فهرست عناوین
شاید بسیاری از عکاسان با مفهوم کراپ کردن و با واژه آن مشکل داشته باشند. بسیاری از ما فکر میکنیم که کراپ کردن امری بسیار ساده است و میتوانیم هر عکسی را در هر ابعادی که خواستیم کراپ کنیم. ولی این تفکر اشتباه است، اگر در کراپ کردن نکاتی را رعایت نکنیم نهتنها عکس ما بهتر نمیشود، بلکه بهعکس خود آسیب میرسانیم و از جلوههای بصری عکس خود میکاهیم. پس برای کراپ کردن نیز قوانینی وجود دارد که در این مقاله ما به بررسی نکات اجمالی در رابطه با کراپ کردن میپردازیم.
کراپ کردن اگر بهجا و درست استفاده شود، یکی از بهترین روشها برای تأثیرگذارتر کردن بیان عکس است. هنگامیکه شما با لنزهای فیکس عکاسی میکنید بهنوعی دست شما بسته است و نمیتوانید بسیار در فاصله کانونی مانور دهید. کراپ کردن در عکاسی با لنز فیکس بسیار به کمک شما میآید. در بسیاری از مواقع ما بر اساس قواعد و اصول ترکیببندی عکس موردنظر خود را کراپ میکنیم و عکس کراپ شده از عکس اولیه بسیار جذابتر میشود. ولی بازهم به همین نکته برمیگردیم که ابتدا باید یک عکس را بسیار با دقت بررسی کرد و سپس بر اساس قواعد و اصول عکس را کراپ کرد.
اصول اولیه
- یکی از قوانین اولیهای که باید در عکاسی رعایت شود استفاده از خطوط عمودی و افقی صاف در عکس است.
- اگر در کادر خطی موازی با افق و یا عمود وجود دارد باید با لبههای کادر ما موازی باشد.
- اگر باکمی بیدقتی خط صاف را کج ثبت کردیم میتوانیم با کراپ کردن عکس خود را بهبود ببخشیم.
- بهتر است تا در زمان عکاسی توجه خود را به رعایت صاف بودن خطوط عمودی و افقی جلب کنیم.
- اگر دچار اشتباه شدیم میتوانیم با کراپ کردن و کمی جابهجا کردن عکس در نرمافزارهای مربوطه آن را تصحیح نماییم.
- در عکس بالا خط افق پشت سر سگ با جهت حرکت سر سگ هماهنگ است.
- اولین چیزی که باید در عکس خود بررسی کنید همین موضوع موازی بودن خطوط عمودی و افقی است.
- اگر این خطوط ایرادی دارند حتماً باید آن را اصلاح کنید.
- در بسیاری از دوربینها محورهایی وجود دارد که دارای تقسیمبندیهایی است که کار عکاسان را بسیار راحتتر میکند.
حذف محیط غیرضروری
بسیاری از عکاسان و بسیاری از شرایط عکاسی بهنوعی است که عکاس نمیتواند بیشازحد به موضوع نزدیک شود و یا زمان عکاسی آنقدر سریع و کم است که عکاس نمیتواند بهاندازه کافی به سوژه نزدیک شود به همین دلیل عکاس مجبور است از فاصلهای دور به عکاسی از سوژه بپردازد.
- عدم نزدیک شدن به سوژه به دلیل عدم توانایی عکاس و ناآگاهی او نیست بلکه شرایط اینگونه ایجاب میکند.
- از نمونههای این شرایط میتوان به عکاسی حیاتوحش و عکاسی مستند اشاره کرد.
- در عکاسی حیاتوحش بسیاری از حیوانات خطرناک هستند و عکاس نمیتواند به سوژه بسیار نزدیک شود.
- در عکاسی مستند اجتماعی نیز در برخی شرایط عکاس امکان نزدیک شدن به سوژه را ندارد.
- در عکس بالا عکاس از یک مارسمی خطرناک عکاسی کرده است و نمیتواند به مار نزدیک شود.
- به همین دلیل عکس خود را کراپ کرده است.
- در عکس بالا محیط اطراف مار، محیطی بیاستفاده است.
- عنصری در آن قرار نگرفته است و حذف این قسمت تأثیر بدی بر روی عکس نمیگذارد.
- پس حذف کردن این قسمت عکس را ناقص نمیکند.
- در عکس بالا عکاس با کراپ کردن عکس توجه مخاطب را به سوژه اصلی معطوف کرده است.
- در عکس بالا، عکاس عکسی که از یک انسان گرفته است را کراپ کرده است.
- چرا عکاس، عکس خود را کراپ کرده است؟
- در تصویر مرد شمعی در دست دارد و نگاه مرد نوع خاصی است که عکاس در نظر دارد تا نگاه مرد را موردتوجه قرار دهد.
- عکاس با کراپ کردن حس را بهصورت مرد و شمع معطوف کرده است.
- با این کار مخاطب حس سریعتری را از عکس دریافت میکند.
- همانطور که در رابطه با عکس بالا صحبت کردیم، عکاس با هوشمندی عکس خود را کراپ کرده است.
- در عکس بالا فضای منفی نقش اصلی را بازی میکند و نقش منفی موضوع اصلی عکس را به مخاطب رسانده است.
خطوط هدایتکننده
- یکی از بنیانهای اصلی عکاسی هدایت چشم بیننده به سمت موضوع موردنظر است.
- خطوط فرضی هستند که توسط آبجکتهای صحنه به وجود میآید و مخاطب را وادار میکند تا این خطوط را دنبال کند.
- در عکاسی مانند نقاشی قبل از عکاسی از سوژه باید به این فکر کنید که چگونه میخواهید عناصر خود را در کادر بچینید.
- برخی از عکاسان فکر میکنند ملزم به رعایت اصول و ترکیببندیها نیستند و خطای ترکیببندی در کار جایز است.
- این تفکر اشتباه است، عکس خوب عکسی است که دارای ترکیببندی مناسب و خوب باشد.
- ترکیببندی مناسب فقط با رعایت قواعد ترکیببندی ایجاد میشود.
- عکاس باید خطوط راهنما و ترکیببندیهای بسیار خوبی را در عکس خود ایجاد کند تا عکس در مخاطب تاثیر بگذارد.
- در عکس بالا، حرکت ساز نوازنده خط فرضی را ایجاد کرده است ولی در زاویهای مناسب با کادر قرار ندارد به همین دلیل عکاس با کراپ کردن هوشمندانه عکس را زیباتر کرده است.
نتیجهگیری
- در کل ویرایش عکس و کراپ کردن عکس، در پروسه بعد از عکاسی میگنجد.
- اگر شما یک عکاس مستند اجتماعی هستید نباید در عکسهای خود از ویرایشهای بسیار زیاد استفاده کنید.
- باید حد و مرز خود را در ویرایش بدانید.
- اگر عکاسی تم سورئالیسمی داشته باشد آنگاه میتوانید از انواع افکتها و دستکاریهای کامپیوتری استفاده کنید.
- برای نتیجهگیری بهتر در مقوله ویرایش عکس بهتر است تا ژانر عکاسی خود را تبیین کنید.
عکاس : Jeremie Schatz
تهیه شده توسط EXIF.ir