Table of Contents
به معنای ساده لارج فرمت یعنی فیلمها و یا سنسور هایی با اندازه بزرگ، معمولاً دوربینهای فیلم خور با قطع بزرگ فیلمهایی در اندازههای 5×4 یا 10×8 میخورند؛ اما چرا دوربینهای قطع بزرگ بهترند؟ شاید این سوال برای بسیاری از شما پیشآمده باشد. دوربینهای قطع بزرگ از ابتدا قیمت بالاتری نسبت به دوربینهای معمولی داشتند. از دلایل بهتر بودن دوربین قطع بزرگ یا لارج فرمت این است که کیفیت عکس ما و وضوح عکس ما بسیار بیشتر میشود.
برای بررسی موضوع وضوح بیشتر در دوربینهای قطع بزرگ یک مثال از دوربینهای آنالوگ را بررسی میکنیم، برای به دست آوردن یک عکس 10×8 از دوربین 35 میلیمتری ما باید عکسمان را 8 بار بزرگتر کنیم، این عمل در سیستم چاپ سنتی با آگراندیسور انجام میشود و اگر نگاتیو ما 5×4 باشد باید دو بار آن را بزرگ کنیم. در کل نگاتیو بزرگتر تنهای رنگی بیشتر و دانههای گرین یا نویز کمتری نیز به ما میدهد.
دوربینهای نسل جدید
- دوربینهای نسل جدید در مفاهیم اولیه تقریباً شبیه به دوربینهای آنالوگ هستند.
- تقریباً همهچیز یکسان است فقط تفاوت در پیشرفتهتر شدن اجزا و تغییر کردن متریال است.
- در دوربینهای دیجیتال مفهوم قطع بزرگ یا لارج فرمت بسیار پیشرفت کرده است.
- افزایش کیفیت لنزها باعث شده که کیفیت عکسها نیز بهتر و بیشتر بشود.
- تفاوت دوربین های قطع بزرگ دیجیتال با دوربین های هالف فریم در اندازه سنسور دوربین است.
- اندازه سنسور دوربین قطع بزرگ ،بزرگتر از دوربین هالف فریم است.
- در تصاویر زیر مقایسه ای میان سنسور های دوربین ها انجام شده است.
- در تصویر زیر تفاوت میان عکس های گرفته شده با دوربین های هالف فریم و قطع بزرگ است.
- کادر مشکی رنگ محوطه ثبت شده توسط دوربین لارج فرمت است.
انواع دید در دوربینها
- در دوربینهای آنالوگ ما میتوانیم دو دسته از دوربینها را بررسی کنیم.
- دوربینهای ثابت و مسطح و دوربینهای دارای ریل.
- در تصویر زیر شما میتوانید این دو نوع دوربین را مشاهده کنید.
- هرکدام از این دوربینها فواید و معایبی دارند.
- همیشه انتخاب نوع دوربین به نیاز شما بستگی دارد.
- به این بستگی دارد که شما میخواهید چه نوع ژانر و نوع عکاسی را انتخاب کنید.
- اما همه دوربینها یک سری نقاط اشتراک دارند.
- مفاهیمی وجود دارد که تقریباً در تمام دوربینها آنالوگ لارج فرمت یکسان است.
- این موارد عبارتاند از:
- صفحه جلوی دوربین که لنز بر روی آن سوار میشود.
- قسمت وسط دوربین که حالت فنر مانند دارد و قابل انعطاف است.
- تفاوت این دو دوربین در همین قسمت فنردار دوربین است.
- در دوربینهای ثابت این فنر و یا رول فقط جلو و عقب میرود.
- در حالت ریل دار این فنر تغییر زاویه نیز میدهد.
- این قابلیت را بهوضوح میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.
دوربینهای قطع بزرگ ثابت
- زمانی که ما به عکاسی در مکانی دور میرویم و به دوربینی نیاز داریم که علاوه بر جمع و جور بودن سبک نیز باشد.
- به راحتی میتوانید با جلو و عقب بردن فنر فاصله میان لنز و فیلم را کم و زیاد کنید.
- بیشتر این دوربینها هنگام جمع شدن در یک جعبه جا میشوند.
دوربین های لارج فرمت انعطاف پذیر
- تفاوت میان این دوربین و دوربین ثابت در این است که این دوربین زاویه میگیرد.
- میتوانیم فنر را بچرخانیم و مسیر میان لنز و سطح حساس فیلم کاملاً قابل انعطاف است.
- کار کردن با این دوربین مهارت خاصی میخواهد.
- زیرا باید دقت کرد که این چرخشها به عکس ما خدشهای وارد نکند.
- معمولاً این دسته از دوربینهای ریل دار برای عکاسی صنعتی و استودیویی مناسب است.
- اگر شما در خانه یا استودیو خود از دوربین لارج فرمت انعطاف پذیر استفاده کنید قطعاً پیشنهاد بسیار مناسبی است.
- اگر برای عکاسی نیاز است که دوربین را جابهجا کنید قطعاً این دوربین گزینه مناسبی نیست.
- چون هم خود دوربین بسیار سنگین است و هم لوازم جانبی دوربین سنگین است.
انتخاب میان این دو گزینه ممکن است کمی سخت باشد ولی هر دوربین را باید بر اساس امکانات و شرایطی که ما قصد عکاسی در آن راداریم بستگی دارد.
انتخاب فرمت
- همیشه از ابتدای تاریخ عکاسی اندازه قطع فیلم و در دوربینهای دیجیتال اندازه حسگر، مسئله مهم بوده است.
- دوربینهای 35 میلیمتری دوربینهایی هستند که برای عکاسی و فیلمبرداری حرفهای استفاده میشوند.
- قابلیت بزرگنمایی با کیفیت بالا تا اندازه 24×20 را دارند.
- امروزه سنسورهای دوربینهای دیجیتال بسیار گسترده و متنوع هستند.
- حتی امروزه دوربین mirorless یا بدون آیینه نیز وارد بازار شده است.
- در این دوربینها تصویر مستقیم بر روی سطح دیجیتال میافتد.
کدام فرمت برای کار شما مناسب است؟
- انتخاب فرمت مناسب برای عکاسی و یا در دوربینهای آنالوگ انتخاب قطع فیلم به عوامل زیادی بستگی دارد.
- در بسیاری از تبلیغات دوربینها عاملی که بسیار مهم است و بیشتر به آن پرداخته میشود کیفیت تولید دوربین است.
- بسیاری از عکاسان آنالوگ کار، دوربینهای 10×8 را ترجیح میدهند.
- این انتخاب به دلیل نگاتیو بزرگتر و قابلیت چاپ باکیفیت بهتر و اجرای تکنیکهای مختلف بر روی نگاتیو است.
- اما عکاسان که با دوربینهای آنالوگ عکس صنعتی میگرفتند فرمت 5×4 را ترجیح میدادند.
- زیرا زاویه بازتری به آنها میداد و برای اکثر لنزها قابلدسترس بود و استفاده از آن نیز آسانتر بود.
- در دوربین های دیجیتال نیز عکاسان حرفه ای قطعا دوربین های لارج فرمت را ترجیح می دهند.
- معمولاً قیمت دوربینها بر اساس کیفیت آنها و گاهی اوقات بر اساس کمپانی سازنده و اعتبار برند، تعیین میشود.
- معمولاً دوربینها با فرمت 10×8 گران قیمتتر هستند و لنزهای این دوربینها نیز کمیاب است.
فرمت چندگانه
شاید پیش خود فکر کنید که برای عکاسی با این دوربینهای آنالوگ باید دو نوع متفاوت دوربین را تهیه کرد که تهیه کردن هرکدام نیز بسیار هزینهبر است ولی نیاز نیز شما برای هر نوع عکاسی یک دوربین مجزا تهیه کنید. شما میتوانید دوربین خود را با روشهای متفاوت هماهنگ کنید.
- شما میتوانید لنزهای مختلف را بر اساس بدنه خود تعویض کنید.
- برای کارکرد بیشتر دوربین و استفاده از دوربین در همه شرایط میتوانید از دوربینها با قطع فیلم کوچکتر استفاده کنید.
- بعضی از دوربینهای آنالوگ قابلتبدیل هستند و بسیار استادانه درستشدهاند و قابلیت تغییر فرمت را نیز دارند.
- برای این تبدیل فرمت میتوانید از فیلمهای سایز 120 استفاده کنید. بعضی از برندهای دوربینهای View Camera دوربینهایی ساختهاند که به شما اجازه میدهد که از فیلمهای 120 بر روی دوربین 35 میلیمتری استفاده کنید.
انتخاب تجهیزات
- سازندگان دوربینهای عکاسی هر روز تجهیزات جدیدی را وارد بازار میکنند.
- در واقع امروزه تجهیزات عکاسی جز لاینفک عکاسی است.
- بسیاری از عکسهای خوب با تجهیزات عالی گرفته میشود.
- تجهیزات زیادی وجود دارد تا هنگام عکاسی تشخیص دهیم کدام سرعت شاتر یا کدام ایزو برای عکاسی مناسب است.
- همچنین ابزاری که بسیار مورداستفاده عکاسان، بهویژه هنگام عکاسی آنالوگ، است نورسنج میباشد.
- نورسنج ابزار بسیار مفیدی در تعیین مقدار دقیق نور است.
- به راحتی شما با استفاده از آن بهترین اعداد را برای تنظیمات عکس خود انجام میدهید.
حرکت
- معمولاً استفاده از دوربینهایی با لنزهای ثابت(فیکس)، در عکاسی درحرکت کمی مشکل ساز است.
- لنز ثابت کمی دست و پای عکاس را درحرکتهای سریع میبندد.
- هنوز بسیاری از عکاسان حرفهای لنزهای ثابت را به لنزهای زوم ترجیح میدهند و بیشک این انتخاب بیدلیل نیست.
- دوربینهای آنالوگ لارج فرمت ، قابلیتهای زیادی در تغییر فاصله میان لنز و بدنه را دارند.
- امکان حرکت در راستای افقی و عمودی و بسیاری قابلیتهای دیگر را فراهم می کنند.
- با استفاده از این دوربینها میتوانید عکسهای بسیار جالبی بگیرید.
- عکسهایی که پرسپکتیوهای بسیار متفاوت و اغراق شدهای دارند.
- عکسهایی با کیفیت بالا و عمق میدانهای متفاوت.
چرخش و شیب دادن به دوربین
در قسمت زیر مبانی اولیه کار کردن با دوربین و نحوه چرخش آن توضیح دادهشده است.
1.بالا بردن و پایین آوردن
- ماهیت این حرکت درواقع بالا یا پایین آوردن لنز یا قطع فیلم است.
- حرکت هرکدام از بخشها تاثیر متفاوتی بر روی عکس نهایی ما میگذارد.
- هنگامیکه قطع فیلم بالا یا پایین میرود عکس در جهت مخالف زمانی حرکت میکند که لنز بالا و پایین میرود.
2.تغییر مکان
- گاهی اوقات لغزش نیز نامیده میشود.
- حرکت فیلم یا لنز بهصورت افقی، به صورتی که محور لنز و فیلم بر هم عمود هستند.
3.چرخش
- به این معناست که فیلم و لنز را بر یک محور بالا یا پایین، چپ و راست ببریم.
- چرخاندن و عمل چرخش برای به دست آوردن عکسهایی با اغراق در محور افقی بسیار مناسب است.
4.شیب
- دو مفهوم شیب و چرخش به یکدیگر وابستهاند و برای تغییر عمق میدان بسیار کاربردی است.
- از این حالات و حرکات میتوان بسیار استفاده کرد.
- با به کارگیری آنها در موقعیت مناسب عکسهایی با خلاقیت بالا گرفت.
کنترل پرسپکتیو عمودی
- این تکنیک زمانی موثر و کاربردی است که شما از یک ساختمان بلند در زاویه پایین عکاسی میکنید.
- برعکس این موضوع زمانی میشود که دوربین در بالای ساختمان است.
- از بالای ساختمان عکسی به سمت پایین گرفته میشود.
- در واقع خطهای عمودی در تصویر به یک سمت میروند.
- اگر بخواهیم این خطای تصویری را با کمک دوربین برطرف کنیم.
- باید به صورت موازی با سوژه به دوربین کمی شیب بدهیم تا تصویر درستی به دست بیاید.
کنترل پرسپکتیو افقی
- این مسئله در عکاسی بنا و عکاسی از محصولات بسیار پر استفاده است.
- دوربین ما با زاویه مانند تصویر زیر، از جسم ما قرار دارد.
- با گرفتن این عکس در این زاویه نا خودآگاه قسمتی از جزئیات را در آخرین عنصر، از دست میدهیم.
- برای برطرف کردن این مسئله دوربین لارج فرمت خود را به صورت موازی با جسم میچرخانیم.
- لنز و سطح فیلم را به صورت موازی بالا و پایین قرار میدهیم.
- بعد از انجام این مراحل تصویری با زاویه درست و جزئیات از اولین عنصر تا آخرین عنصر به ما داده میشود.
تغییر زاویه دوربین بهصورت عمودی
- اگر موضوع دقیقاً در کادر شما نیست و قسمت از موضوع در کادر شما قرار ندارد.
- شما میتوانید با بالا و پایین کردن دوربین بهترین تصویر را ضبط کنید.
تغییر زاویه دوربین بهصورت افقی
- اگر قسمتی از موضوع شما، مانند تصاویر زیر در کادر شما نیست.
- میتوانید قسمت لنز یا قسمت فیلم را به صورت افقی حرکت دهید تا به بهترین کادر برسید.
عمق میدان
- چگونه عمق میدان را در دوربین لارج فرمت کنترل کنیم؟
- هنگامی که میخواهیم به بالاترین میزان عمق میدان از جلو تا عقب سوژه برسیم به صورت زیر عمل میکنیم.
- استفاده از چرخش و شیب دادن به دوربین باعث میشود که ما به بهترین عمق میدان دست پیدا کنیم.
- با استفاده از قابلیت چرخش میتوانیم عکسهایی بگیریم که در مرکز بسیار درخشان هستند.
- وضوح لبههای تصویر کمی کمتر از مرکز تصویر است.
- هر چه عمق میدان کمتر باشد قطعاً اندازه دایره ایجاد شده نیز بیشتر و سطح مقطع دایره بزرگتر است.
- با استفاده از قابلیت چرخش و شیب میتوان عکسهای بسیار متفاوتی گرفت.
عکسهای کلوز آپ (زاویه نزدیک)
- دوربینهای قطع بزرگ این قابلیت را فراهم میکند که عکسهای ماکرو یا زاویه بسته باکیفیت بسیار خوبی بگیریم.
- بیشتر دوربینهای آنالوگ لارج فرمت به بزرگنمایی 1:1 با لنز 210 میلیمتری دست پیدا میکنند.
- بعضی مواقع کم و زیاد کردن فاصله کانونی نتایج جالبی در عکاسی ماکرو ایجاد میکند.
دوربین قطع بزرگ
- ماهیت دوربین قطع بزرگ، چه در سیستم آنالوگ و چه در سیستم دیجیتال یکی است.
- در واقع دوربینهای لارج فرمت به ما زاویه بازتری میدهند.
- از نظر کیفیت بسیار بالاتر از دوربینهای هالف فریم هستند.
- همیشه این دوربینها به ما امکانات بیشتر برای عکاسی میدهند.
تهیه شده توسط EXIF.ir
یکی از سوالاتمو بالاخره جواب گرفتم