فهرست عناوین
لنزها چشم دوربین شما هستند. فاصله کانونی لنز ، زاویه و میدان دید مشخص میکند تا سوژه چگونه دیده شود. قطعاً هرکسی با عکاسی کمتر آشنایی نیز داشته باشد مفهوم لنز تلهفتو و تفاوت آن با لنز واید را متوجه خواهد شد و یا با یک جستجوی کوچک در اینترنت متوجه این موضوع میشود. امروز میخواهیم کمی عمیقتر به این موضوع نگاه کنیم. امروز ما به بررسی مفاهیم اولیه و پایه در رابطه با فاصله کانونی و میدان دید و ترکیب بندی میپردازیم.
1. فاصله کانونی بهاندازه میدان دید مهم نیست
- ۲ فاکتور برای تعیین میدان دید لنز وجود دارد:
- الف) فاصله کانونی
- ب) سنسور یا اندازه فیلم ما
- میدان دید بسیار مهمتر از فاصله کانونی است.
- زیرا به شما نشان میدهد که لنز شما تا چه منطقهای را میتواند پوشش دهد.
- میدان دید به اندازه سنسور دوربین نیز بستگی دارد.
- فاصله کانونی لنز عددی است که هیچ گاه تغییر نمیکند.
- در تعریف علمی فاصله کانونی فاصلهای است که از وسط لنز تا سنسور وجود دارد.
ب هم چند مثال عملی را بررسی میکنیم:
مثال ۱-لنز 50 میلیمتری فیکس
- یک لنز فیکس 50 میلیمتری میدان دیدی حدود 47 درجه بر دوربینهای لارج فرمت دارد.
- میدان دید آن تقریباً چیزی شبیه به تصویری است که ما با چشمهای خود میبینیم.
- اما چه اتفاقی میافتد هنگامیکه همین لنز 50 ملی متری فیکس را بر روی یک دوربین هالف فریم قرار میدهید؟
- دوربین هالف فریم سنسور کوچکتری دارد به این معنا است که میدان دید با این دوربین چیزی حدود ۳۰ درجه است.
- این دوربین زاویه دید را بستهتر میکند.
- میدان دید کمتر به این معنا است که باید از سوژه دورتر شویم و همچنین پرسپکتیو نیز تغییر خواهد کرد.
- سوژه با این لنز بر روی بدنهای با سنسور هالف فریم تصویری نزدیک به لنزهای تله فتو ایجاد میکند.
- برای زاویهی دید 50 میلیمتر در سنسورهای هالف فریم باید از فاصله کانونی حدود 31 میلیمتر استفاده کنید.
- تا زاویه دیدی حدود ۴۷ درجه بدهد.
- لنزهای فیکس قابلیت تغییر میدان دید را ندارند برای تغییر میدان دید و فاصله کانونی باید از لنزهای زوم استفاده کرد.
مثال ۲-لنز 21 میلیمتری
- این لنز یک لنز زاویه باز یا واید است.
- این لنز میدان دید حدود 92 درجه ایجاد میکند و یک لنز فیکس است.
- این لنز یک انتخاب بسیار مناسب برای عکاسی طبیعت و بنا است.
- اگر این لنز را بر روی دوربین هالف فریم قرار دهید زاویهای حدود 65 درجه ایجاد میکند.
- این لنز همان لنز وایدی است که بر دوربین لارج فرمت زاویه باز بینظیری میدهد.
- ولی به دلیل سوار شدن بر سنسوری کوچکتر تاثیر این زاویه باز کمتر شده است.
- این لنز زاویهای شبیه به لنز 35 میلیمتری بر روی دوربین لارج فرمت دارد.
- برای به دست آوردن میدان دیدی شبیه به لنز 21 میلیمتری بر دوربین لارج فرمت میتوانید از لنز 14 میلیمتری بر دوربین هالف فریم استفاده کنید.
مثال ۳-لنز 16 میلیمتری
- لنز 16 میلیمتری میدان دید حدود 107 درجه دارد ولی لنز 16 میلیمتری فیش آی میدان دیدی حدود 180 درجه دارد.
- هر دو این لنزها فاصله کانونی برابر باهم دارند ولی یکی از آنها برای هدف دیگری ساخته شدهاند.
- لنز 16 میلیمتری برای مواقعی استفاده دارد که زاویهای بسیار باز با انحرافات خطی کمی نیاز داریم.
- میخواهیم خطوط تصویر ما حالت عادی خود را حفظ کنند و صاف باشند.
- اما در لنز 16 میلیمتری فیش آی هدف کاملاً متفاوت است و زاویه باز بیشتری با خطوط منحرف شده میخواهیم.
در جدول زیر میدان دیدهای رایج و فاصله کانونی های رایج همراه با مقایسه آنها در سه اندازه سنسور انجام شده است:
زاویه دید واقعی | فاصله کانونی با زاویه دیدهای برابر | فاصله کانونی 35 میلی متر | |
سنسور با ضریب ×2 | سنسور با ضریب ×1.6 | ||
94 درجه | 10 میلی متر | 13 میلی متر | 20 میلی متر |
84 درجه | 12 میلی متر | 15 میلی متر | 24 میلی متر |
75 درجه | 14 میلی متر | 18 میلی متر | 28 میلی متر |
63 درجه | 17 میلی متر | 22 میلی متر | 35 میلی متر |
47 درجه | 25 میلی متر | 31 میلی متر | 50 میلی متر |
30 درجه | 40 میلی متر | 50 میلی متر | 80 میلی متر |
23 درجه | 52 میلی متر | 66 میلی متر | 105 میلی متر |
12 درجه | 100 میلی متر | 125 میلی متر | 200 میلی متر |
8 درجه | 150 میلی متر | 188 میلی متر | 300 میلی متر |
6 درجه | 200 میلی متر | 250 میلی متر | 400 میلی متر |
- در قسمت بعدی رابطه میان میدان دید و ترکیب بندی توضیح داده شده است.
2. لنزهای واید
- ممکن است فکر کنید که هر لنزی با میدان دید باز حدود 63 درجه و بیشتر از آن لنز واید است.
- لنزهای واید دو مشخصه دارند که این دو مشخصه بر ترکیب بندی تاثیر میگذارد:
- میدان دید باز و استفاده از لنز واید یعنی مجبورید به سوژه نزدیک شوید تا سوژه تمام قاب را پر کند.
- همچنین لنزهای واید باعث میشوند که همیشه در عکسهایتان پسزمینه بیشتری داشته باشید.
- لنزهای واید عمق میدان را به ارمغان میآورند.
- از نکات بسیار مهم در لنزهای واید با استفاده از دیافراگم بسته می توانید عکس شارپ بگیرید.
- از نکات جالب توجه در لنزهای واید هنگامیکه بسیار به سوژه نزدیک میشوید پرسپکتیو سوژه به هم میریزد.
- با استفاده از همین نکته میتوانید عکسهای بسیار جذابی بگیرید.
- این نزدیک شدن به سوژه میتواند حالتهای احساسی شدید و عمیقی را برای بیننده به ارمغان بیاورد.
- از بهترین ویژگیهای لنزهای واید در ترکیببندی با این لنزها پسزمینه مورد توجه قرار میگیرد و محو نمیشود.
3. لنزهای تلهفتو
- لنزهای تله فتو میدان دید حدود 30 درجه یا کمتر از آن را دارند.
- لنز 85 میلیمتری بر دوربین لارج فرمت و لنز 50 میلیمتری بر دوربین هالف فریم تقریباً زاویههای نزدیکی را میدهند.
- لنزهای تلهفتو زاویه دید بسیار نزدیکی دارند.
- در عکاسی با این لنزها فضای زیادی برای اختصاص دادن به پسزمینه ندارید.
- این موضوع بهانهای خوب است تا هر چیزی که در پسزمینه قرار دارد را کنار بگذارید و با دیافراگم باز به عکاسی بپردازید.
4. لنزهای نرمال
- لنز نرمال با میدان دید حدود 55 درجه چیزی میان لنز واید و لنز تلهفتو است.
- این لنزها در پرسپکتیو اغراقی ایجاد نمیکنند و تصویر را دقیقاً مشابه همان چیزی که میبینید تحویل میدهند.
- دیگر نه از پسزمینههای با وسعت زیاد خبری هست و نه از دیتیل گرفتن با دیافراگم بسیار پایین.
- بسیاری از عکاسان مشهور بسیاری از عکسهای ماندگار خود را با لنزهای نرمال عکاسی کردهاند.
- هانری کارتیه برسون، معتقد بود برای رساندن حس واقعی در عکاسی مستند باید از زاویه دید واقعی نیز استفاده کرد.
تهیه شده توسط EXIF.ir
4/5 - (1 امتیاز)