آموزشی, بلاگ تخصصی اگزیف

فوکوس دستی در عکاسی خیابانی و راهنمای تسلط به تنظیم دستی فوکوس

فوکوس دستی در عکاسی خیابانی و راهنمای تسلط به تنظیم دستی فوکوس

فرض کنید در یک روز دل‌انگیز بهاری برای عکاسی به بیرون رفته‌اید. سوژه‌ای جالب جلوی چشم شما ظاهر می‌شود اما شما نمی‌توانید به‌سرعت روی سوژه فوکوس کنید و درنهایت فرصت عکاسی از سوژه را از دست می دهید. اما تا به‌ حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که چرا فوکوس دستی را انتخاب نمی‌کنید؟ در این مقاله به بررسی انواع روش‌های فوکوس دستی و تنظیم فاصله کانونی می پردازیم.

 

لنزهای فیکس(فاصله کانونی ثابت)

  • قبل از اینکه بخواهیم فواید فوکوس دستی را بیان کنیم باید در مورد لنزهای فیکس صحبت کنیم. دلیل اینکه لنزهای فیکس به یک عضو اصلی در کار عکاسان خیابانی تبدیل‌شده بسیار روشن است.
  • عکاسان خیابانی سعی می‌کنند با میدان دید محدود کار کنند تا به‌وسیله بازی با سرعت به هدف موردنظر خود برسند. با این روش می‌توان بسیار سریع به کادر موردنظر دست پیدا کرد. قطعاً فاصله کانونی محدود لنز فیکس سختی‌هایی برای عکاس در پی دارد.
  • هنگامی‌که از زاویه دید محدود استفاده می‌کنیم روند کار کند می‌شود.
  • توجه داشته باشید که تمرین بسیار همیشه باعث بهترین نتیجه‌ها  می‌شود.

فوکوس دستی

  • برتری اصلی فوکوس دستی از فوکوس خودکار در سرعت آن است.
  • قطعاً شاخه‌هایی از عکاسی مانند عکاسی ورزشی، حیات‌ وحش و… از این مقوله جدا هستند. در این شاخه ها سوژه ممکن است بسیار سریع حرکت کند و امکان فوکوس دستی وجود نداشته باشد.
  • هنگام استفاده از فوکوس دستی اگر نور محیط مطلوب باشد، می‌توان از دیافراگم‌های f/8 یا f/11 استفاده کرد.
  • هر چه دیافراگم بسته‌تر شود عدد f بالاتر می‌رود و درنتیجه عمق میدان قابل‌استفاده بیشتر است.
  • با استفاده از دیافراگم‌های بسته می‌توان سوژه را بسیار واضحتر داخل کادر نمایش داد.
  • با تمرین هرکسی می‌تواند بهترین نقطه فوکوس و بهترین سرعت را در زمان کم حدس بزند.
  • معمولاً در عکاسی خیابانی فرصت زیادی برای فکر کردن روی تنظیمات وجود ندارد. در این صورت ممکن است سوژه از دست برود پس بهتر است زمان خود را صرف انتخاب بهترین کادر کرد.
  • هنگام کار با فوکوس دستی عکاس باید روی سوژه موردنظر کنترل داشته باشد.
  • نقطه فوکوسی که در اولین نگاه به ذهن می‌رسد را انتخاب کرد.

 

فوکوس منطقه‌ای

  • ممکن است نتوان عکس‌العمل سریع نشان داد و بهترین نقطه فوکوس را انتخاب کرد. در اینجا باید روش شناخته‌شده فوکوس منطقه‌ای را استفاده کرد.
  • با استفاده از این روش تنظیمات دوربین از قبل آماده است و اصلاً نیازی به فوکوس کردن وجود ندارد.
  • در روش فوکوس منطقه‌ای سوژه را در عمق میدان 3 تا 5 متری در نظر گرفته می شود.
  • در این روش از دیافراگم‌های بالا مانند دیافراگم f/8 استفاده می‌شود.
  • اگر در این محدوده نقطه فوکوسی پیدا نشود باید بالاترین عدد روی حلقه دیافراگم را در نظر گرفت.
  • همه لنزهای فوکوس دستی در دیافراگم‌های پایین محدودیت‌هایی دارند.

  • روی حلقه فوکوس فاصله کانونی با متر یا فوت و فاصله کانونی بی‌نهایت با علامت ∞ نشان داده‌ می شود.

  • این دو محور در کنار هم به‌صورت زیر است به‌ عنوان‌ مثال در دیافراگم f/8 می‌توان سوژه را در فاصله 5 متری قرار داد.
  • روش فوکوس منطقه‌ای ناحیه بزرگی بین 3 تا 5 متر را فراهم می کند. هر چیزی در این محدوده قرار بگیرد واضح است.
  • ممکن است قرار دادن سوژه در این ناحیه سخت باشد.
  • استفاده از این روش نیاز به تمرین های پیاپی دارد.
  • می توان از این روش در لنزهای زوم نیز استفاده کرد.
  • اما تغییر زاویه در لنزهای زوم ممکن است در کادربندی مشکل ایجاد کند.

 

فاصله کانونی بی‌نهایت

  • برای اطمینان از وضوح عکس می توان دیافراگم را f/11 تنظیم کرد و فاصله کانونی را روی بی‌نهایت قرار داد.
  • حال همه‌چیز از بی‌نهایت تا فاصله 2 متری در دیافراگم f/11 فوکوس است.
  • در این حالت اگر سوژه در فاصله بیشتر از دو متر قرار گیرد همیشه واضح خواهد بود.
  • در این روش نیازی به نور زیاد محیط وجود ندارد.
  • در دیافراگم 2 یا حتی پایین‌تر استفاده از روش فاصله کانونی بی‌نهایت گزینه مناسبی نیست.

 

تهیه شده توسط EXIF.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *