مفهوم نویز معادل مفهوم گرین در دوربینهای آنالوگ است. در واقع میتوان نویز در تصویر را به صدای خشخشی که از ضبط شما گاهی اوقات شنیده میشود تشبیه کرد، وقتی کیفیت فایل صوتی شما خوب نباشد و یا هنگامی که کیفیت پخشکننده شما خوب نباشد این صدای خشخش شنیده میشود، شاید بتوان دلایل ایجاد نویز در تصویر را نیز به این دلایل تشبیه کرد. نویز حالتی قدیمی به عکس ما میدهد، میتواند درگاهی مواقع کیفیت وضوح عکس ما را بالا ببرد و یا به عبارتی دیگر عکس ما را شارپ تر کند. با کم و زیاد کرد حساسیت در دوربین، یا همان ایزو، در تصویر ما کم و زیاد میشود.
نسبت سیگنال به نویز
- هر دستگاه الکترونیکی یک دسته امواج را دریافت میکند تا صدا و تصویر بدهد.
- در تلویزیون این امواج از طریق آنتن دریافت میشود و در نهایت تبدیل به تصویر میشود.
- در دوربین دیجیتال نیز نور به سنسور حساس برخورد میکند و تصویر ایجاد میشود.
- هر چه نوری که به سنسور میخورد دارای اغتشاش باشد و سنسور در تصویر نویز ایجاد کند تصویر شارپ تر میشود.
- در تصویر زیر یک مثال بررسی شده که زمینه بسیار نویز دارد و سوژه ما یک سوژه معمولی با نویز معمولی است.
- همان طور که مشاهده میکنید سوژه از زمینه قابل تفکیک است.
- اگر موضوع و زمینه نویزهایی زیادی داشته باشند آنگاه در این مورد دیگر دوربین ما قادر به تفکیک موضوع از زمینه نیست.
- عکس ما عکس قابل قبولی نمیشود، به مثال تصویری زیر توجه کنید.
ایزو
- ایزو فاکتوری است که مستقیماً به ایجاد نویز ارتباط دارد.
- هر چه ایزو بالاتر باشد مقدار نویزی که در تصویر ایجاد میشود بیشتر است.
- هرچه عدد ایزو پایینتر باشد نویز موجود در تصویر کمتر است.
- اعدادی که برای ایزو وجود دارند شامل 50، 100،200 و … است.
- رنج گسترده و متنوعی از اعداد ایزو متناسب با کیفیت دوربین وجود دارد.
- مفهوم مقدار ایزو در دوربینهای آنالوگ با کلمه ASA بیان میشد.
- حساسیتی بود که از طرف شرکت سازنده نگاتیو برای آن در نظر گرفته شده بود و قابلیت تغییر در آن وجود نداشت.
- امروزه علم بسیار پیشرفت کرده و ما خود میتوانیم در هر موقعیتی عدد ایزو خود را تعیین کنیم.
انواع نویز
- امروزه دوربینهای دیجیتال میتوانند نویزهایی با حالتهای مختلف تولید کنند.
- از انواع آنها میتوان تصادفی (معمولی)، الگوی ثابت و عمودی را نام برد.
- در مثال تصویری زیر انواع این نویزها را بر روی زمینه خاکستری بررسی کردهایم.
نویز تصادفی
- یا معمولی که دوربین ما در حالت معمولی این نوع را ایجاد میکند.
- یک حالت مشخص دارد که نسبت به مقدار ایزو و نور ما کیفیت آن تغییر میکند.
- در کل الگوی ثابت بهترین نوع است که عکاس در هنگام ادیت کردن عکس به مشکل کمتری با آن برمیخورد.
- هم چنین نوع تصادفی بیشترین مشکل را در عکس برای عکاس پیش میآورد.
- زیرا عکاس اگر بخواهد آن را کاملاً از بین ببرد جزئیات تصویرش به کل از بین میرود.
نویز الگوی ثابت
- با عنوان داغ نیز نامیده میشود.
- با الگوی ثابت است که معمولاً در نوردهیهای طولانی نمایان میشود.
- هنگامیکه دمای نور دریافتی زیاد باشد نیز این نوع از نویزها در تصویر ما ایجاد میشود.
- نویز داغ بسیار خاص و منحصر به فردی است و حالت خاصی در عکس ایجاد میکند.
نویز عمودی
- به نوع دوربین ما بستگی دارد.
- هنگامیکه ایزو ما بالا باشد و در تصویر دریافتی حالتی سایه مانند داشته باشیم امکان ظهور آن وجود دارد.
روشهای کم کردن نویز
- پس حالا یک عکاس چه چارهای دارد که هم میخواهد عکسش جزئیات داشته باشد و هم نویز آن زیاد نباشد.
- این پرسش قطعاً در ذهن شما شکل گرفته است.
- چه بخواهیم چه نخواهیم نویز بیش از حد به کیفیت عکس ما آسیب وارد میکند.
- در اینجا میخواهیم دو برنامه کاربردی برای به حداقل رساندن آن در تصویر با حفظ کیفیت تصویر به شما معرفی کنیم.
- نرمافزارهای Neat Image و Noise Ninja بسیار کاربردی و قابل استفاده برای عکاسان است.
در پایان این نکته قابلذکر است که نویزها در کل ممکن است به کیفیت عکس ما آسیب بزند اما استفاده درست و به جا از آن میتواند مفید واقع شود.
تهیه شده توسط EXIF.ir