آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

20 تکنیک ترکیب بندی که عکس‌های شما را بهتر می‌کند

20 تکنیک ترکیب بندی که عکس‌های شما را بهتر می‌کند

فهرست عناوین

 

هزاران راه برای رسیدن به ترکیب‌بندی خوب وجود دارد. می‌توانیم قانون مشخصی برای دست‌یابی به یک ترکیب‌بندی خوب را مشخص کنیم ولی راه‌هایی وجود دارد که رسیدن به ترکیب‌بندی خوب را آسان‌تر می‌کند. در این مقاله به بررسی 20 تکنیک ترکیب بندی برای رسیدن به ترکیب‌بندی بهتر پرداخته ‌شده که با قوانین ساده شروع می‌شود و به قوانین و روش‌های کمی سخت‌تر می‌رسد.

مفهوم ترکیب بندی

  • در ابتدای کار و قبل از شروع کردن باید معنای کلمه ترکیب‌بندی را بدانیم.
  • ترکیب‌بندی در واقع علم چگونگی چیدمان عناصر در کادر برای به دست آوردن تصویر زیباتر است.
  • در این لیست روش‌هایی وجود دارد که شاید شما ناخودآگاه از آن‌ها استفاده می‌کردید.
  • روش‌هایی وجود دارد که در بسیاری از عکس‌ها و حتی تابلوهای نقاشان بزرگ برای ترکیب‌بندی استفاده می‌شده است.

1. قانون قسمت سوم

  • قانون قسمت سوم یا یک سوم یکی از ساده‌ترین قانون‌ها و تکنیک ترکیب بندی است.
  • در عین‌ حال زیباترین عکس‌ها را به ما می‌دهد.
  • برای دست‌یابی به این روش باید قاب را به 9 مستطیل تقسیم کنید.
  • برای این کار باید دو خط افقی و دو خط عمودی در صفحه ترسیم نمایید.
  • بسیاری از کمپانی‌های دوربین سازی این ویژگی را در منظره یاب یا صفحه ‌نمایش خود قرار می‌دهند.
  • به ‌صورت پیش‌فرض این خطوط را نمایش می‌دهند.
  • پس از تقسیم‌بندی کادر خود باید بدانید که عناصر را در کجای کادر قرار بدهید.
  • در قانون قسمت سوم بهتر است تا عناصر اصلی را در مربع‌های وسط کادر قرار بدهید.

  • در عکس بالا درخت‌های بزرگ و اصلی در سمت راست کادر و در قسمت وسط کادر قرار دارند.
  • درخت‌های کوچک در سمت چپ کادر قرار دارند.

  • در عکس بالا عکاس با دقت تمام عناصر موجود را در مربع‌های فرضی جا داده است.
  • برج‌ها در وسط کادر، میدان در قسمت چپ در پایین و قسمت نورانی‌تر شهر در وسط و سمت راست جا داده شده‌اند.

2. قانون تقارن و عناصر در وسط کادر

  • یکی دیگر از راه‌های رسیدن به تکنیک ترکیب بندی خوب قرار دادن موضوع اصلی دقیقاً در وسط کادر است.
  • در این قانون هنگامی‌که موضوع اصلی را در وسط کادر قرار دهید ممکن است میان عناصر تقارن نیز ایجاد شود.

  • در عکس بالا موضوع اصلی یک پل است که لامپی در وسط کادر قرارگرفته است.
  • معمولاً در موضوع‌هایی که وابسته به معماری و دست‌ساخته‌های انسانی باشد موضوع تقارن نیز دیده می‌شود.

  • در عکس بالا عکاس هم از قانون تقارن و هم از قانون قسمت سوم استفاده کرده است.
  • تا بهترین جای ممکن برای قرار دادن سوژه اصلی ،یعنی درخت را پیدا کند.

3. زیبایی‌های پیش‌زمینه و عمق

  • معمولاً در طبیعت توجه کردن به‌پیش زمینه و ایجاد عمق در عکس به تکنیک ترکیب بندی کمک شایانی می‌کند.
  • با تفکیک پیش‌زمینه و پس‌زمینه و توجه به فوکوس بودن موضوع در پیش‌زمینه می‌توان به عکسی سه‌بعدی دست‌یافت.

  • عکاس با دقت بر تخته‌سنگ‌ها در جلوی کادر و جدا کردن پیش‌زمینه و پس‌زمینه توانسته در عکس عمق ایجاد کند.

  • در عکس بالا ،جسم فلزی جلوی کادر تنها چند قدم با عکاس فاصله داشته است.
  • عکاس با جابه‌جایی به‌راحتی می‌توانسته این عنصر را حذف کند اما از این عنصر به‌خوبی استفاده کرده است.
  • با قرار دادن آن در پیش‌زمینه و ایجاد عمق عکس خود را بهتر کرده است.

4. قاب‌بندی

  • در این تکنیک ترکیب بندی از یک قاب در درون عکس خود استفاده می‌کنید.
  • معمولاً در عکاسی از بناهای سنتی ،بناهایی که طاق‌های دوار دارند برای این تکنیک عکاسی بسیار مفید است.

  • در عکس بالا عکاس تصویر خود و سوژه اصلی خود را درون یک قاب دیگر که متعلق به بنا است قرار داده است.
  • برای قاب‌بندی عناصر حتماً نیاز به استفاده از قاب‌های معماری نیست.
  • در عکس پایین عکاس برای قاب‌بندی عکس خود از تنه درخت کمک گرفته است.
  • عکاس با قرار دادن تنه درخت در قسمت راست کادر به‌خوبی توانسته ترکیب‌بندی مناسبی را ایجاد کند.
  • در این صحنه هم‌چنین با توجه کردن بر روی پیش‌زمینه عکاس عمق را به ترکیب‌بندی افزوده است.
  • استفاده از قاب در عکس یا به عبارتی قاب‌بندی سوژه چهارچوبی ندارد.
  • با استفاده از خلاقیت می‌توان از هر عنصری برای قاب‌بندی استفاده کرد.

5. خطوط هدایت‌کننده

  • خطوط هدایت‌کننده نقش بسیار مهمی در تکنیک ترکیب بندی دارند.
  • این خطوط باعث می‌شود تا نگاه مخاطب به سمت موضوع اصلی هدایت شود.

  • در عکس بالا برج ایفل در مرکز کادر قرار دارد.
  • عکاس با دقت توانسته از بافت سنگ‌فرش‌ها استفاده کند.
  • چشمان مخاطب را به سمت موضوع اصلی یعنی برج ایفل هدایت کرده است.
  • هم‌چنین عکاس از بافت‌های موجود در زمین نیز استفاده کرده است.

  • خطوط هادی و هدایت‌کننده حتماً نباید مستقیم باشند و مسیر صافی را طی کنند.
  • در عکس بالا خطوط هدایت‌کننده به‌صورت اریب در کادر قرارگرفته‌اند.
  • بازهم چشم مخاطب را به سمت موضوع اصلی هدایت می‌کنند.

6. قطرها و مثلث‌ها

  • مثلث‌ها همیشه به‌عنوان ترکیب‌های پرتحرک شناخته‌ شده‌اند.
  • در استفاده از مثلث در تکنیک ترکیب بندی باید بسیار با احتیاط عمل کنید.
  • استفاده از مثلث در ترکیب‌بندی باعث به وجود آمدن انرژی زیادی در کادر می‌شود.
  • علت این انرژی وجود زاویه‌های تند در مثلث است.
  • می‌توانید از قطرهای مثلث در ترکیب‌بندی خود استفاده کنید.

  • در عکس بالا ما تعداد زیادی از مثلث‌ها و قطرهای را مشاهده می‌کنیم.
  • در کل پل‌ها همیشه می‌توانند برای ما ترکیب‌های مثلثی را درست کنند.
  • به‌عکس دقت کنید که چگونه تمام خطوط و مثلث‌های در عکس به یک نقطه توجه ختم شده‌اند.

  • در عکس بالا شما می‌توانید قطرها و مثلث‌های زیادی را مشاهده کنید.
  • در عکس بالا عکاس به این ساختمان‌های معمولی با زاویه‌ای متفاوت نگاه کرده است.
  • عکاس با پایین آوردن سطح دید خود باعث شده است تا مثلث درون کادر بهتر دیده شود.

7. بافت‌ها

  • بافت‌ها به‌ صورت طبیعی در اطراف ما وجود دارند و ما فقط باید با دقت نگاه کنیم و آن‌ها را کشف کنیم.
  • در بناهای معماری بافت‌ها به‌کرات مشاهده می‌شوند.

  • در عکس بالا عکاس از بافت سنگ‌فرش‌ها استفاده کرده است.

  • در عکس بالا عکاس از دو تکنیک ترکیب بندی استفاده کرده است.
  • تکنیک اول توجه به بافت‌های موجود در زمین و دیوارها است.
  • تکنیک دوم استفاده از قاب‌بندی است که عکاس مرد را درون قابی در تصویر قرار داده است.

8. استفاده از اعداد فرد

  • در این تکنیک ترکیب بندی باید عناصری را که تعدادشان فرد است را انتخاب کنید و از آن‌ها عکاسی کنید.
  • این عناصر فرد می‌تواند هر چیزی باشد.
  • فرد بودن عناصر باعث می‌شود تا مخاطب توجه اش را به تمام عناصر موجود در کادر جمع کند.
  • استفاده از عناصر زوج باعث می‌شود تا تقارن حواس مخاطب را پرت کند.

  • در عکس بالا عکاس با استفاده از طاق‌ها عکس خود را قاب کرده است.
  • سه مغازه را در کادر خود قرار داده است تا از عدد فرد استفاده کند.
  • توجه مخاطب را به تمام جهات عکس جلب کند.

  • در عکس بالا عکاس به‌کلی قانون استفاده از اعداد فرد را شکسته است.
  • از قانون تمرکز بر روی پیش‌زمینه استفاده کرده است.

9. قاب را پرکنید

  • با استفاده از این تکنیک ترکیب بندی می‌توانید موضوع اصلی خود را وسط کادر قرار دهید.
  • تمام کادر را با سوژه اصلی خود پرکنید تا تمام حواس مخاطب را به سمت سوژه اصلی معطوف کنید.

  • در عکس شیر که در سمت چپ قرار دارد تمام توجه مخاطب به حیوان که تمام کادر را پرکرده است جلب می‌شود.
  • در این عکس بریده شدن لبه‌ها به‌عکس آسیبی نمی‌رساند.
  • به دلیل این‌که موضوع ما دارای جزئیات است و این جزئیات می‌تواند به‌خوبی مخاطب را جلب کند.
  • عکاس با قرار دادن فضای منفی کم در اطراف ساختمان بازهم از این قانون به‌خوبی استفاده کرده است.

10. از فضای منفی استفاده کنید

  • همان‌طور که تا به ‌حال از نوع استفاده از فضای مثبت در کادر سخن گفته شد.
  • به همان اندازه که باید به فضای مثبت اهمیت بدهیم باید به فضای منفی نیز اهمیت بدهیم.
  • در عکاسی با توجه به فضای منفی و تمرکز بر روی آن ما می‌توانیم عکس‌های مینیمال بگیریم.

  • عکس بالا مثال بسیار خوبی برای استفاده از فضای منفی است.
  • در عکس بالا عکاس با قرار دادن فضایی برای نفس کشیدن باعث شده است تا مجسمه بهتر دیده شود.

11. ساده کردن و عکاسی مینیمال

  • در تکنیک ترکیب بندی قبل از استفاده از فضای منفی در عکس سخن گفتیم.
  • در این تکنیک ما می‌خواهیم به یک ژانر عکاسی با توجه به‌سادگی و خلاصه گرایی اشاره‌کنیم.
  • حتماً واژه مینیمال به گوشتان خورده است.
  • در این ژانر از عکاسی توجه عکاس به‌سادگی هر چه بیشتر عناصر موجود در کادر است.

  • در عکس بالا عکاس با استفاده از لنز ماکرو بر سوژه اصلی زوم کرده است و تمام جزئیات اطراف آن را حذف کرده است.

  • در عکس بالا نوع دیگری از عکاسی مینیمال را مشاهده می‌کنیم.
  • در این نوع از عکاسی ،عکاس با کمتر کردن عناصر موجود در کادر توجه مخاطب را عنصرهای موجود جلب می‌کند.

12. جدا کردن سوژه

  • در این تکنیک ترکیب بندی باید از عمق میدان کم و دیافراگم باز استفاده شود تا سوژه اصلی از زمینه جدا شود.
  • این تکنیک در عکاسی پرتره بسیار مؤثر است.

  • در عکس بالا عکاس برای جلب‌توجه مخاطب بر روی صورت گربه از دیافراگم 3.5 استفاده کرده است.
  • همان‌طور که می‌بینید پشت زمینه به‌صورت کامل محو شده و توجه اصلی بر روی صورت گربه است.
  • این تکنیک ترکیب بندی بسیار کاربردی است و برای عکاسی از قطرات آب بسیار کاربردی است.

13. زاویه دید خود را عوض کنید

  • سعی کنید همه عکس‌های خود را در سطح و در زاویه چشم خود نگیرید.
  • بالای یک برج بروید و از زاویه دیدی متفاوت عکاسی کنید.

  • در عکس بالا عکاس با تغییر دادن زاویه دید خود توانسته در عکس تمام ساختمان‌های اطراف برج ایفل را مشاهده کند.
  • دیگر از زاویه تکراری روبرو از برج ایفل عکاسی نکند.
  • این زاویه دید قطعاً بسیار خاص‌تر است.

  • بعضی‌اوقات تغییر زاویه دید یعنی این‌که در شرایطی قرار بگیرید که تاکنون در آن شرایط نبوده‌اید.
  • در عکس بالا عکاس خود درون رودخانه ایستاده است.
  • با قرار دادن دوربین روی سه‌پایه و پایین آوردن آن از سطح معمول توانسته عکس خاصی از رودخانه ثبت کند.

14. از ترکیب‌های رنگی خاص استفاده کنید

  • معمولاً طراحان گرافیک،طراحان لباس و هنرمندان از ترکیب‌ها و قانون‌های رنگی استفاده می‌کنند.
  • به‌عنوان عکاس و هنرمند می‌توانید از این تکنیک ترکیب بندی و توجه به رنگ‌های مکمل و متضاد عکس بگیرید.

  • شما در عکس بالا چرخه رنگ‌ها را مشاهده می‌کنید که بهتر است آن را ذخیره کنید و همیشه همراه خود داشته باشید.
  • در چرخه رنگ رنگ‌هایی که روبروی یکدیگر قرار دارند مکمل یکدیگرند.
  • به‌عنوان یک عکاس شما می‌توانید از رنگ‌های مکمل در عکس‌های خود استفاده کنید.

  • در عکس بالا عکاس از رنگ‌های آبی و زرد استفاده کرده است.

  • در چرخه رنگ ،رنگ‌های قرمز و آبی مکمل یکدیگرند و در روبروی هم قرار دارند.
  • عکاس با استفاده از این دورنگ در عکس بالا توانسته به‌خوبی از این تکنیک استفاده کند.
  •  شب‌ها که چراغ‌های مختلف بارنگ‌های متفاوتی روشن می‌شوند بهترین زمان برای ثبت این تکنیک ترکیب بندی است.

15. قانون فاصله-محیط

  • قانون فاصله ازاین‌قرار است که اگر عنصری در کادر دارید که این عنصر در کادر حرکتی رو به‌ جلو دارد نباید محیط جلوی عنصر را ببندید و باید فضایی در جلوی کادر قرار بدهید تا حرکت رو به ‌جلو عنصر را نشان دهد.

  • در عکس بالا عکاس با قرار دادن کشتی در جای مناسب و باز گذاشتن فضای جلوی آن حرکت کشتی را به مخاطب القا کرده است.

  • در عکس بالا عکاس برای نشان دادن شور و هیجان در محیط عکس سمت راست کادر را باز گذاشته است تا نظر مخاطب به فضای بیرونی جلب شود و به آن سمت حرکت کند.

16. قانون چپ به راست

  • در این تکنیک ترکیب بندی که بیشتر برای راه رفتن انسان‌ها ضروری است.
  • شما می‌توانید با باز گذاشتن یک سمت کادر حرکت سوژه را از راست به چپ یا از چپ به راست نشان دهید.

  • در عکس بالا زن به همراه سگ خود از سمت چپ تصویر به سمت راست در حال حرکت است.
  • عکاس از قانون قاب‌بندی استفاده کرده است و با استفاده از درخت‌ها یک قاب برای عکس خودساخته است.

17. ایجاد تعادل میان عناصر کادر

  • در قانون اول ما به لزوم استفاده از نقاط طلایی و تقسیمات طلایی اشاره کردیم.
  • در این تکنیک ترکیب بندی ما در این رابطه مورد دیگری اضافه خواهیم کرد.
  • هنگامی‌که از تقسیم‌بندی طلایی در کادر خود استفاده می‌کنید باید توجه کنید که میان عناصر شما تعادلی برقرار باشد.
  • اگر عنصری بزرگ در سمت راست تصویر دارید ،به‌مثابه آن باید عنصری در سمت چپ تصویر نیز قرار دهید.
  • حال این عنصر می‌تواند کوچک‌تر باشد.

  • می‌توانید از قانون اعداد فرد و استفاده از فضای خالی نیز در این تکنیک استفاده کنید.

  • در عکس بالا از همه این قوانین در یک عکس استفاده‌شده است.
  • عکاس با قرار دادن برجی در انتهای کادر و چراغ‌برقی در جلوی کادر تعادل را میان ناصر برقرار کرده است.
  • از فضای منفی آسمان به‌خوبی استفاده کرده است و تعداد سه عنصر را میان تیز چراغ‌برق و برج قرار داده است.

18. مجاورت

  • تکنیک ترکیب بندی مجاورت یکی از تکنیک‌های بسیار مهم در عکاسی است.
  • در این تکنیک عکاس دو یا چند عنصر را در کنار هم قرار می‌دهد.

  • در عکس بالا ما تعداد زیادی کتاب‌ها و پوسترها را در یک عکس و در یک خیابان کنار هم مشاهده می‌کنیم.
  • همین مجاورت باعث زیباتر شدن عکس شده است.

  • در عکس بالا عکاس به‌درستی از تکنیک مجاورت استفاده کرده است.
  • عکاس یک اتومبیل قدیمی را در جلوی یک کافه قرار داده و با فیلتری مناسب از آن‌ها عکاسی کرده است.
  • این هماهنگی و هم‌خانواده بودن عنصرها نوعی مجاورت محسوب می‌شود.

19. مثلث طلایی

  • مثلث طلایی بسیار شبیه به قانون تقسیمات طلایی است.
  • در این تکنیک شما باید مثلث‌هایی در کادر به وجود بیاورید که همه این مثلث‌ها در یک نقطه از عکس به هم می‌رسند.
  • در این تکنیک ترکیب بندی کادر به مثلث‌های کوچک و بزرگی تقسیم می‌شود.
  • تمام عناصر مهم کادر به ترتیب اهمیت باید در این مثلث‌ها قرار بگیرند.

  • در عکس بالا نورهای ماشین‌ها در ترافیک توانسته به‌خوبی در مثلث‌های طلایی قرار بگیرد.
  • همه توجه مخاطب را به یک نقطه جلب کند.

  • در عکس بالا هم تمام مثلث‌ها توجه مخاطب را به سمت برج ایفل جلب کرده‌اند.

20. تناسب طلایی

  • تناسب طلایی درواقع از یک فرمول ریاضی به دست می‌آید که بهترین روش در ترکیب موفق عناصر است.

  • اما منظور از این فرمول ریاضی چیست؟
  • در این تکنیک کادر به مستطیل‌هایی تقسیم می‌شود.
  • در واقع از این مستطیل‌ها یک ‌شکل حلزونی مانند به دست می‌آید که به آن حلزون فیبوناچی نیز می‌گویند.
  • چگونه از نسبت طلایی در طراحی خود استفاده کنید؟
  • استفاده از تکنیک ترکیب بندی نسبت طلایی بسیار آسان‌تر از آن چیزی است که به ذهنتان می‌رسد.
  • روش‌های و تکنیک‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید به‌سرعت تخمینی از این نسبت در لی‌اوت کار خود داشته باشید.
  • اگر با قانون یک‌سوم آشنا باشید می‌توانید سطح را به سه قسمت مساوی در جهت افقی و عمودی تقسیم کنید.
  • نقاط تقاطع همان نقاط کانونی هستند.

  • عکاسان برای داشتن یک ترکیب‌بندی جذاب، معمولاً سوژه اصلی را در این خطوط تقاطع قرار می‌دهند.

  • قوانین ارایه‌ شده مجموعه‌ای از کامل‌ترین تکنیک ترکیب بندی است که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

منبع : Petapixel

تهیه شده توسط EXIF.ir

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

۱ دیدگاه در “20 تکنیک ترکیب بندی که عکس‌های شما را بهتر می‌کند

  1. باران گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *