عباس عطار روایتگر بصری تاریخ معاصر
- دنیای عکس و عکاسی
مدیر وبسایت
عباس عطار ، یکی از چهرههای شاخص عکاسی خبری و مستند جهان، بود. او با دوربین خود، لحظات تاریخی و اجتماعی مهمی را ثبت کرد و به عنوان یک روایتگر بصری، جایگاه ویژهای در تاریخ عکاسی دارد.
در سال ۱۳۲۳ در شهر خاش، استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در ایران، برای ادامه تحصیل در رشتهی مطبوعات و ارتباطات به انگلستان رفت. علاقه عباس عطار به عکاسی از همان کودکی آغاز شد و او نخستین عکسهای خبری خود را در سن ۱۴ سالگی از استقلال الجزایر گرفت.
فعالیتهای حرفهای
پس از فارغالتحصیلی، عباس عطار به عنوان عکاس و روزنامهنگار به فعالیت پرداخت. او در دهه ۱۹۷۰میلادی ، به دلیل پوشش خبری رویدادهای مهمی مانند جنگ بیافرا، جنگ ویتنام و انقلاب ایران شهرت یافت.
در سال ۱۹۸۱، عباس عطار به آژانس عکس مگنوم پیوست و در سال ۱۹۸۵ عضو تماموقت آن شد. مگنوم یکی از معتبرترین آژانسهای عکاسی در جهان است.
عباس عطار در طول زندگی حرفهای خود، پروژههای عکاسی متعددی را انجام داد که از جملهی آنها میتوان به عکاسی از ادیان مختلف، انقلاب ایران، جنگهای داخلی و بحرانهای انسانی اشاره کرد.
ویژگیهای بارز آثار عباس عطار
روایتگری قوی
عکسهای عباس عطار، علاوه بر زیبایی بصری، دارای روایتگری قوی هستند و بیننده را به درون داستان عکس میکشند. عباس از درک عمیقتری از مفهوم عکاسی برخوردار است. او عکاسی را نه فقط به عنوان یک هنر، بلکه به عنوان وسیلهای برای ارائه واقعیتهای پیچیده زندگی میبیند. در کارهای او، ترکیب نور و سایه، رنگ و بافت، در کنار هم قرار میگیرند تا پیامهای عمیقی را منتقل کنند. عکاسی برای عباس، پل ارتباطی بین بیننده و سوژه است و این ارتباط به وضوح در عکسهایش حس میشود.
نورپردازی
عباس عطار از نور طبیعی به خوبی بهره میبرد. او در بسیاری از عکسهایش از نور نرم و سایههای ملایم استفاده میکند تا عمق و بعد سهبعدی را به تصاویرش اضافه کند.
ترکیببندی
او با دقت ترکیب عناصر در کادر را در نظر میگیرد. استفاده از خطوط هدایتکننده و تقارن در برخی از آثارش به جلب توجه بیننده کمک میکند.
عکاسی مستند
عطار به شدت تحت تأثیر عکاسی مستند قرار دارد. او تمایل دارد واقعیتهای روزمره و اجتماعی را به تصویر بکشد و از فیلترهای هنری کمتر استفاده کند تا احساس اصالت را در تصاویرش حفظ کند.
زاویه دید
او زاویههای غیرمعمول و نزدیک را برای ثبت احساسات عمیق و جزئیات تاثیرگذار انتخاب میکند که باعث میشود بیننده احساس نزدیکی بیشتری با سوژه داشته باشد.
تکنیکهای متنوع
از آنجا که عطار در محیطهای مختلف عکاسی میکند، از تکنیکهای مختلفی مانند عکاسی سیاه و سفید، عکاسی رنگی و عکاسی پرتره نیز بهره میبرد.
انسانگرایی
انسان و مسائل انسانی، محور اصلی آثار عباس عطار است. او با دوربین خود، رنج و شادی انسانها را به تصویر کشیده است. او بهویژه از جنگ، فقر و مهاجرت لایههای پنهان جامعه را به تصویر کشیده و مخاطبانش را به تفکر وامیدارد. هر عکسی از او داستانی برای گفتن دارد؛ چه تصاویر واقعگرایانه از زندگی روزمره مردم، چه لحظات ناب و احساسی در دل جنگ. عکسهای عباس غالباً در قالب مستند و در کنش با زندگی واقعی انسانها به ثبت رسیده اند. او با صبر و حوصله، به دنبال لحظات خاصی میگردد که میتوانند نماد تجربههای انسانی باشند. این ویژگی، او را از دیگر عکاسان متمایز میکند و به آثارش عمق و معنا میبخشد.
جنگ و بحرانهای انسانی
عکاسی از مناطق جنگزده و ثبت واقعیات تلخ جنگ، یکی از محورهای اصلی کارهای عباس عطار است. او بصیرت و احساسات انسانی را در مواقع بحرانی به خوبی منتقل میکند.
زندگی روزمره
عطار به ثبت لحظات خیابانی و زندگی روزمره مردم در فرهنگهای مختلف توجه ویژهای دارد. او با عکاسی از صحنههای ساده، لایههای عمیقتری از زندگی انسانی را به تصویر میکشد.
مهاجرت و جابجایی
آثار او نه تنها به عمق زندگی مردم محلی میپردازد، بلکه به مسایل اجتماعی مانند مهاجرت و جابجایی نیز توجه دارد. این تصویرها فضای تنش و امید در زندگی افرادی که مجبور به رفتن از خانههای خود هستند را به خوبی منتقل میکند.
فرهنگ و سنتها
عباس عطار در آثارش درک عمیقی از فرهنگهای مختلف را نمایش میدهد، بهخصوص فرهنگ ایرانی. او از مراسم، جشنها و سنتهای محلی عکاسی میکند که به حفظ میراث فرهنگی کمک میکند.
انسانیت و احساسات
احساسات، روح انسان و چالشهای زندگی در آثار عطار بهطور برجستهای نمود پیدا میکند. او با گرفتن پرترههای عمیق و صمیمی، داستانهای انسانهای عادی را روایت میکند.
دیدگاه انتقادی
عباس عطار با نگاهی انتقادی به رویدادهای اجتماعی و سیاسی مینگریست و این نگاه در آثارش به وضوح دیده میشود.
میراث عباس عطار
عطار کتابهایی تالیف کرده است که به بررسی عکاسی و همچنین فعالیتهای اجتماعی او میپردازد. یکی از prominent ترین آثار او کتاب “عکاسی در ایران” است که به تاریخ عکاسی و تحولات آن در ایران میپردازد. این کتاب علاوه بر تحلیل تکنیکها و سبکهای عکاسی، به بررسی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی عکاسی در ایران نیز میپردازد.
عباس عطار با آثار ماندگار خود، به عنوان یکی از مهمترین عکاسان معاصر ایران و جهان شناخته میشود. او با دوربین خود، تاریخ معاصر را ثبت کرد و به نسلهای آینده انتقال داد. آثار عباس عطار در موزهها و گالریهای معتبر جهان به نمایش گذاشته شده است و همچنان الهامبخش عکاسان جوان است.
وی در 1397 در پاریس بر اثر بیماری سرطان درگذشت. او در طول زندگی خود به عنوان یک عکاس و مستندساز شناخته شد و آثارش بر تاریخ عکاسی ایران تأثیرگذار بود. در نهایت، عباس عطار با آثارش دنیایی را به ما نشان میدهد که در آن هنر و واقعیت نه تنها همزیستی دارند، بلکه یک بازتاب از یکدیگر هستند. این عکاس توانسته است از طریق تصاویرش، راهی برای درک بهتر انسانیت و چالشهای آن ایجاد کند و بهعنوان یک الگو برای نسلهای آینده عکاسان تبدیل شود.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
ایمیل شما نزد اگزیف | exif است و برای عموم نمایش داده نمیشود.
مقاله های مرتبط
- 5 سال ago
- 1 نظر ها
- 5 سال ago
- 1 نظر ها
- 5 سال ago
- 0 نظر
- 5 سال ago
- 0 نظر