
- بهترین ایزوها در انواع دوربین متفاوت است و محل قرارگیری ما و نوع نور محل نیز در انتخاب ایزو بسیار مهم است.
شاتر گلوبال و شاتر رولینگ
- یکی دیگر از نکات قابلتوجه در دوربین فیلمبرداری و عکاسی نوع شاتر دوربین است.
- به عنوان یک توضیح کوتاه شاتر گلوبال نسل جدید شاتر است.
- در لحظه فشردن دکمه شاتر، شاتر بهکلی کنار رفته و نور به تمام بخشهای سنسور به سورت یکنواخت میتابد.
- در شاتر رولینگ، پرده شاتر از بالا به پایین حرکت کرده و نور با اختلاف ثانیهای به نقاط مختلف سنسور تابیده میشود.
- در شاترهای گلوبال میزان حساسیت شاتر بالا رفته و هر حرکت کوچک موضع میتواند بهخوبی در سنسور ثبت شود.
- دوربینهای فیلمبرداری حرفهای مانند ARRI Alexa از شاتر رولینگ بهرهمند شدهاند.
- دوربینهای فیلمبرداری حرفهای توانستهاند با سرعت پردازش سنسور این نقصان را جبران کنند.
- شاتر گلوبال در عکاسی از حرکات سریع بسیار مناسب است.
- اگر میخواهید با دقت تمام جزئیات حرکات سریع را ثبت کنید دوربینی با شاتر گلوبال برای شما بسیار مناسب خواهد بود.
- دوربینهای تازهوارد و جدیدی عرضهشدهاند که دارای شاتر گلوبال هستند.
- دوربینهای تازهوارد از کیفیت مناسبی نیز برای فیلمبرداری برخوردارند.
- نمونه این دوربینها را میتوان پرچمدار سونی F65 را نام برد.
- در تصویر بالا عملکرد شاتر رولینگ بهخوبی نشان دادهشده است.
- در شاتر رولینگ شاتر حرکتی مانند پرده دارد و از طرفی بهطرف دیگر کشیده میشود.
فیلمبرداری
وقتی صحبت از فیلمبرداری یک دوربین میشود علاوه بر رزولوشن و تمام نکات بررسیشده عوامل دیگری مانند فریمها، کدک، عمق بیتی و بسیاری موارد دیگر در نظر می آید که باید بررسی شوند و موردتوجه کسی قرار بگیرند که قصد خرید دوربین فیلمبرداری و شروع کار فیلمبرداری را دارد.
Frame Rates، فریم برثانیه
- قطعاً شما با این کلمه بارها روبرو شدهاید.
- دوربین من 24 فریم برثانیه فیلمبرداری میکند! این جمله یعنی چه؟
- یعنی فریم ریت دوربین شما در هر یک دقیقه چند فریم عکس را باهم ترکیب میکند.
- به شما یک فیلم با 24 فریم در ثانیه یا 60 فریم بر ثانیه میدهد.
- فریم ریت در واقع فرکانسهایی است که در هر ثانیه به دوربین و سنسور وارد میشود.
- سنسور این فرکانسها را پردازش میکند.
- هر چه فریم ریت بالاتر باشد یعنی دوربین فریمها و قابهای بیشتری در 1 دقیقه میگیرد و پردازش میکند.
- استاندارد آمریکا در رسانهها برای دوربین فیلمبرداری 24 فریم برثانیه است.
- اما در برخی کشورها نیز استاندارد 29.97 فریم برثانیه نیز در رسانهها مشاهده میشود.
- تعداد فریمها این امکان را به شما میدهد تا بتوانید فیلمهای Slowmotion یا حرکت آهسته بگیرید.
- فریم ریتهای بسیار زیادی مانند 60 فریم برثانیه، 120 فریم برثانیه و 240 فریم برثانیه وجود دارد.
- دوربین سونی FS7 توانایی فیلمبرداری 4K/UHD با نرخ 60 فریم برثانیه با رزولوشن تصویر 1920 در 1080 تا 1080P را دارد.
کدک Codecs
- سختافزار یا نرمافزاری است که امکان پخش، ایجاد و ذخیره کردن فایلهای ویدئویی یا صوتی و تصویری را فراهم میکند.
- فایل ویدئویی ضبط میکنید باید از مقادیر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود و بر روی حافظه ذخیره شود.
- در واقع کدک از دو کلمه Code و Decode مرکب شده است که به ترتیب به معنی رمز و رمزگشا است.
- با ذکر یک مثال معنی کدک را برای شما راحتتر میکنیم.
- شما در سیستم خود یک فیلم را تدوین کردهاید و قرار است در سیستم کارفرمای خود نیز این فایل را بازکنید.
- شما با نرمافزار خود خروجی از فایل خود میگیرید و به راحتی این فایل در سیستم شما اجرا میشود.
- ولی زمانی که فایل را در سیستم کارفرمای خود اجرا میکنید میبینید که فایل باز نمیشود.
- درواقع فایل در سیستم جدید نمیخواند چون آن سیستم کدک مربوطه را ندارد.
- یک codec اطلاعات را فشرده ساخته و از حالت فشرده خارج میکند.
- کدک فایل وی دویی را ترجمه کرده و تعیین میکند که چگونه روی صفحه نمایش داده شود.
- همانطور که گفتیم کدک اطلاعات دیجیتالی فشردهای است که دوربین فیلمبرداری ما از تصاویر دریافت میکند.
کدک ها به دو صورت فشردهسازی میشوند:
- Lossy : قسمتهایی از دادهها بر اساس محورها و الگوریتمها اضافی و بیاهمیت شناخته میشوند و از فایل حذف میشوند.پس با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت که در این نوع فشردهسازی ما شاهد افت کیفیت هستیم.
- Lossless : اما در فشردهسازی Lossless فایل همان فایل است و هیچ تغییری در فایل ایجاد نمیشود و ما در این نوع فشردهسازی دیگر شاهد افت کیفیت نیستیم.
رنگ عمق بیتی
- توانایی دوربین فیلمبرداری در تولید رنگهایی با تنالیته نرم بسیار مهم است.
- دوربین سینمایی میتواند موفق باشد که بتواند نرم بودن رنگها را بهخوبی رعایت کند.
- تعداد رنگها و طیفهای رنگی که هر دوربین میتواند دریافت و پردازش کند متفاوت است.
- در فایلهای ویدئویی 8 بیت،8 بیت از دیتا در هر خانه رنگی وجود دارد.
- در نتیجه ما 256 نوع متفاوت و سایهروشنهای متفاوت از رنگهای قرمز، سبز و آبی داریم.
- در یک حساب سرانگشتی ما حدود 16.7 میلیون رنگ در این فایل داریم.
- این مقدار ممکن است تغییر کند ولی این نمونهای از عمق بیت رنگی بود.
- بسیاری از صفحههای نمایش دارای کیفیت HD هستند و عمق بیتی 8 هستند.
- پس این عمق بیتی برای بسیاری از صفحههای نمایش مناسب است.
- این عمق بیتی برای بسیاری از زمینهها کاربرد دارد و مناسب است.
- در عمق بیتی 10 بیت ما حدود 1.024 تنالیته رنگی از آبی، سبز و قرمز داریم.
- رویهمرفته 1.07 بیلیون رنگ در این عمق بیتی وجود دارد.
- علاوه بر عمق بیت 8 و 10 عمق بیتهای 12 بیت،14 بیت و 16 بیت RAW نیز وجود دارد.
Chroma Sub-sampling
- علاوه بر عمق بیتی شما باید اطلاعاتی نیز در رابطه با دقت رنگی داشته باشید.
- دقت رنگی بستگی به این که چند نمونه رنگی به صورت معیار وجود دارد که بتوان بر اساس آنها میزان درستی و دقت رنگها را تشخیص داد.
- اگر بخواهیم بسیار ساده تعریف کنیم هر پیکسل بر روی سنسور دوربین ما یک مقدار روشنایی را ثبت می کند.
- یک مقدار رنگی نیز بر روی سنسور دوربین ما نقش میبندد.
- درواقع Chroma Sub-sampling فرایندی است که در آن ارزش رنگی هر پیکسل ثبت و حفظ میشود.
- هنگامیکه شما از صحنهای فیلم میگیرید، اطلاعات رنگی بسیار زیادی بر روی دوربین فیلمبرداری به وجود میآید.
- که اگر تمام این اطلاعات با تمام جزئیات پردازش شوند جای بسیار زیادی را در دوربین ما به خود اختصاص میدهند.
- در طی فرآیند Sub-sampling این پیکسلهای رنگی خلاصه میشوند و بهصورت کمحجمتر به چشم ما میرسند
- در این میان ما با اعدادی روبرو میشویم، مانند 4:4:4 یا 4:2:2.
4:4:4 یا 4:2:2
- دوربینهایی که پیکسلها را با جزئیات 4:4:4 ثبت میکنند درواقع وفادارترین به واقعیت هستند.
- دقیقاً تصویر را با همان جزئیات رنگی که دیده میشود ثبت میکنند.
- در فرمت 4:2:2 در ردیفهای پیکسلی چندرنگ حذف میشود تا فایل ها سبکتر شوند.
- دوربینهایی که پیکسلها را 4:4:4 ثبت میکنند دوربین فیلمبرداری بسیار حرفهای و گرانقیمتی هستند.
- اکثر دوربینهای موجود اطلاعات پیکسلی را 4:2:2 یا 4:2:0 ثبت میکنند.
- درواقع در فرآیند Chroma sub-sampling دوربینهایی که اطلاعات پیکسلها را با اعداد 4:2:2 یا 4:2:0 ثبت میکنند رنگهای غیرضروری را حذف میکند و درواقع فقط از رنگهای ضروری برای ثبت تصویر استفاده میکند.
RAW
- در عکاسی میخواهید از فایلهایی استفاده کنید که کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، به سراغ چه فرمتی میروید؟
- فرمت RAW از فرمتهای بسیار خوب در عکاسی است که دست شمارا بسیار باز میگذارد.
- اما اگر بخواهید فرمتی شبیه RAW در فیلمبرداری داشته باشید چهکار میکنید؟
- فرمت RAW در دوربین فیلمبرداری با Log gamma و فایلهای فشرده نشده متفاوت است.
- فیلمبرداری با فرمت RAW شبیه به فیلمبرداری نیست و درواقع یک حالت است که به فیلم شما القا میشود.
- مانند فرمت RAW در عکاسی که همه دوربینها از این فرمت پشتیبانی نمیکنند.
- همه دوربین فیلمبرداری نیز از فرمت RAW پشتیبانی نمیکنند.
- اکثراً دوربین فیلمبرداری باکیفیت بسیار بالا که دارای عمق بیتی 12 یا 16 هستند و دارای 4:4:4 sub-sampling هستند از فرمت RAW پشتیبانی میکنند.
RAW در فیلمبرداری
- هم بهصورت فشرده و هم بهصورت غیر فشرده وجود دارد.
- تصویر RAW به ما بیشترین جزئیات و کیفیت را میدهد.
- با همه این تعاریف فرمت RAW نیز عیبهایی دارد که باید به آن توجه کرد.
- معدود بودن انتخاب دوربین یکی از مسائلی است که باشد در نظر داشت.
- کسی که میخواهد قابلیت RAW را در دوربین فیلمبرداری خود انتخاب کند انتخابهای معدود و گرانقیمتی دارد.
- فیلمبرداری RAW فضای زیادی برای ذخیره نیاز دارد.
- برخی دوربینها مانند RED فیلم را در کدک فشرده RAW ضبط میکنند.
- برخی نیز مانند Blackmagic فیلم را در کدک غیر فشرده RAW ضبط میکنند.
ضبط فیلم بهصورت External
- برای فیلمبرداری با بالاترین کیفیت با دوربینهای DSLR و بدون آینه، میتوان از قابلیت ضبط اکسترنال استفاده کرد.
- بسیاری از دوربینها دارای عمق بیتی 8 و شناسه پیکسل 4:2:2 هستند.
- با این دوربینها قطعاً نمیتوان تصاویر UHD گرفت.
- برای تصویربرداری UHD میتوان از ضبط خارجی استفاده کرد.
- فقط دوربینهای بدون آینه و DSLR از ضبط خارجی استفاده نمیکنند.
- بلکه در دوربین فیلمبرداری حرفهای نیز میتوان از ضبط خارجی فیلم استفاده کرد.
- بهعنوانمثال دوربین حرفهای Sony FS700R دوربین حرفهای است که باکیفیت 4K فیلمبرداری میکند و دارای عمق بیتی 12 است ولی میتوان بر روی این دوربین از دستگاه ضبط خارجی Convergent Design Odyssey7Q استفاده کرد.
- اگر دوربین بسیار حرفهای باشد و کیفیت بسیار عالی نیز داشته باشد بازهم استفاده از دستگاههای ضبط خارجی یا اکستر نال میتواند بسیار مفید باشد و به کاربر کمک کند تا بسیار سریعتر و با سرعت بهترین فیلمبرداری را انجام دهد.
اتصالات و مشخصات دوربین
همه توضیحات دادهشده در این مقاله برای خرید یک دوربین فیلمبرداری خوب به شما کمک میکند ولی در انتها باید به این نکته بازهم اشاره کرد که در خرید دوربین خوب تنها عاملی که موثر است این است که شما بدانید از دوربین خود چه انتظاراتی دارید. اگر یک دوربین بسیار گرانقیمت و مدلبالا داشته باشید و نتوانید بهدرستی از آن استفاده کنید آیا بهترین انتخاب را داشتهاید؟
و یا برعکس، فرد بسیار حرفهای و کار بلدی هستید و در خرید دوربین دقت نمیکنید و دوربینی میخرید که امکانات کمی دارد و تمام نیازهای شما را برطرف نمیکند، آیا در این صورت انتخاب درستی داشتهاید؟
در هر دو صورت انتخاب اشتباه است، پس باید به این نکته بسیار توجه کرد که قبل از خرید دوربین بهخوبی بر روی نیازها و انتظارات خود از دوربین تمرکز کنید و در صورت لزوم با یک کارشناس در این زمینه مشورت کنید. دقت کنید در هر مغازهای هرکسی که پشت یک میز مینشیند و دوربین میفروشد صرفاً کارشناس نیست، افرادی وجود دارند که اطلاعات بسیار دقیق و بهروزی از دوربینهای موجود در بازار دارند و میتوانند اطلاعات دقیقی را در اختیار شما بگذارند.
بدیهی است که اگر کاربر حرفهای باشید و یا در آینده بخواهید به یک کاربر حرفهای تبدیل شوید، باید دوربینهای باکیفیت و گاهی اوقات بزرگ را انتخاب کنید که دوربینهای بزرگ تجهیزات و لوازم جانبی بزرگی نیز دارند.
تهیه شده توسط EXIF.ir
مطالب مفید و عالی بودن.سپاس از وقتی که گذاشتین
بسیار عالی و کامل. ممنونم