فهرست عناوین
عکاسی سیاهوسفید ژانر عکاسی موردعلاقه بسیاری از عکاسان حرفهای است و برخی عکاسان تازه کار این روش را روش عکاسی سخت میدانند. ولی باید گفت عکاسی سیاهوسفید سخت نیست بلکه میتوان با سیاهوسفید دیدن دنیا بسیار زیباتر اطراف خود را ثبت کنیم.
محبوبیت عکاسی سیاه و سفید
- نخستین ارتباطهای ما با جهان تکنولوژی سیاهوسفید و بوده، نخستین تلویزیونها سیاهوسفید بودند.
- همین مسئله باعث شده تا سیاهوسفید بودن حسی نوستالژیک در ما ایجاد کند.
- عکسهای سیاهوسفید میتوانند در کنار زیبا بودن عیوب کار ما را بهخوبی نمایان کنند.
- در عکاسی رنگی ما بارنگها میتوانیم قسمت اعظم تمرکز خود را به مخاطب برسانیم.
- در عکاسی سیاهوسفید ما عنصر رنگ را حذف کردهایم.
- باید بتوانیم توسط ترکیببندی بسیار خوب فقدان رنگ را جبران کنیم.
- خواهناخواه رنگبر روی سیستم فکری و ادراکی مخاطب تاثیر میگذارد و باعث جذب مخاطب میشود.
- باید بدانیم چگونه عکس سیاهوسفید بگیریم تا بتوانیم بسیار بر روی مخاطب تاثیر بگذارد.
عکاسان ماهر
- البته باید گفت که بسیاری از عکسهای تاثیرگذار تاریخ عکاسی سیاهوسفید هستند.
- حتی آنسل آدامز عکاس طبیعت، عکسهای طبیعت خود را سیاهوسفید میگرفت.
- او توانسته طبیعت پر از رنگ را سیاهوسفید به ما عرضه کرده ولی ما ساعتها غرق عکس او میشویم.
- اینجا است که آنسل آدامز از ترکیببندی توانسته بهترین بهره را ببرد.
- در عکاسی سیاهوسفید عکاس بهراحتی میتواند بر روی منظور اصلی خود تمرکز کند.
- همانطور که گفتیم بسیاری از عکاسان بزرگ تاریخ سیاهوسفید عکاسی میکردند.
- علاوه بر آنسل آدامز می توان به ادوارد وستون و هانری کارتیه برسون را نام برد.
- هانری کارتیه برسون فتوژورنالیست بزرگ فرانسوی عکسهای بسیار زیبایی را از دید سیاهوسفید ثبت کرد.
- هانری کارتیه معتقد بود عکاس خوب عکاسی است که بتواند با لنز نرمال عکسهای خود را بگیرد و از لنزهای دیگر برای عکاسی استفاده نکند.
- علت تمرکز برسون بر روی استفاده از لنز نرمال این است تا عکاس بتواند همان چیزی که بقیه میبینند را به ثبت برساند.
- همانطور که گفتیم با حذف رنگ عاملی که در عکاسی سیاهوسفید بسیار خودنمایی میکند ترکیببندی است.
چگونه به ترکیببندیهای خوب در عکس سیاهوسفید برسیم؟
- در ترکیببندی سیاهوسفید دو مرحله مهم است.
- یک مرحله ترکیببندی و یک مرحله بعد از عکاسی.
- در مرحله بعد از عکاسی؛ عکاس دست بازی دارد و میتواند هر کاری که دوست دارد بر روی عکس خود انجام دهد.
- نکته مهمی که وجود دارد این است که ما باید بر روی قسمت ترکیببندی بسیار تمرکز کنیم.
- برای شروع این مبحث میتوانیم بر روی یک عکس بررسی کنیم و از بررسی این عکس به نکاتی دست پیدا کنیم.
قایق چوبی، پترو آیسن، شیلی
- پترو آیسن یک دهکده کوچک در شیلی است که اکثر اوقات دارای آب و هوایی شرجی و مرطوب است.
- همچنین در این آبوهوا باران زیاد میبارد.
- همین آبوهوای شرجی باعث میشود تا در آسمان لایههای ابری زیادی به وجود آید.
- این لایههای ابری باعث ایجاد جلوه خاصی در عکس میشود.
- در قسمت پایین این عکس بهصورت رنگی ارائهشده است.
- در عکس رنگی ما میتوانیم یک محیط سرسبز بسیار زیبا را مشاهده کنیم.
- در عکس سیاهوسفید تمرکز اصلی ما بر روی قایق چوبی که در جلو کادر است جلب میشود.
چرا صحنه بالا در عکس سیاهوسفید بهتر است
کنتراست- در تصویر سیاهوسفید کنتراست شدید قایق و کنتراست کمتر پسزمینه باعث شده تا چشم در کادر چرخش داشته باشد.
- مخاطب بعد از دیدن قایق به سرعت بتواند آسمان را ببیند.
- در عکس رنگی سبزی و رنگ پسزمینه توجه ما را از قایق دور میکند.
- در عکس سیاهوسفید بافت چوب قایق بهخوبی نمایان است.
- مخاطب میتواند به راحتی بافت روی قایق را مشاهده کند.
- وجود عناصر در کادر عکسهای بالا باعث به وجود آمدن خطهای فرضی شده است.
- این خطها از سمت چپ چشم ما را به سمت راست بالای کارد هدایت میکند.
- اگر در عکس رنگی دقت کنید متوجه میشوید که رنگها تا حدودی این مسیر چشمی را مخدوش کرده است.
ساعت Chairman Mao، شانگهای، چین
- در عکس بالا شما یک ساعت قدیمی و عتیقه را مشاهده میکنید.
- عکاس ترجیح داده از این ساعت سیاهوسفید عکاسی کند و بسیار موفق هم بوده است.
- اما چرا تکنیک عکاسی سیاهوسفید توانسته در عکس بالا بهخوبی عمل کند؟
- در عکس بالا نمود اصلی عکس فرم دایره وار ساعت است.
- در واقع فاکتور اصلی و مهم در این تصویر همین فرم دایره است.
- همانطور که در عکس قبلی هم مشاهده کردید بافت میتواند در عکس سیاهوسفید بسیار به ما کمک کند.
- یکی از ویژگیهای یک عکس سیاهوسفید خوب نمایش بافت است.
- بدیهی است که در عکس سیاهوسفید فقدان رنگ باید با چیزی جبران شود.
- بافت میتوان جایگزین بسیار مناسبی برای رنگ باشد.
- در عکس بالا خطوط دست و نوع قرارگیری دست در گوشه کادر توانسته بهخوبی چشم را به سمت ساعت هدایت کند.
- عقربههای ساعت چشم مخاطب را به سمت چهره هدایت میکند.
- در عکس بالا مخاطب با نزدیک شدن به سوژه توانسته ترکیببندی بسیار سادهای را ایجاد کند.
- همین ترکیببندی ساده توانسته توجه مخاطب را بسیار جلب کند.
پرتره سیاه و سفید
- عکس بالا نمونه بسیار خوبی برای نمونه یک پرتره سیاهوسفید است.
- در عکس بالا از لنز 85 میلیمتری استفاده شده است.
- دوربین نیز دوربین فول فریم است.
- از دیافراگم 2.8 نیز استفاده شده است.
- عکس بالا با نور طبیعی گرفته شده است.
- اما چرا عکس سیاهوسفید بالا توانسته عکس خوبی باشد؟
- ارتباط چشمی در پرتره بالا بسیار زیاد است.
- سوژه با نگاه مستقیم به لنز توانسته مخاطب را به خوبی جذب کند.
- از چشم احساس اصلی به مخاطب انتقال مییابد.
- شاید با خود بگویید که در این عکس بافتی نمود ندارد.
- بافت صورت سوژه بسیار بر لطیف شدن عکس تاثیر گذاشته است.
- پوست روشن و چشمهای پررنگ در کنار زمینهای محو توانسته کنتراست بسیار زیبایی را به وجود بیاورد.
- همین ترکیب توانسته یک بالانس و تعادل در میان رنگ این پرتره ایجاد کند.
دوربین
- درگذشته فناوری عکاسی رنگی وجود نداشت.
- کاربر ناچار بود که از عکاسی سیاهوسفید برای بیان منظور خود استفاده کند.
- بعد از رشد تکنولوژی و ظهور فیلمهای رنگی دیگر کاربر حق انتخاب داشت.
- بعد از سالها رشد تکنولوژی توانست باعث ورود دوربینهای دیجیتال و SLR شد.
- در این دوربینها کاربر بهراحتی میتواند دوربین خود را بر روی حالت مونوکروم تنظیم کند.
- میتواند با فرمت RAW عکاسی کند.
نتیجهگیری
- عکاسی سیاهوسفید حوزه بسیار گستردهای است.
- بسیار صحبت در این باب وجود دارد ولی باید گفت که در عکاسی سیاهوسفید کنتراست بسیار مهم است.
- سعی کنید که اگر فرمت سیاهوسفید را برای عکاسی انتخاب میکنید به کنتراست موجود درصحنه بسیار توجه کنید.
- علاوه بر کنتراست، بافت نیز میتواند بسیار بر روی کیفیت عکس شما تأثیر بگذارد.
عکاس : Andrew S. Gibson تهییه شده توسط EXIF.ir
به این مطلب امتیاز دهید