آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

فاصله کانونی ، ترکیب بندی و میدان دید

فاصله کانونی ، ترکیب بندی و میدان دید بدانید

فهرست عناوین

لنزها چشم دوربین شما هستند. فاصله کانونی لنز ، زاویه و میدان دید مشخص می‌کند تا سوژه چگونه دیده شود. قطعاً هرکسی با عکاسی کمتر آشنایی نیز داشته باشد مفهوم لنز تله‌فتو و تفاوت آن با لنز واید را متوجه خواهد شد و یا با یک جستجوی کوچک در اینترنت متوجه این موضوع می‌شود. امروز می‌خواهیم کمی عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم. امروز ما به بررسی مفاهیم اولیه و پایه در رابطه با فاصله کانونی و میدان دید و ترکیب بندی می‌پردازیم.

1. فاصله کانونی به‌اندازه میدان دید مهم نیست

  • ۲ فاکتور برای تعیین میدان دید لنز وجود دارد:
  • الف) فاصله کانونی
  • ب) سنسور یا اندازه فیلم ما
  • میدان دید بسیار مهم‌تر از فاصله کانونی است.
  • زیرا به شما نشان می‌دهد که لنز شما تا چه منطقه‌ای را می‌تواند پوشش دهد.
  • میدان دید به ‌اندازه سنسور دوربین نیز بستگی دارد.
  • فاصله کانونی لنز عددی است که هیچ‌ گاه تغییر نمی‌کند.
  • در تعریف علمی فاصله کانونی فاصله‌ای است که از وسط لنز تا سنسور وجود دارد.

ب هم چند مثال عملی را بررسی می‌کنیم:

مثال ۱-لنز 50 میلی‌متری فیکس
  • یک لنز فیکس 50 میلی‌متری میدان دیدی حدود 47 درجه بر دوربین‌های لارج فرمت دارد.
  • میدان دید آن تقریباً چیزی شبیه به تصویری است که ما با چشم‌های خود می‌بینیم.
  • اما چه اتفاقی می‌افتد هنگامی‌که همین لنز 50 ملی متری فیکس را بر روی یک دوربین هالف فریم قرار می‌دهید؟
  • دوربین هالف فریم سنسور کوچک‌تری دارد به این معنا است که میدان دید با این دوربین چیزی حدود ۳۰ درجه است.
  • این دوربین زاویه دید را بسته‌تر می‌کند.
  • میدان دید کمتر به این معنا است که باید از سوژه دورتر شویم و هم‌چنین پرسپکتیو نیز تغییر خواهد کرد.
  • سوژه با این لنز بر روی بدنه‌ای با سنسور هالف فریم تصویری نزدیک به لنزهای تله‌ فتو ایجاد می‌کند.
  • برای زاویه‌ی دید 50 میلی‌متر در سنسورهای هالف فریم باید از فاصله کانونی حدود 31 میلی‌متر استفاده کنید.
  • تا زاویه دیدی حدود ۴۷ درجه بدهد.
  • لنزهای فیکس قابلیت تغییر میدان دید را ندارند برای تغییر میدان دید و فاصله کانونی باید از لنزهای زوم استفاده کرد.

لنز 50 میلی‌متری، دوربین لارج فرمت، لنز زاویه دیدی حدود 47 درجه داشته است.

 

لنز 50 میلی‌متری، دوربین هالف فریم، زاویه دیدی حدود 30 درجه

مثال ۲-لنز 21 میلی‌متری
  • این لنز یک لنز زاویه باز یا واید است.
  • این لنز میدان دید حدود 92 درجه ایجاد می‌کند و یک لنز فیکس است.
  • این لنز یک انتخاب بسیار مناسب برای عکاسی طبیعت و بنا است.
  • اگر این لنز را بر روی دوربین هالف فریم قرار دهید زاویه‌ای حدود 65 درجه ایجاد می‌کند.
  • این لنز همان لنز وایدی است که بر دوربین لارج فرمت زاویه باز بی‌نظیری می‌دهد.
  • ولی به دلیل سوار شدن بر سنسوری کوچک‌تر تاثیر این زاویه باز کمتر شده است.
  • این لنز زاویه‌ای شبیه به لنز 35 میلی‌متری بر روی دوربین لارج فرمت دارد.
  • برای به دست آوردن میدان دیدی شبیه به لنز 21 میلی‌متری بر دوربین لارج فرمت می‌توانید از لنز 14 میلی‌متری بر دوربین هالف فریم استفاده کنید.
فاصله کانونی ، ترکیب بندی و میدان دید بدانید

این عکس با لنز 14 میلی‌متری با دوربین هالف فریم گرفته‌ شده است. این لنز بر روی این دوربین میدان دیدی شبیه به لنز 21 میلی‌متری بر روی دوربین لارج فرمت دارد.

مثال ۳-لنز 16 میلی‌متری
  • لنز 16 میلی‌متری میدان دید حدود 107 درجه دارد ولی لنز 16 میلی‌متری فیش آی میدان دیدی حدود 180 درجه دارد.
  • هر دو این لنزها فاصله کانونی برابر باهم دارند ولی یکی از آن‌ها برای هدف دیگری ساخته‌ شده‌اند.
  • لنز 16 میلی‌متری برای مواقعی استفاده دارد که زاویه‌ای بسیار باز با انحرافات خطی کمی نیاز داریم.
  • می‌خواهیم خطوط تصویر ما حالت عادی خود را حفظ کنند و صاف باشند.
  • اما در لنز 16 میلی‌متری فیش آی هدف کاملاً متفاوت است و زاویه باز بیشتری با خطوط منحرف‌ شده می‌خواهیم.

در جدول زیر میدان‌ دیدهای رایج و فاصله کانونی ‌های رایج همراه با مقایسه آن‌ها در سه اندازه سنسور انجام ‌شده است:

زاویه دید واقعی  فاصله کانونی با زاویه دیدهای برابر فاصله کانونی 35 میلی متر
سنسور با ضریب ×2 سنسور با ضریب ×1.6
94 درجه 10 میلی متر 13 میلی متر 20 میلی متر
84 درجه 12 میلی متر 15 میلی متر 24 میلی متر
75 درجه 14 میلی متر 18 میلی متر 28 میلی متر
63 درجه 17 میلی متر 22 میلی متر 35 میلی متر
47 درجه 25 میلی متر 31 میلی متر 50 میلی متر
30 درجه 40 میلی متر 50 میلی متر 80 میلی متر
23 درجه 52 میلی متر 66 میلی متر 105 میلی متر
12 درجه 100 میلی متر 125 میلی متر 200 میلی متر
8 درجه 150 میلی متر 188 میلی متر 300 میلی متر
6 درجه 200 میلی متر 250 میلی متر 400 میلی متر
  • در قسمت بعدی رابطه میان میدان دید و ترکیب‌ بندی توضیح داده‌ شده است.

2. لنزهای واید

  • ممکن است فکر کنید که هر لنزی با میدان دید باز حدود 63 درجه و بیشتر از آن لنز واید است.
  • لنزهای واید دو مشخصه دارند که این دو مشخصه بر ترکیب ‌بندی تاثیر می‌گذارد:
  • میدان دید باز و استفاده از لنز واید یعنی مجبورید به سوژه نزدیک شوید تا سوژه تمام قاب را پر کند.
  • هم‌چنین لنزهای واید باعث می‌شوند که همیشه در عکس‌هایتان پس‌زمینه بیشتری داشته باشید.
  • لنزهای واید عمق میدان را به ارمغان می‌آورند.
  • از نکات بسیار مهم در لنزهای واید با استفاده از دیافراگم بسته می توانید عکس شارپ بگیرید.
  • از نکات جالب ‌توجه در لنزهای واید هنگامی‌که بسیار به سوژه نزدیک می‌شوید پرسپکتیو سوژه به هم می‌ریزد.
  • با استفاده از همین نکته می‌توانید عکس‌های بسیار جذابی بگیرید.
  • این نزدیک شدن به سوژه می‌تواند حالت‌های احساسی شدید و عمیقی را برای بیننده به ارمغان بیاورد.
  • از بهترین ویژگی‌های لنزهای واید در ترکیب‌بندی با این لنزها پس‌زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد و محو نمی‌شود.

این عکس با لنز 18 میلی‌متری بر روی دوربین هالف فریم گرفته‌شده است. در این ساختمان، درخت‌ها آب و انعکاس اشیا در آب بسیار شارپ است.

3. لنزهای تله‌فتو

  • لنزهای تله ‌فتو میدان دید حدود 30 درجه یا کمتر از آن را دارند.
  • لنز 85 میلی‌متری بر دوربین لارج فرمت و لنز 50 میلی‌متری بر دوربین هالف فریم تقریباً زاویه‌های نزدیکی را می‌دهند.
  • لنزهای تله‌فتو زاویه دید بسیار نزدیکی دارند.
  • در عکاسی با این لنزها فضای زیادی برای اختصاص دادن به پس‌زمینه ندارید.
  • این موضوع بهانه‌ای خوب است تا هر چیزی که در پس‌زمینه قرار دارد را کنار بگذارید و با دیافراگم باز به عکاسی بپردازید.

این عکس با لنز زوم 150-50 میلی‌متری بر روی فاصله کانونی 72 میلی‌متر گرفته‌شده است و با دوربین هالف فریم عکاسی شده است. دست‌های زن و بافت دست به‌خوبی مشخص است و پس‌زمینه خاصی در عکس مشاهده نمی‌شود.

4. لنزهای نرمال

  • لنز نرمال با میدان دید حدود 55 درجه چیزی میان لنز واید و لنز تله‌فتو است.
  • این لنزها در پرسپکتیو اغراقی ایجاد نمی‌کنند و تصویر را دقیقاً مشابه همان چیزی که می‌بینید تحویل می‌دهند.
  • دیگر نه از پس‌زمینه‌های با وسعت زیاد خبری هست و نه از دیتیل گرفتن با دیافراگم بسیار پایین.
  • بسیاری از عکاسان مشهور بسیاری از عکس‌های ماندگار خود را با لنزهای نرمال عکاسی کرده‌اند.
  • هانری کارتیه برسون، معتقد بود برای رساندن حس واقعی در عکاسی مستند باید از زاویه دید واقعی نیز استفاده کرد.
عکس با لنز 35 میلی‌متری، فاصله کانونی ، ترکیب بندی و میدان دید

عکس با لنز 35 میلی‌متری، یک لنز نرمال بر روی دوربین هالف فریم گرفته‌ شده است.

تهیه شده توسط EXIF.ir
 

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *